Nieuwe website voor Ancienne Belgique

Nieuwe website voor Ancienne Belgique

De voorbije maanden hebben we met een aantal partners en het AB-team keihard en met veel liefde gewerkt aan de vernieuwde website voor Ancienne Belgique. Ancienne Belgique, of AB, is de allereerste pop-en rocktempel die de erkenning heeft gekregen als Cultuurinstelling van de Vlaamse Gemeenschap.

De oude website werkte goed voor datgene waarvoor hij bedoeld was: info geven over de concerten, en toelaten om tickets te verkopen.

Met de nieuwe site wilde AB een stapje verder gaan. Die moest meer worden dan een rechttoe rechtaan uitzendkanaal voor concerten. Samen wilden we iets creëren dat aanzet tot ontdekking: van nieuwe artiesten, van andere fans, en uiteraard ook van extra concerten.

Waar het oude concept voornamelijk draaide rond de concerten, werd in de nieuwe site twee andere onderdelen toegevoegd: de artiesten en de fans.

Artiesten, concerten en fans zijn allemaal met elkaar verbonden. Elke artiest heeft zijn eigen artiestenpagina met informatie, én met een lijst van AB-concerten. Op een concertpagina krijg je niet alleen informatie over dat concert, maar zie je ook welke andere fans van plan zijn naar dat concert te gaan. Ook elke fan krijgt zijn eigen profielpagina, waar je zijn muzikale voorkeuren en muzikale vrienden en buren kan bekijken.

Fans, artiesten en concerten worden in een grote cirkel met elkaar verbonden. Alles werd zoals gezegd opgebouwd vanuit het idee van 'ontdekking': we willen iedere bezoeker aanzetten om zijn horizon te verruimen, nieuwe muziek te ontdekken en nieuwe vrienden te maken. Daarvoor integreerden we een stuk van de intelligentie van Last.fm.

Elke geregistreerde fan krijgt aanbevelingen te zien, gerelateerde concerten of artiesten; deze halen we op uit Last.fm op basis van de aangegeven muzieksmaak. Ook de 'buren', andere fans met dezelfde muzieksmaak, berekenen we zo.

Maar Last.fm was niet de enige web 2.0 dienst die we integreerden. Er zitten ook stukjes Youtube en Flickr in.

Dit kadert in de Netlash visie over hoe het web te gebruiken. Websites zijn volgens ons géén alleenstaande eilandjes meer, maar een natuurlijk geïntegreerd deel van het volledige internet. We willen het membraan tussen de individuele website en de rest van het web weghalen.

Dit doen we door langs de ene kant informatie (tekst, filmpjes, foto's) vanuit het internet (Last.fm, Youtube, Flickr) te laten binnenstromen in de AB website. In de toekomst willen we ook de andere kant aanpakken: informatie vanuit de AB website (concertdata, filmpjes, besprekingen) doorsturen naar de grote sociale netwerken. Op kleine schaal zit dit nu al geïntegreerd: je kan concertdata in iCal-formaat exporteren, en er zijn RSS-feeds voorzien.

Dit is de tweede cirkel waarrond we de site gebouwd hebben: informatie van internet naar de site terug naar internet.

Daarnaast hebben we ook een aantal extra features ingebouwd om het leven van de AB-bezoeker aangenamer te maken. Ontdek ze gerust zelf; ééntje geef ik nu al mee. AB heeft een duidelijke visie op haar verantwoordelijkheden op vlak van milieu. Eén uitdrukking daarvan is de carpool-functie op de nieuwe website: je kan ontdekken welke andere fans naar hetzelfde concert gaan als jou, en contact opnemen om samen te rijden.

We hebben dus een groot aantal 'social networking features' ingebouwd; zonder expliciet van de site een op zich staand sociaal netwerk te willen maken. De kern van de website blijft uiteraard de muziek en de concerten. Maar (en dit is de derde cirkel) de AB is niet langer enkel verbonden met het concert. De 'concert-experience' wordt doorgetrokken zowel voor als na het concert. Vooraf kan je filmpjes bekijken, info lezen op de artiestenpagina en samen met de andere fans praten en uitkijken naar dat topconcert.

Na het concert kan je weer terecht op de website:

  • voor jouw mening en de reacties van andere concertgangers
  • voor foto's (van de AB huisfotograaf, en Wannabes, CuttingEdge, Digg.be... )
  • voor verslagen van muziekwebsites (DS online, CuttingEdge, Damusic, Digg.be, Soundslike)
  • voor een opname (ABtv)
  • om nieuwe, gelijkaardige concerten te ontdekken

Tijdens het bouwen hebben we, samen met AB, onze focus op elk moment gehouden op het gezonde evenwicht tussen design, usability en zoekmachine optimalisatie. Maar boven alles hebben we met veel plezier en liefde aan deze site gewerkt.

We hopen dat jullie als bezoeker en gebruiker er evenveel plezier aan zullen beleven.

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!