Mobiele website voor Flanders Image

Mobiele website voor Flanders Image

Een tijdje geleden maakten we bij Netlash een nieuwe website voor Flanders Image. Flanders Image is een onderdeel van het Vlaams Audiovisueel Fonds dat verantwoordelijk is voor het promoten van de Vlaamse film in het buitenland. Nadat de nieuwe website volledig ontwikkeld en opgeleverd werd, werd aan Netlash gevraagd om ook een mobiele versie van de website te voorzien.

Voor de mobiele website werd de informatie-architectuur van de gewone website lichtjes gewijzigd om optimaal te kunnen voorzien in de behoeften van de mobiele surfer. Zo werd onder andere het hoofdmenu geoptimaliseerd: het item "Publications" bijvoorbeeld werd uit het hoofdmenu gehaald, omdat hieronder enkel grote pdf-bestanden te downloaden zijn. Dit is dus niet het soort informatie waar de mobiele surfer onmiddellijk naar op zoek is. Het item "Contact" werd dan weer in het hoofdmenu gezet in plaats van onder "About".

Ook de homepagina werd onder handen genomen: op de mobiele versie van de website staat prominent op de homepagina op welke festivals Flanders Image op dat moment aanwezig is (Find Flanders Image @) en welke Vlaamse films vandaag getoond worden op buitenlandse festivals (Screening today). Op die manier vinden gebruikers die ter plaatse zijn en naar de website van Flanders Image surfen onmiddellijk terug waar ze de stand van Flanders Image kunnen vinden. Verder worden ook de recentste nieuwsitems getoond op de homepagina, maar wel in een compactere versie dan op de normale website (enkel de datum en de titel worden getoond).

Ten slotte werden ook de filmpagina's geoptimaliseerd. In plaats van met verschillende subpagina's per film te werken werd bij de mobiele versie geopteerd om met openklapbare ondertitels te werken. Op die manier krijgt de bezoeker snel een overzicht van wat hij kan terugvinden op een filmfiche en wordt de pagina niet nodeloos lang.

Ook bij het uitwerken van de front-end werd rekening gehouden met de mogelijkheden van mobiele toestellen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de formulieren: bij het e-mailveld en en zoekveld werd respectievelijk met input-type="e-mail" en input-type="search" gewerkt. Op die manier krijgen de gebruikers een aangepast toetsenbord te zien als ze tekst willen ingeven in één van deze velden.

Ad Eggermont

Ad Eggermont
Front-end Developer

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!