Mobiel en rendabel: 8 tips voor SEA

5 oktober 2011 Inzichten /

Google plant wijzigingen op vlak van mobiele advertenties. De wijzigingen hebben invloed op de positiebepaling van adverteerders die gebruik maken van mobiele advertenties. Zeer relevant voor de rentabiliteit van je mobiele SEA-campagne.

Waarom deze aanpassingen van Google?

Op dit moment verwijzen heel wat mobiele advertenties naar websites die geoptimaliseerd zijn voor het gebruik op desktop computers. Het spreekt voor zich dat hiermee geen optimale gebruikerservaring bereikt wordt door bezoekers met een smartphone. Onderzoek zou bovendien uitgewezen hebben dat 61% van de mobiele gebruikers een website niet meer bezoeken na slechte ervaringen.

Dit is dan ook de reden waarom Google landingspagina’s beloont die geoptimaliseerd zijn voor mobiele toestellen. Hierdoor zullen deze hoger weergegeven worden in de zoekresultaten. Voor de adverteerder met een geoptimaliseerde site resulteert dit rechtstreeks in meer mobiel verkeer tegen een lagere kost.

Tips voor mobiel adverteren.

We geven alvast enkele handige tips mee die je in het achterhoofd moet houden bij het ontwikkelen van een mobiele campagne:

1. Schermgrootte

Er is een groot verschil tussen ‘standaard’ en mobiele websites. Zo speelt de schermgrootte van mobiele websites een belangrijke rol. Op tablets is dit alles nog niet zo problematisch, maar bij smartphones is de beschikbare ruimte heel beperkt.

2. Usability

De website mag dan visueel goed weergegeven worden, dit garandeert nog niet dat er sprake kan zijn van een goede gebruikerservaring.
Kleine links aanklikken werkt niet zo vlot om te navigeren, daarom is het van cruciaal belang dat er duidelijke buttons aanwezig zijn waarmee vlot door de website genavigeerd kan worden. Natuurlijk zijn deze ook ideaal om de bezoekers aan te zetten tot een conversie.

3. Laadsnelheid van pagina’s

Mobiele gebruikers hebben vaak de keuze uit een wifi of een 3G verbinding. Deze laatste is doorgaans langzamer, wat een invloed heeft op de mogelijkheden. Maak dus zeker geen gebruik van ‘zware’ afbeeldingen, want deze vertragen het laden van de pagina en kunnen moordend zijn op de gsm-factuur van je bezoeker. Bovendien bleek uit onderzoek dat mensen die langer dan 6 seconden wachten op een pagina in het vervolg, zelfs minder naar winkels van dezelfde keten gaan.

4. Keywords

Goede keywords in een SEA-campagne spelen in op de intentie van de zoeker. Deze verschilt duidelijk van product tot product. Uit cijfers blijkt ook dat mensen andere intenties hebben als ze op hun mobieltje zoeken, tegenover wanneer ze achter hun desktop zitten. Je wilt namelijk veel sneller tot resultaat komen.
Dit blijkt ook uit de cijfers:1/3e van alle mobiele zoekopdrachten zijn 'local' en 70% van de zoekopdrachten resulteert in een actie binnen het uur. Dit uit zich in een over-performance van keywords als openingsuren, locaties, wegbeschrijvingen, telefoonnummers etc.
Richt je dus niet op brede/oriënterende keywords.

5. Desktop- vs. mobiele campagnes

Een duidelijk onderscheid behouden in je campagne-structuur tussen ‘desktop’- campagnes en mobiele campagnes wordt een noodzaak. Standaard staat de instelling op ‘Alle Apparaten’: hybride campagnes. Dit is vanaf nu een ‘No go’. Google kent een Quality Score toe aan je zoekwoorden op basis van een aantal factoren, waaronder de kwaliteit van de landingspagina. Het is net hier belangrijk om aan te geven of je landingspagina mag ‘gekeurd’ worden op mobile-compatibiliteit. Opsplitsing in campagnes op basis van apparaten geeft een boost aan je kwaliteitscore en werkt op termijn dus kostenbesparend.

Uit een test die we eerder dit jaar deden, bleek dat mensen dit jaar 6 keer meer mobiel naar sites surfen dan één jaar geleden. Dit ligt aan tal van factoren: goedkopere tarieven, betere mobiele apparaten enz. Deze trend zal zich nog enkele jaren doorzetten.

De visie van Netlash-bSeen

Als volwaardig webbureau met marketeers, designers én developers bieden wij onze klanten meer dan alleen marketing advies. Ons webteam volgt deze trends evenzeer en richt je aandacht graag op volgende principes voor webbuilders:

1. Responsive webdesign

Met responsive webdesign kan je websites maken die zich aanpassen aan de schermgrootte. Op deze manier houd je rekening met elke mogelijke schermgrootte, zonder de onderhoudskosten van meerdere platformen. Een voorbeeld van responsive webdesign. Wijzig je schermgrootte in alle richtingen en zie de layout veranderen.

2. Design for mobile first

Mensen die zoeken via mobiele apparaten hebben veelal een expliciete intentie tot actie. Het is dus belangrijk dat je je desktopsites niet vertaalt naar mobiele sites, maar bepaalde acties meer naar voor schuift. Door te starten met de denkoefening 'wat zijn de primaire acties voor mobile' zorgt onze Informatie Architect voor call to actions die op alle schermen relevant zijn.

3. Adaptive images

Responsive webdesign is een oplossing voor variërende schermgroottes, maar daar los je nog niet de laadtijd mee op. Om ervoor te zorgen dat sites op kleinere schermen ook sneller laden kan je gebruik maken van adaptive images, dit wil zeggen dat kleinere schermen automatisch kleinere varianten van de illustraties laden. Zo ben je economisch met bandbreedte.

Tot slot

In een ideaal scenario bouw je natuurlijk een webpagina voor elke situatie, maar de vraag is of dit rendabel is ten opzichte van de mogelijke opbrengst. Bovenstaande tips helpen je aan een kostenefficiënte oplossing.
Google zorgt zelf ook voor wat ondersteuning in de vorm van de Google Sites tool die een helpende hand biedt bij het ontwikkelen van mobiele pagina’s.

Dat zijn onze tips, wat zijn jouw tips?

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.