Mobiel & strategie

30 augustus 2012 Inzichten /

Uit onderzoek van collega Sven, blijkt dat op 1 miljoen bezoekers maar liefst 7% mobiel websites bezoekt. Dit is 3 maal meer dan 1 jaar geleden.
”En dan?”, vraagt u zich misschien af. Zet u schrap, want dit is slechts het begin...

Vlaanderen mobiel!

In 2011 bezat 40,4% van de Vlamingen een smartphone. Dit is een stijging met 16,9% ten opzichte van 2010. Iets meer dan de helft van die smartphone-bezitters beschikt ook over een data-abonnement.

Tablets zijn minder vertegenwoordigd bij de Vlamingen. 13,1% bezit er een en bij de grote meerderheid (2 op 3) is dat een iPad. Wie een tablet bezit, blijkt in de meeste gevallen ook eigenaar te zijn van meerdere mobiele platformen.

En 2012? Volgens onderzoeksbureau GfK werden er vorig jaar (2011) in België 650 000 smartphones verkocht. In 2012 zou dat volgens projecties met 250% stijgen tot 1 625 000.


De Vlaamse jeugd (12 tot 18 jaar oud) is zo mogelijk nog mobieler. Meer zelfs: smartphones zijn zo ingeburgerd bij onze toekomstige generatie dat internet zo vanzelfsprekend is als kraantjeswater. Het is pas vreemd als het er niet is.


81% van de Vlaamse jongeren heeft een gsm die op internet kan. 39% surft ook dagelijks op internet via z’n smartphone. De meerderheid via wifi-toegang. De relatief dure data-abonnementen werden in 2011 slechts door 11% van de jongeren gebruikt.

(bronnen: Digimeter report 4 – GfK Retail and Technology, april 2012 – Apestaartjaren 4, mei 2012)

Mobiel koopgedrag

Van zij die een smartphone hebben, kocht 8% al eens een dienst of service (apps of media niet meegerekend) via de smartphone. 40% hiervan, oftewel 3,2% van de smartphone bezitters, koopt maandelijks mobiel via de smartphone.

Wanneer een website geoptimaliseerd is voor mobiele platformen, verhoogt 26% zijn aankoop frequentie.
Tablets worden 3 keer zoveel gebruikt om aankopen via te doen dan smartphones.
Vaak gebeurt dat trouwens van thuis, in de zetel. Een mobiel apparaat wordt niet per se onderweg gebruikt.

Drie tips om de kans op een aankoop te vergroten:

  1. Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor smartphones.
  2. Voorzie de juiste betalingsmogelijkheden d.m.v. credit/debetkaart en PayPal.
  3. Voorzie een cross-platform oplossing die mensen toelaat een aankoop later verder te zetten op een desktop / laptop / tablet. Liefst nog met een herinnering.

Mobiel scoren in Google: een must.

Niet elk product of elke dienst wordt vooral online gekocht. Maar ook wie de meeste klanten in ‘t echt bediend, kan handig inspelen op dat groeiend smartphone-gebruik.

Mobiele Belgen gebruiken hun smartphone namelijk massaal om prijzen te vergelijken en producten te vinden. Niet alleen 58% van de 18- tot 29-jarigen doet dit regelmatig, ook 55% van de 30- tot 49-jarigen kijkt en vergelijkt mobiel.

Bezochte mobiele zoekresultaat pagina's in België
  Smartphone Computer
Enkel de eerste pagina 58% 20%
De eerste 2 pagina's 21% 29%
De eerste 5 pagina's 7% 24%
Meer dan 5 pagina's 3% 24%
Q: How many search result pages do you look at, when conducting a search with your ... ?
Source: Think with Google; Smartphone users

Wanneer we naar ‘iets’ zoeken op onze smartphone, dan moet dit ook snel gaan. Dit merken we duidelijk aan het aantal zoekresultaten dat via o.a. Google bezocht worden. Waar 24% bereid is om meer dan 5 pagina's te bezoeken via zijn computer, is nog geen 10% bereid om meer dan 2 pagina’s te bezoeken op de smartphone.

Een mobiele topplaats op de juiste zoekwoorden binnen zoekmachines is dus een must!

Wie via z’n smartphone lokale informatie zoekt en jou tegenkomt in de top 2 resultaten, gaat in 84% van de gevallen ook actie ondernemen:

Mobiel in de winkel

Maar ook wanneer smartphone gebruikers in de winkel zijn, kunnen winkeliers niet langer op hun lauweren rusten. Vooral mannen (12%) vergelijken het product in de winkel waar ze voor staan. Dit is bijna 2 maal zo veel als vrouwen (7%). Hoe jonger de potentiële koper, hoe meer er vergeleken wordt. Wanneer er een betere prijs gevonden wordt in een naburige winkel, gaat 13% naar daar voor de effectieve aankoop.

En het gaat nog verder. Elke klant die je vandaag verliest via smartphone, is mogelijk een permanent verlies. Recente cijfers van Compuware tonen aan dat 61% van de consumenten waarschijnlijk niet terugkeert naar de website als die niet goed werkte op hun smartphone.

Dit heeft ook invloed op mobiele advertenties: veel meer dan op grote schermen moet hier goed gelet worden op de positieve ervaring. Dit heeft niet alleen een invloed op het aankoopgedrag, maar ook de effectiviteit van advertenties staan hierdoor extra onder druk.

(bronnen: Tradedoubler June 2012; Mobile Planet Smartphone Research 2012 - Google; SiteOp.mobi; InSites Consulting 5 juni 2012; Consumer Barometer)

Conclusie

De smartphone is ingeburgerd en het mobiel surfen stijgt. Bij de jeugd gaat het nog veel sneller. Mobiel surfen wordt binnenkort de norm, ook in België.

Vandaag mist een gemiddelde retailer 5,6% van de aankopen als z’n website niet vlot navigeert via mobiele apparaten. Dat bounce rates voor mobiele toestellen gemiddeld 10% hoger zijn dan voor desktop, is dus geen reden om niet in mobiel te investeren.

En zelfs als mobiele aankopen op zich laten wachten, de echte invloed (vandaag) van mobiel is potentiële klanten niet enkel naar je winkel te krijgen, maar ze er ook te houden.

We geven nog eens mee hoe je hier best op inspeelt:

  • Scoor hoog in Google op mobiele apparaten, al dan niet via mobiel adverteren
  • Voorzie een website die optimaal werkt op mobiele apparaten (dit heeft het grootste positieve effect op smartphone gebruikers én Google houdt hier rekening mee)
  • Heb je competitieve prijzen? Zorg dat ze makkelijk vindbaar zijn voor mobiele surfers; zij vergelijken massaal terwijl ze winkelen.
  • Laat smartphone gebruikers toe om een aankoop later af te ronden op de computer

Leuke extra : speel het spel juist, en nu en dan kan je een klant van bij de concurrentie overtuigen bij jou te komen!

(Photo : Incase.)

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.