OFFF 2016: inspiratie, creatie, animatie

30 juni 2016 Inzichten / OFFF 2016 inspiratie creatie animatie

Onlangs was het een paar dagen opvallend stil bij Wijs: het voltallige team van designers trok naar OFFF 2016. In het bruisende Barcelona komen elk jaar designers, grafisch talent en all-round creatievelingen samen om elkaar te inspireren en over het muurtje te kijken. Het Wijs-team keerde terug met een vernieuwde portie creatieve energie en onthield onder meer het volgende...

Branding

Wat ons opviel

Statische merken en namen evolueren meer en meer naar levende en organische identiteiten. Een merk is geen passief en onveranderlijk iets, het evolueert constant. Voor designers geeft dat veel meer vrijheid: een logo is niet langer een star object dat altijd in een bepaalde kleurencombinatie gebruikt moet worden en een vaststaande grootte. Je mag en kan ermee spelen en experimenteren, zolang het maar binnen de identiteit van het merk blijft passen.

Wie we onthouden

Paula Sher

  • Partner bij het New Yorkse kantoor van Pentagram (design consultancy).
  • Ze begon in de jaren 70 als art director en drukte haar stempel op de wereld van grafische vormgeving met haar eclectische aanpak van typografie.
  • Tekent de identiteit van een merk het liefst uit aan de hand van een set principes en regels, zonder dat het ooit een handleiding wordt.
  • Ze rekent vooral op de kennis en kunde van de designer om de identiteit van een merk vorm te geven.
  • Houdt niet van design-manuals en vindt ze zelfs overbodig.

Manuals don’t work. If you’re a terrific designer you don’t need one. If you’re a bad one, it doesn’t matter at all.

Paula Sher
Paula Sher tekende de visuele identiteit voor ‘The Public Theater’ een theaterinstituut in New York. Deze twee affiches tonen hoeveel vrijheid haar dynamisch systeem geeft aan designers.

Johnny Cupcakes

  • Lanceerde een succesvol T-shirtmerk gebaseerd op zijn bijnaam Johnny Cupcakes
  • Verandert voortdurend de packaging van zijn producten, maar blijft trouw aan zijn visie.
  • Kwaliteit zit niet alleen in het product maar in alles wat erbij komt.
  • Focust sterk op de ervaring van de consument: het totaalplaatje moet kloppen
  • Heeft een aantal winkels die er stuk voor stuk anders uitzien: branding betekent niet dat elke winkel een kopie van de andere moet zijn.
Johnny Cupcakes speelt met zijn merk. Het verandert voortdurend en vooral de packaging van zijn producten is heel divers. Daarmee toont hij dat je merkidentiteit niet afhangt van een set aan regeltjes/kleurpaletten of een gids waar je niet van kan afwijken.
De T-shirts van Johnny Cupcakes worden altijd origineel ingepakt.

Experimenteren

Wat ons opviel

Experimentjes en side projects zijn een must in design en maken dat je succesvol bent. Elke designer zou experimenteertijd moeten incalculeren in zijn werktijd.

Wie we onthouden

Non-format

  • Tweekoppige typografie/illustratiestudio die vanuit twee continenten werkt.
  • Experimenteren met typografie en leesbaarheid
  • Hun stijl evolueert voortdurend.
  • Afgekeurde designs worden niet zomaar afgeschreven, maar komen vroeg of laat toch weer ergens terug.

It’s never that bad that it’s not good for anything.

Non-format
Experimenteren met leesbaarheid bij Non-format.

UsTwo

  • Sleepten tal van prijzen in de wacht met hun game Monument Valley.
  • Lanceerden daarvoor al tal van games die geen succes kenden
  • Succailure: bij Us Two zijn ze niet bang om te falen. Ze maken van hun failures vroeg of laat een succes door er altijd iets uit bij te leren.
  • JFDI: just fucking do it. In plaats van lang te plannen en na te denken is het beter meteen actie te ondernemen en snel tot prototypes te komen.
  • Vlakke teamstructuur: ieders inbreng is belangrijk, iedereen kan alles doen.

OFFF 2016 eindigde in een heus feestje dankzij Aardman, het Britse animatiebrein achter onder meer Wallace & Gromit en Chicken Run. Zij zorgden voor de aftiteling van OFFF in hun eigen onnavolgbare stijl.

Jonas

Jonas De Geest
Designer

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!