Microformats versus HTML5

23 juni 2011 Inzichten /

Volgens de beschrijving op de microformats website zijn ze een verzameling van eenvoudige open data formaten, gebaseerd op bestaande standaarden. Dit moet ervoor zorgen dat zoekmachines je website beter kunnen analyseren.

Ze dienen in de eerste plaats voor mensen en niet voor machines. Maar is dat echt zo? Ik vind van niet. Het komt erop neer dat je bepaalde markup-patronen moet volgen bij het bouwen van je website en dat je extra classes moet toevoegen aan bestaande markup. Dit heeft als gevolg dat zoekmachines de zoekvragen beter kunnen beantwoorden en betere resultaten kunnen teruggeven. In de eerste plaats "optimaliseer" je dus voor de zoekmachines want die moeten je website verwerken en pas daarna zal de gebruiker het voordeel hiervan ondervinden.

Microformats zijn behoorlijk ingewikkeld en naar mijn mening voorbijgestreefd door meer recente technologieën als HTML5. Microformat-markup moet voor een betere semantiek zorgen in functie van de zoekmachines en net daarom vind ik ze voorbijgestreefd. HTML5 voorziet nieuwe, semantische en duidelijke elementen die veel eenvoudiger te implementeren zijn dan microformats. Op deze manier blijft de website ook makkelijk te onderhouden en behoud je duidelijke markup die door iedereen leesbaar is. Texteditors als TinyMCE zullen wel HTML5-elementen kunnen verwerken, maar microformats zullen ze nooit automatisch kunnen implementeren.

Dit artikel dateert uit januari 2009 en beschrijft onder andere het gebrek aan semantiek in HTML. Zo wordt gezegd dat classes en id's vrij gekozen worden en op elke website verschillend zijn. Een betere manier zou zijn om vast te houden aan schema's die universeel zijn, zoals microformats.
Tegelijk wordt wel een voorspelling gedaan over HTML5, die ondertussen al realiteit is geworden. Het gebrek aan semantiek was een probleem en wordt aangepakt door nieuwe elementen te introduceren met HTML5. Dit lost echter niet alle problemen rond semantiek op, maar voorlopig blijft HTML5 een work in progress.

Om een praktisch voorbeeld te geven: een adres past niet meer in een paragraaf met line breaks of een address tag, maar elk element moet in een aparte span of div geplaatst worden met één of meerdere classes. Het brengt dus een hoop extra markup mee die voor nogal wat clutter zorgt in je code.

Wij doen het als volgt:

Bovenstaande methode is dus netjes en makkelijk te onderhouden via het CMS, zonder dat de klant ook maar een notie van HTML nodig heeft. Wat microformats dan voorstelt is bijvoorbeeld dit:

De microformats methode heeft zijn nut, maar is moeilijk onderhoudbaar via een CMS en HTML kennis is absoluut vereist. Een klant zal bovenstaande markup dus nooit kunnen implementeren.

We kiezen bij Netlash-bSeen voor de toekomst en daarom dus ook voor HTML5. Microformats zullen zeker hun nut hebben, maar wij vinden ze voorbijgestreefd door andere recente ontwikkelingen op het web.
Verder proberen we ook rekening te houden met het feit dat de inhoud van de website door de klant wordt beheerd. Dit betekent dat microformats niet altijd een haalbare kaart zijn, terwijl de HTML5 semantiek hier wel een oplossing biedt.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.