Onderzoek: mobiel internetgebruik in België anno 2011

11 augustus 2011 Inzichten /

Er wordt de laatste maanden veel geblogd, getweet en gepraat over mobile internetgebruik. Niet zelden lezen we artikels die gebaseerd zijn op bijvoorbeeld research van pakweg de Amerikaanse markt , een samenraapsel van 5 andere blogposts van anderhalf jaar oud, of erger nog: veronderstellingen. Weinig bruikbaar om relevante conclusies uit te trekken voor de Belgische markt.

Echte publieke en correcte data is er zo goed als niet te vinden. En al helemaal niet specifiek over ons Belgenlandje. En bij Netlash-bSeen houden we niet zo van "veronderstellen". Meten is weten!

Dus vonden wij het hoog tijd om daar verandering in te brengen. Netlash-bSeen deed daarom een onderzoek naar de evolutie van het mobile internetgebruik in België. Onze bevindingen delen we graag met jullie in onderstaande blogpost.

Hoe zijn we te werk gegaan?

De vraag die we ons stelden was "Hoe is de verhouding mobile bezoekers geëvolueerd in 1 jaar tijd?".

Om daar een antwoord op te vinden selecteerden we zorgvuldig 40 .be websites waarvan we zeker wisten dat deze gedurende het afgelopen jaar 100% correcte data gemeten hebben.

Vervolgens maakten we een vergelijking tussen het mobile gebruik in respectievelijk juni 2010 en juni 2011. Dit deden we uiteraard zowel in absolute cijfers als procentueel.

Onze uiteindelijke dataset bestond uit 40 .be websites uit diverse sectoren / doelgroepen en uit verschillende types websites (zowel qua structuur als qua bezoekersaantallen). Alles samen goed voor iets meer dan 3 miljoen bezoekers per maand.

De resultaten

De data die we te zien kregen, was vrij gelijklopend, zonder echte noemenswaardige uitschieters.

Op basis van alle gegevens, bleek dat het gemiddelde aandeel van mobile bezoekers in juni 2010 op zo'n 0,44% lag.

Exact een jaar later tonen de cijfers ons dat het globale aandeel in juni 2011 is gestegen naar 2,68%. Op een jaar tijd is het percentage van mobile bezoekers op de gemiddelde Belgische website dus ongeveer verzesvoudigd!

Na uitsluiting van beide uitersten, blijkt dat het kleinste aandeel uit onze dataset op zo'n 1,1% ligt, terwijl de mobile topper mag rekenen op 4,37%.

Wat valt verder nog op?

Uiteraard zijn er verschillen tussen de diverse sectoren en doelgroepen. Daar valt al vrij snel een lijn te trekken in het type website dat het grootste aandeel mobile bezoekers heeft.

Globaal beschouwd kunnen we die in 2 hokjes onderbrengen:

  • Websites die een hoger (rijker) segment van klanten aantrekken
  • Websites die over internet en/of multimedia topics gaan

De conclusies

Een verzesvoudiging op 1 jaar tijd is indrukwekkend te noemen. Een aandeel van 2,7% op je bezoekersaantal lijkt op het eerste zicht klein, maar kan een leuke bron van extra inkomsten genereren.

Met de lanceringen van de iPhone 5 en iPad 3 die dichterbij komen, zal deze evolutie zich enkel maar sterker doorzetten. De nieuwe generatie van betaalbare tablets zullen in 2012 bijna even mainstream worden als een MP3 speler vandaag de dag is.

Het loont dus absoluut de moeite om je mobiele bezoekers extra in de watten te leggen. Op basis van deze evolutie lijkt het meer dan ooit de tijd om te investeren in een mobile versie hebben van je website (of beter nog: een responsive design).

Verrast door deze cijfers? Heb je zelf data die je wil delen met ons? Laat het ons weten in de comments!

SEO

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.