Mobile web of mobile apps?

5 november 2015 Inzichten /

Het is een vraag die ons al bezig houdt sinds de komst van de iPhone de mobiele revolutie in gang schopte: moeten we nu kiezen voor een app of een mobiele website?

Een manier om naar die keuze te kijken is door de lens van technologie: wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van beide keuzes. Dat is al uitgebreid gedocumenteerd. Maar zoals steeds herhaald: technologie op zich is niet zo interessant - wat de gebruiker er mee doet is waar het om draait.

En daar krijgen we tegengestelde signalen.

Engagement in apps

Het eerste inzicht is dit:

Er is geen twijfel over dat het gebruik van mobiel elke maand stijgende is. Maar van die mobiele tijd wordt 89% gespendeerd aan apps, en slechts 11% aan het mobiele web.

Dit zou een indicatie kunnen zijn dat we beter kiezen voor een app: het hoogste engagement van gebruikers op een mobiel toestel zit in de apps.

Beperkte set van apps

Maar dit is nogal optimistisch. Welke apps worden dan het vaakst gebruikt?

Meer dan driekwart van de apps-tijd wordt gespendeerd aan slechts 3 top applicaties. Jazeker, we spenderen véél mobiele tijd in apps - maar slechts in een zeer beperkte set.

Je moet al van goeden huize zijn om deze top-3 te doorbreken. En waar we een paar jaar geleden nog bijna elke dag bereid waren om een nieuwe app te installeren en uit te proberen, is dat op dit moment veel moeilijker. 'The battle for the first screen' van de smartphone is in volle gang. Het tweede scherm van je gsm is bijna even dood als de tweede pagina van de Google zoekresultaten...

(Dit is trouwens waar de bulk van mobiele advertentieinkomsten van Facebook en Google momenteel vandaan komen: advertenties om apps te installeren.)

Mobiele websites

Zoals gezegd, mobiel in zijn geheel blijft groeien. Dus ook het gebruik van het mobiele web:

Dus het engagement van gebruikers (time spent) is het grootste in apps, maar het mobiele web bereikt véél meer mensen en blijft nog steeds sneller groeien.

Hoe te kiezen

Het antwoord ligt, zoals steeds, niet in het bestuderen van de technologie, maar in het gedrag van de eindgebruiker.

Engagement in apps, bereik in web. Het mobiele web is top of funnel, apps zijn bottom of funnel.

Laten we de digital customer journey hier als leiddraad gebruiken:

In dit vereenvoudigde schema kunnen we de verschillende aspecten van het mobiele ecosysteem een plaats geven. 

  • Awareness: gebruik hiervoor het brede internet; wees aanwezig in Google, Facebook, Twitter... Probeer met content in de bovenvermeldde top-3 apps bezoekers te leiden uit die apps naar jouw mobiele web-aanwezigheid.
  • Consideration & Research: de gebruiker zit nog in de evaluatie-fase. Je kan geen al te groot engagement van hem verwachten - en dus zeker niet zoiets intiems als het installeren van een app. Gebruik hier het mobiele web.
  • Use & Share: dit draait over gebruik en engagement. Hier kan je, voor de meer beperkte set van overtuigden, apps gaan gebruiken om een significante plaats in het leven van je gebruiker/klant te veroveren.

Plaats voor beide

Je ziet, plaats voor beide - apps én web. Zorg dat je eerst goed weet waar voor jou de grootste bottleneck zit: moeten we nog mensen bereiken, of gaat het over ons bestaande publiek meer engageren?

Zonder een bereikt publiek heeft het geen zin om te werken op engagement. Maar zonder engagement geen binding met de klant en dus geen inkomsten.

Maar onthou deze harde, harde waarheid: smartphone-gebruikers spenderen het meeste van hun mobiele tijd in apps - alleen niét in die van jou...

Zit jij met plannen? Contacteer ons, wij helpen jou graag verder!

Bart De Waele
CEO & Founder

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.