IA voor mobiele websites

IA voor mobiele websites

Wat is een goeie website? In de meeste gevallen is dat een website met goeie conversie. Als informatie-architect is het mijn taak om de structuur van de website zo uit te denken dat het op elke pagina snel duidelijk is hoe je dichter bij je doel kan geraken.

Nu mobiel surfen populairder wordt, groeit ook de vraag naar mobiele websites. Maar wat is dat, een mobiele website? Een website die geoptimaliseerd is voor de iPhone? Of voor alle soorten smartphones? En wat dan met tablet-computers?

Je zou voor elk soort toestel (smartphone, tablet computer, gewone computer, ...) een aparte, geoptimaliseerde website kunnen maken. Die ideale situatie is economisch gezien niet altijd haalbaar. Ik ben er tegelijk van overtuigd dat dit ook niet altijd nodig is.

Het moet mogelijk zijn om een website zo te maken dat die zowel op smartphones, op gewone computers als op alles wat daartussen zit, goed werkt. Het is daarbij belangrijk dat de website eerst goed uitgedacht wordt voor gebruik op een mobiel toestel. En pas daarna, gebaseerd op die mobiele werking, voor de klassieke laptops en desktopcomputers.

Waarom eerst over mobiel nadenken?

In november 2009 lanceerde Luke Wroblewski de stelling: "Design for mobile first".

Hij stelt dat de gebruikers van morgen méér mobiel online zullen zijn dan via een desktop. Gartner onderschrijft deze stelling: "By 2013, mobile phones will overtake PCs as the most common Web access device worldwide." In datzelfde artikel schrijft men trouwens ook dat mensen op een mobiel toestel minder vaak willen klikken om de juiste info te vinden.

De websites van morgen moeten dus in de eerste plaats geoptimaliseerd worden voor mobiele toestellen en daarna pas voor desktop. Dat dit op web-ontwerpers impact heeft, ligt voor de hand. Een mobiel toestel is vaak een toestel met een klein schermpje. Maar het gaat verder: ook de bandbreedte, de manier waarop je de website bedient en de hoeveelheid informatie op een pagina beïnvloeden de gebruikservaring.

Mobiele toestellen: waar rekening mee houden?

"Mobiel surfen is surfen op een mobiel apparaat." Dat is veel te wazig. Smartphones, tablets, netbooks, laptops, ... dat zijn allemaal mobiele apparaten met zeer verschillende karakteristieken.

Als je alle soorten toestellen op een rijtje zet, dan zijn er 3 karakteristieken waarbij er per type toestel altijd minstens eentje grondig verschilt:

1. De grootte van het scherm

  • Smartphone: zeer klein
  • Tablet: gemiddeld
  • (Laptop of desktop: gemiddeld tot groot)

2. Het soort input device dat gebruikt wordt

  • Smartphone: touch screen
  • Tablet: touch screen
  • (Laptop of desktop: touch pad en/of muis en toetsenbord)

3. De snelheid waarmee uitgebreide pagina's worden geladen

  • Smartphone: meestal traag
  • Tablet: meestal snel
  • (Laptop of desktop: meestal snel)

Een website die op alle soorten toestellen goed dient te werken, moet dus met al die karakteristieken rekening houden.

Gevolgen voor informatie-architecten

In een volgend artikel schets ik hoe ik – als informatie-architect –  inspeel op die karakteristieken en hun verschillende invullingen.

Alvast een aantal punten waarop ik dieper zal ingaan:

  • Elk onderwerp moet een aparte pagina krijgen.
  • Wat met de rechterbalk?
  • Op een touch-screen kan je niet hoveren.
  • Smartphones hebben vaak geen volwaardig toetsenbord.

Je zal trouwens merken dat veel antwoorden ook perfect toepasbaar zijn op websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele toestellen.

Bram Vanderhaeghe
UX Architect & Strategist

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!