Online Employer Branding: maak werk van je werkgeversmerk

18 september 2012 Inzichten /

Het imago van een bedrijf als werkgever is cruciaal om de juiste kandidaten aan te trekken voor een vacature. Een simpele jobadvertentie volstaat niet om de witte raaf te bereiken en te overtuigen. Hoe zorg je er dan voor dat je opgemerkt wordt en de voorkeur krijgt boven een ander bedrijf?

War for talent

Talrijke bedrijven worden, ondanks het huidig ongunstig economisch klimaat, geconfronteerd met de zogenaamde “War for talent”. Ondernemingen hebben nood aan medewerkers die op korte termijn renderen en die minder investering in opleiding vragen. Of ze hebben door de crisis ervoor gekozen om te differentiëren, wat nieuwe jobs creëert.

De beste profielen hebben in de meeste gevallen een vaste job en durven in crisistijd geen overstap te wagen. Volgens een poll van Monster wil echter 8 op de 10 uitkijken naar een nieuwe job bij tekenen van economisch herstel.

Bovendien ben je niet de enige die een bepaald profiel zoekt maar is er een ander bedrijf dat ook op zoek is naar die ene geschikte kandidaat en daarvoor advertenties heeft geplaatst.

Dit spanningsveld brengt ons tot 3 battles die je als werkgever moet winnen:

  • Hoe zorg je ervoor dat je door de juiste profielen opgemerkt wordt?
  • Hoe overtuig je hen vervolgens om nu of in de toekomst te solliciteren?
  • Hoe creëer je een voorkeur voor jouw bedrijf boven Company X.

Het wapen om je in deze strijd te werpen is Online Employer Branding.

Online Employer Branding

Online Employer Branding is het creëren van een identiteit als werkgever. Het is corporate communicatie op langere termijn over je rol als werkgever, terwijl een jobadvertentie ad hoc communicatie is. De bedrijfscultuur, de collega’s en de bedrijfswaarden zijn thema’s die hierbij vaak aangesneden worden en die potentiële werknemers moeten overtuigen om voor een bepaald bedrijf te kiezen. Het ultieme doel is om een geschikt profiel op het moment dat hij een job zoekt als eerste aan jouw bedrijf te laten denken.

Een bedrijf kan op diverse manieren zijn imago als werkgever opbouwen. We geven hieronder een overzicht van de mogelijkheden. Uiteraard is niet alles even geschikt voor elke doelgroep en sector. Voor de juiste strategie kan je altijd beroep doen op onze Wijsneuzen.

Online employer branding via de eigen website

De eigen website is de uitgelezen plaats om je werkgeversidentiteit en je vacatures in de verf te zetten. Besteed dezelfde aandacht aan de informatiearchitectuur van je (aparte) jobsite als van je hoofdsite. Zorg ervoor dat de juiste elementen aanwezig zijn en dat je uitnodigt tot actie. Een blog, toffe bedrijfsfilms, twitterwall van collega’s... zijn allemaal mogelijk.

Vergeet ook niet deze pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines. Formuleer bijvoorbeeld je functietitels zoals algemeen gebruikt en vermijd bedrijfsspecifieke benamingen. vb. Webdeveloper i.p.v. Black Belt Coding Ninja.

Online employer branding via social media

LinkedIn is het sociale medium bij uitstek om actief te rekruteren, maar via je bedrijfspagina kan je ook je merkidentiteit opbouwen. Of participeer in groups waar je interessante profielen kan tegenkomen en op een zachte manier kennis kan laten maken met je bedrijf.

Via de fanpagina op Facebook kan je ook allerlei content delen die het imago van je onderneming en als werkgever ondersteunt. Een applicatie kan zelfs tot gamification van je rekruteringsstrategie leiden.

Op Twitter ga je mensen volgen die aan een bepaald profiel voldoen. Communiceer met hen over gedeelde interesses en niet enkel over vacatures. Verspreid je kennis en oogst aspiratie.

Zelfs YouTube kan ingezet worden. Dat doet Google trouwens prachtig op hun jobkanaal.

Online employer branding via medewerkers

Een belangrijke factor in online employer branding zijn de eigen medewerkers. Wat een bedrijf vertelt over zichzelf kan mooi klinken, maar moet altijd met een korreltje zout genomen worden. Nog te veel bedrijven communiceren over hoe ze zouden willen zijn, in plaats van hoe ze werkelijk zijn.

Medewerkers die zelf een actieve rol gaan spelen in employer branding zijn zeer waardevol. Zij kunnen de content van het bedrijf gaan verspreiden in hun netwerk. Als we Dunbar’s gemiddelde van 150 connecties hanteren, dan kan elke werknemer de boodschap van het bedrijf verspreiden naar 150 eerstegraadsconnecties en 22500 tweedegraadsconnecties. Reken dat eens uit voor een bedrijf zoals Wijs met meer dan 50 enthousiaste medewerkers...

Een goede social media policy is hier wel nodig, maar je medewerkers in dit verhaal betrekken versterkt hun verbondenheid met het bedrijf, wat ook weer zijn voordelen heeft. Brengt een medewerker een goede kandidaat aan die aangenomen wordt en de proeftijd succesvol doorstaat, dan kan je hem daar misschien voor belonen.

Online Employer Branding via jobsites

Veel jobsites bieden employer branding mogelijkheden aan. Bannering, bedrijfsfiches, bedrijf in de kijker... Dit zijn zeker goede opties en ze kunnen binnen een grotere strategie passen, maar zijn meestal niet de goedkoopste. Bovendien ga je er dan van uit dat je gezochte profielen op die jobsites surfen. Stel je de vraag of dat daadwerkelijk zo is.

Jobsites bieden daarom ook vaak packages aan met bannering op diverse krantensites. Ook hier weer: als je dit efficiënt wil doen, hangt er vaak een prijskaartje aan vast.

Analytics: leer je bezoekers kennen

Wat voor de ene functie werkt, werkt niet altijd voor de andere. Analyseer daarom zeer goed je data en trek daar conclusies uit voor volgende acties. Definieer KPI’s om de performantie van je campagnes in kaart te brengen.

Analyseer data over bijvoorbeeld:
  • oorsprong van de bezoekers,
  • conversies (sollicitaties)
  • benodigde tijd om vacature in te vullen
  • zoekwoorden
  • pagina met langste bezoekduur
  • verhouding spontane vs. gerichte sollicitatie

Conclusie: Online Employer Branding in je HR-communicatiestrategie

Online Employer Branding moet de rode draad zijn doorheen je HR-communicatiestrategie. Communiceer ook als er geen vacatures zijn. Zo heb je reeds een relatie opgebouwd met interessante profielen op het moment dat er wel een vacature is en beschik je over een werfreserve.

Jobpostings zijn er om een signaal te geven dat er een vacature is. Schakel jobsites bij voorkeur later in dan de andere kanalen. Je kan vaak veel geld besparen door beroep te doen op je connecties die je opgebouwd hebt door een efficiënte online employer branding, alvorens betaalde jobadvertenties te plaatsen.

En jij, hoe bouw jij aan je online employer brand?

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.