Klikbudget in functie van leads en omzet

15 oktober 2012 Inzichten / Klikbudget in functie van leads en omzet

Het is altijd leuk als klanten even op bezoek komen. Niet alleen voor de gezellige babbel, maar ook voor die extra info die ze onbewust geven.

Even schetsen:

Trouwe klant die al +5 jaar in ons portfolio zit en ieder jaar blijft groeien. SEO en SEA zijn vooral de grootste drivers, maar binnenkort experimenteren ze met Facebook en Linkedin.

Tijdens ons gesprek hadden we het over de impact van cultures. Ze mikken namelijk op specifieke landen en bepaalde talen. Eén van hun markten is de Engelstalige Afrikaanse markt. Na een half uurtje de klant aan het woord te laten, waren er enkele details die we hebben meegenomen in de Google Adwords campagne als een test.

Héél specifieke zaken. Bepaalde bijvoegelijke naamwoorden in de advertentieteksten die onrechtstreeks een impact hebben op de verkoop, althans offline. Online, … wel… dat bleek ook goed te werken.

Concurrentie stijgt -> gas geven

Aangezien we dit jaar de concurrentie zagen stijgen, kregen we wat extra budget om de doelstellingen waar te maken. Dat gaf ons speelruimte om dingen te verschuiven en focus te leggen op de meest winstgevende campagnes.

Wat hebben we gedaan?

In grote lijnen:
  1. Concrete tips gegeven aan onze klant om de website wat bij te sturen, vooral een betere navigatiestructuur.
  2. Daarna hebben we vooral de advertentieteksten aangepast met de input die we kregen van onze klant.
  3. Next? Iets hoger gaan bieden om toch in die top 3 te geraken.
  4. Final? Focus op conversiepercentage tegenover het aantal leads welke campagne precies opbracht.
De eerste drie puntjes zijn best simpel. Het vierde punt, dat is een weloverwogen berekende zet. Hierbij zijn we vooral niet gaan focussen op het conversiepercentage, maar de verhouding tussen de leads en het percentage.

Het is namelijk niet zo dat beiden recht evenredig zijn.  Hier en daar wat fine-tunen onderweg en ondertussen hebben we al een groei van 13,63% in leads te pakken in een tijdspanne van 9 maanden t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.

Let’s talk numbers

Even wat cijfers erbij halen:

  • +71% meer bezoekers – hoger bieden en iets breder durven gaan qua keywords
  • +119% meer impressies – bredere durven gaan qua keywords
  • +61% extra kliks
  • +75% kosten – we kregen meer budget hé, remember - dus meer kansen
  • deze is de belangrijkste: +13,63% meer leads

Ondanks de gestegen kost en daarbij ook de klik per kost (CPC), door hoger te bieden, zijn de leads gestegen. De doorklikratio (CTR) is ietwat gezakt door de bredere keywords die we hebben ingeschakeld, maar hierdoor kregen we meer bezoekers (ook een tweede doel van onze klant).

O ja, persoonlijk besteed ik geen aandacht aan bounce rate (mensen die van de ene pagina naar de andere klikken binnen je site) omdat dit in beide richtingen geïnterpreteerd kan worden, maar in dit geval duidt dit op een betere navigatiestructuur.

Mensen vonden sneller het product wat ze zochten. De gemiddelde duur van het bezoek kan deze conclusie ondersteunen.

Bon, … en de extra kosten dan? Teveel?

Even een kanttekening bij de kosten. Niet blind op staren. De impact op je leads moet voorrang krijgen (zou toch moeten). Er is een meerkost gemaakt van €1.500 in 9 maanden. Dat komt neer op zo’n €166,66 per maand extra klikbudget.

De leads zijn gestegen van 543 stuks naar 614 stuks: 71 stuks.


Dat lijkt niet veel, maar de opbrengst van deze producten (iets met 3 tot 4 nullen per product) tegenover de extra kost (klikbudget en wat extra beheer), is het spreken niet waard.

Conclusie

Er zijn slechts twee zaken die we hier moeten vermelden:

  1. Kom even babbelen, dat kan wonderen doen om inzicht te krijgen in cultures, afzetmarkten en vooral uw business.
  2. Leads en opbrengst komen op de eerste plaats. Klikbudget moet in functie van beiden, want om te groeien moeten er middelen zijn.

Dries Bultynck
Online Marketeer

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!