Online Branding

11 december 2012 Inzichten / Online Branding

“When a new medium borrows from an existing one, some of what it borrows makes sense, but much of the borrowing is thoughtless, “ritual”, and often constrains the new medium. Over time, the new medium develops its own conventions, throwing off existing conventions that don’t make sense.”

– John Allsopp in A Dao of Web Design

Neem even de Way Back Machine of je BlackBerry naar 3 jaar geleden: van Responsive Web Design geen spoor en van webfonts geen sprake. Branding op het web is nog een redelijk nieuw gegeven en make the logo bigger lijkt vaak de enige oplossing om branding in een website te steken.

Maar het web is geen medium zoals televisie of papier. Het web is fundamenteel verschillend. The Medium is The Message zei McLuhan en dat geldt hier meer dan ooit.

Waarom je logo groter maken geen branding is

Het is soms knap moeilijk om elementen uit een huisstijlgids in je website te steken. Je kan de kleuren overnemen en het logo flink groot zetten. Maar dan moet je door technische beperkingen Verdana als lettertype kiezen en plots ben je Ikea. Niet wat je wil.

Dus zet je het logo groot. Want het logo, dat is het ankerpunt van mijn merk!

Helemaal. Mis.

Online Branding is niet de combinatie van visuele elementen uit de huisstijlgids, toegepast op een website. Een logo is niet het ankerpunt van een merk. Een logo is slechts één van de vele hints die een merk vormen. Een sterke aanwezigheid van een merk op het web vraagt een diep begrip van het bedrijf en het merk zelf, niet enkel van haar visuele uitingen.

The Medium is The Message. Net zoals het eerste televisieprogramma eigenlijk een radioprogramma met beeld was, zijn de eerste twintig jaar websites op vlak van branding eigenlijk verzamelingen van brochures, radio- en televisieprogramma’s. Tijd voor wat anders!

Hoe zorg ik voor een goeie online branding?

Wat doet je bedrijf nu al goed? En hoe kan je daarvoor een online echokamer bouwen? Dat is een vraag die gewoonlijk in je digitale strategie beantwoord wordt.

Een goeie online branding start vanuit die strategie, niet vanuit het visuele stijlhandboek. Dat laatste is namelijk al een synthese. En een synthese van een synthese gaat gewoonlijk voorbij aan het oorspronkelijke doel.

Breng je gepersonaliseerde service in de financiële sector? Dan zorg je er voor dat persoonlijk contact en service in je website centraal staan. Mik je op beleving rond muziek? Dan bouw je een website waarbij interactie met video en audio vlotjes verloopt. Creëer met andere woorden een interactief verhaal dat voor jouw bedrijf relevant is.

Omhels de eigenheid van het web

The Medium is the Message. Begrijp je het al? Vroeger bepaalde een ontwerper het papier waarop de brochures gedrukt werden. Of ze recto-verso bedrukt werden. Het formaat, de geur, de kleur, witruimte, het lettertype en de vouwlijnen. Al die dingen gecombineerd zorgden voor een bepaalde brand feeling.

Veel van die clues bestaan niet meer in de digitale wereld. Papier is vervangen door een toestel met onbekende eigenschappen. Gelukkig is er een andere dimensie die zich veel beter leent tot het digitaal overbrengen van je branding: interactie.

Interactie is een unieke eigenschap die van het web een ander medium maakt dan de krant, radio of televisie. Het web is universeel toegankelijk, gemakkelijk deelbaar en op veel vlakken onvoorspelbaar.

Dat is waarom onder andere Responsive Webdesign zo’n belangrijke stap is. Een designer ontwerpt niet langer een perfect gedupliceerd stukje papier. Een designer ontwerpt een optimale ervaring, aangepast aan verschillende toestellen en omgevingen. Een web designer denkt minstens even hard over het interactie-ontwerp en de gebruikservaring als over het visuele ontwerp na.

Dat is ook de reden waarom je meer websites zoals Red Bull Music Academy Radio, Gojee of Normann Copenhagen ziet verschijnen. Websites waarbij de klassieke hoofdnavigatie en het logo veel plaats moeten maken voor inhoud en interactie. Minder Chrome, meer content en beter aangepast.

The Medium is the Message. 2012 was nog maar het begin.

Xavier Bertels

Xavier Bertels

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!