In 7 stappen naar een eerste personalisatie in Sitecore

04 mei 2017 Inzichten / In 7 stappen naar een eerste personalisatie in Sitecore

Werkt je site op het Sitecore Experience Platform? Dan heb je alles in handen om je gebruikers een gepersonaliseerde en dus betere ervaring te bieden op jouw website. Het platform biedt ontzettend veel mogelijkheden om je online communicatie te personaliseren en te optimaliseren voor verschillende soorten bezoekers. Net in al die mogelijkheden zit ook de moeilijkheid voor wie het Sitecore Experience Platform begint te gebruiken. Wij helpen je met die eerste voorzichtige stappen in 7 tips.

Stap 1: bepaal je scope

Begin met het duidelijk omschrijven van je doel en van wat je exact wil bereiken met het Sitecore Experience Platform. Het zal je helpen om te focussen en je weg te vinden binnen alle mogelijkheden.

Stap 2: bepaal prioriteiten

Alles tegelijk aanpakken maakt dat je niet kan meten welke actie welk effect heeft. Daarom doe je er goed aan om de personalisatie stap voor stap door te voeren en elke fase grondig te evalueren. Zo verzamel je waardevolle inzichten over je bezoekers die je bij elke volgende stap helpen.
 

Stap 3: begin met eenvoudige quick wins

Je kan om te beginnen eenvoudige regels instellen in het Sitecore Experience Platform, quick wins gegarandeerd! 

Een paar ideeën waar je meteen mee aan de slag kan:

  • Heeft iemand zich online ingeschreven voor de nieuwsbrief? Dan hoef je die Call To Action niet meer te tonen. Voor die bezoekers is een CTA voor het downloaden van een whitepaper bijvoorbeeld relevanter.
  • Heb je een e-commercewebsite en heeft iemand al een account aangemaakt? Maak het je terugkerende bezoeker dan makkelijker door enkel het inlogscherm te tonen en laat de optie ‘account maken’ weg.
  • Of personaliseer en vermijd frustraties bij je klant door in je webshop geen promotie te maken voor een product dat hij net kocht.
  • Een andere quick win is het instellen van de geolocation. Als je weet waar iemand zich bevindt wanneer hij je website bezoekt, kan je daar op inspelen door bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde filiaal van je winkelketen eerst te tonen. Een kleine moeite die de gebruikerservaring en dus de kans op conversie verbetert.

Stap 4: speel onmiddellijk in op het gedrag van bezoekers

In het Sitecore Experience Platform kan je realtime inspelen op acties die bezoekers ondernemen op je website.
 
Bekijkt iemand productfiches en prijzen? Dan staat hij misschien heel dicht bij conversie en kan je op dat moment een korting tonen, of positieve reviews van bestaande klanten. Je geeft hen zo op het juiste moment dat kleine duwtje in de rug.
 

Stap 5: verwerf inzichten in de customer journey van je klant

Wil je personalisatie echt duurzaam en efficiënt inzetten? Dan moet je weten wie je klant is en welke de stappen zijn van lead tot trouwe klant. Je hebt met andere woorden inzichten nodig in de customer journey.
 
Als je de flow van een customer journey in kaart brengt, kan je de personalisatie op je website echt een niveau hoger tillen.
 
Afhankelijk van het gedrag van een websitebezoeker kan je dan inschatten in welke fase van de sales (of churn) funnel iemand zich bevindt. Je kan een browsende bezoeker hier realtime op mappen en zo aangepaste content tonen.
 
Een volgende stap is het indelen van je klanten en prospecten in persona’s. Op basis van surfgedrag kan je bepalen welk type klant iemand is en hoe de customer journey van die persona meestal verloopt.
Als je dit weet, kan je relevante content tonen die hen bij elke stap in het sales proces kan overtuigen om door te gaan.

Stap 6: lead scoring op basis van facts & figures

Sitecore Experience Platform geeft je ook de mogelijkheid om lead scoring en churn scoring toe te passen.
 
Kort samengevat: je geeft punten aan bepaalde acties die iemand op je website onderneemt. Denk aan het bekijken van bepaalde pagina’s of het downloaden van informatie.
 
Per actie telt de score van de gebruiker op. Aan de hand van de totale score die iemand heeft, kan je dan voorspellen of iemand overweegt om klant te worden of misschien net op het punt staat om zijn contract bij jou te verbreken.
 
Zo kan je heel gerichte informatie bezorgen op het juiste moment.
 
Ook bij lead scoring en churn scoring is het belangrijk om eerst een goed inzicht te verwerven in hoe die belangrijke processen bij jouw prospecten en klanten meestal verlopen.
 

Stap 7: je bent nooit klaar met optimaliseren

Hoe meer informatie je verzamelt over leads en klanten, hoe beter je kan personaliseren.
 
Klinkt logisch, toch? Een goede personalisatie kan een sneeuwbaleffect veroorzaken. Hoe beter je het aanpakt, hoe meer informatie je verzamelt over je klanten, hoe beter je kan personaliseren en hoe meer conversie.
 
Zorg er dus zeker voor dat je Google Analytics account op punt staat, zodat je goed kan opvolgen en snel kan bijsturen waar nodig.
 
Personalisatie in Sitecore doe je niet van de ene dag op de andere, maar als je de inspanning doet, kan je de ervaring voor je bezoeker sterk verbeteren. Start dus zeker vandaag al met die eerste stappen.

 

Ook klaar om te starten met personalisatie? Wij helpen je graag op weg.

Sarra Mauquoi
Online Marketing Consultant

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!