On-line reputatie management

On line reputatie management

Langzaamaan verandert marketing en reclame. 'Top of mind' wordt vervangen door 'Top of page'. De mythe van zoekmachine optimalisatie (en binnenkort die van social media optimalisatie) begint ook op zijn laatste benen te lopen.

In een maatschappij van overvloed (van elk product en elke dienst zijn er minstens 10 die weinig van elkaar verschillen) verschuift de macht van de aanbieders naar de kopers. Voor mij kadert alles rond web 2.0, user generated content, push/pull, nieuwe marketing, teloorgang van 30-seconden spot, sociale media etc. in die achterliggende, grotere trend.

Het is niet meer de uitzender die alles bepaalt, maar de ontvanger. Geen broadcast, wel peer to peer. Geen reclamespot op tv maar SEA op initiatief van de zoeker. Geen persberichten die uitgestuurd worden, maar blogs die de conversatie aangaan.

Het gevolg is dat bedrijven géén reclame meer zullen maken ("zeggen dat je goed bent"), wegens niet effectief, maar zullen overstappen naar het beheren van of instappen in de conversatie ("anderen laten zeggen dat je goed bent"). Zullen de reclamebureau's dan (noodgedwongen) veranderen in een hybride PR-bureau/SEO-bedrijf?

Ik zie duidelijk een trend in de offerte-aanvragen die ik binnenkrijg. Vier jaar geleden hoorde ik 'Ik wil een website". Twee jaar geleden hoorde ik "Ik wil een website die hoog scoort in Google". Tegenwoordig krijg ik meer en meer vragen van mensen die negatieve commentaren uit Google willen halen (of die willen overstemmen).

Wordt on-line reputatie management de nieuwe 30-seconden spot, of de nieuwe SEO? Zal on-line influence de nieuwe pasmunt worden in plaats van audience, eyeballs of touchpoints?

Ik denk er nog even over na, terwijl ik nog eens het verschil tussen pr, adverteren en marketing bekijk.

Wijs CMS

Wijs CMS

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!