Hoe metadata strategisch inzetten? (deel 1)

9 december 2011 Inzichten /

Online research speelt een belangrijke rol in het aankoopproces. Online prijzen vergelijken, info opzoeken, raad vragen, ... het hoort er allemaal bij. Natuurlijk wil je ergens in dit proces aanwezig zijn om je potentiële klant te sturen. Liefst zo vroeg mogelijk in het totale proces. Net als het gebruiken van verschillende kanalen is een strategie voor zo'n aanpak zeker geen overbodig luxe. Een online strategie met onderdelen afgestemd op je doel.

Je website, scoren in de zoekmachines, advertising, ... alles. Het is leuk als je nummer één bent in de top tien van Google, maar niet de essentie. Dat mag je focus niet zijn. Je wil meer omzet halen. Meer leads genereren. Dat is je doel.

Er zijn twee essentiële vragen die je jezelf moet stellen: “Hoe kan ik opvallen met mijn site in de zoekmachines” en “Hoe kan ik dat strategisch aanpakken?”.

Dit artikel is opgedeeld in 4 stukken.
In deze post ga ik eerst van start met punt 1 en 2.

  1. Wat is metadata, wat is het semantische web en wat is het doel er van?
    • Wat is metadata?
    • Wat is het belang van metadata voor jouw website?
    • Wat is het semantische web precies en wat is het doel?
    • Semantiek krijgt vorm
  2. Wat kan je (al) toepassen op jouw website?
    • Rich Snippets
    • Facebook OpenGraph
    • Wat komt er aan?
  3. Waarom is het sociale karakter van data zo belangrijk voor jouw strategie?
    • Waarom is een semantische strategie zo belangrijk?
    • Hoe belangrijk is het sociale karakter inzake semantiek?
    • Nog een stapje verder: intellectuele eigendom strategie
  4. Praktisch: Hoe de kerstperiode aanpakken?
    • Tijd voor een plan
    • Voordelen die je er zal uithalen

1) Wat is metadata, wat is het semantische web en wat is het doel er van?

Wat is metadata?

In het kort? Metadata is een beschrijving van informatie leesbaar voor machines, in dit geval de spiders van zoekmachines. De bekendste metadata zijn de titel van een webpagina, de keywords die de pagina omschrijven (alhoewel deze geen invloed heeft op de rankings) en de omschrijving van de informatie te vinden op die specifieke webpagina. We spreken hier over meta title, meta description en meta keywords.

Wat is het belang van metadata voor jouw website?

Op het vlak van SEO zijn meta titles en meta descriptions natuurlijk een basisbehoefte voor iedere pagina van je website. Niet alleen zoekmachines moeten overweg kunnen met jouw data, maar ook bezoekers willen concrete info wat er te vinden is op die specifieke pagina. Dankzij een al dan niet aansprekende titel en omschrijving win jij die bezoeker op jouw website.

Ok, dat is het gemakkelijke gedeelte. Het is zowat de basis van on-page optimalisatie voor SEO, maar ook voor Facebook bijvoorbeeld kan je metadata inschakelen.

Wat is het semantische web precies en wat is het doel?

Er is veel data out there. Zeer veel. Het probleem is dat dit steeds losse entiteiten zijn. Soms is er een verband tussen data. Tot op heden zijn deze losse entiteiten meestal niet gekoppeld met elkaar. Zoals de W3C Semantic Web Activity Group het perfect omschrijft: Je kan jouw foto’s op het web zien, jouw afspraken op jouw kalender, maar kan je die twee met elkaar koppelen?

Het probleem zit hem in het framework. Er is er nog geen. Er is geen consensus omtrent het uniform maken van datatypes zodat deze in alle applicaties, bedrijven en communities gebruikt kunnen worden. Iedere applicatie interpreteert data en/of datatypes op zijn manier. Ieder bedrijf heeft een andere datastructuur. Iedere community pakt het anders aan.

Het semantische web is zo’n framework. Een framework die standaarden zet voor data-entiteiten.

Semantiek krijgt vorm

Het semantische web is een héél pril concept. Het kreeg vorm in 2005 dankzij Metaweb Technologies en hun Freebase database. Ondertussen heeft Google Metaweb al onder hun hoede genomen en timmeren ze daar hard aan de weg betreft semantiek. Verbanden leggen dus tussen context en menselijke interactie en dus verschillende betekenissen van woorden in die context. Het opstarten van schema.org is daar zeker al een aanzet toe voor verschillende zoekmachines. Zo krijgt Tim Berners-Lee’ verhaal een 2e hoofdstuk.

2) Wat kan je (al) toepassen op jouw website?

Rich Snippets – wat leeft er al?

Rich snippets zijn die stukjes semantische code die aantonen wat voor data een entiteit bevat. Zo bestaan er afspraken over schrijfwijzes voor events, telefoonnummers, namen van bedrijven, producten, reviews en zelfs personen. In een dergelijke snippet gieten zodat de zoekmachines daar meer mee kunnen doen, dat is de boodschap. Nu al! Je vertelt hen wat voor content dit precies is en zij kunnen met die content associaties maken.

Vb: de integratie van Rich Snippets bij Linkedin

Vb: de integratie van Rich Snippets in de Appstore

Die app van Amazon is bijvoorbeeld een heel goeie app want die heeft al 167 reviews gekregen met een gemiddelde score van 4 sterren. Context? Kwaliteit.

Vb: de integratie van Rich Snippets op Myspace pagina's
Ja, Myspace bestaat nog.

Die mp3's in de speler op die Myspace-pagina, die worden herkend als een object dat muziek bevat. Als iemand die artiest opzoekt in een zoekmachine is de kans groot dat er een muziekstukje naar voor geschoven wordt omdat de link tussen die artiest en dat stukje muziek begrepen werd door de zoekmachine.

In al deze vormen wordt data gelinkt aan bepaalde entiteit. Een extra waarde als het ware in een vorm van context.

Tip: Als er één zaak is waar je rekening moet mee houden dan is het hoe je die rich snippets integreert. Je kan verschillende schrijfwijzes gebruiken. Gebruik ze nooit door elkaar!

Mijn advies? volg http://www.schema.org en speel op safe.

Weetje: Binnenkort krijgt Fork CMS een update, met jawel, rich snippets ;)

Facebook OpenGraph

Er bestaan tal van meta's die je kan implementeren die het sharen van content op je website gemakkelijker. In dit geval, gemakkelijker om die te verspreiden via Facebook.

Concreet: jij vult Facebook meta's in zoals de titel van je pagina, een omschrijving, misschien een foto die past bij dat artikel op je site en klaar is kees. Als er dan iemand jouw artikel deelt, hetzij via de 'like'-knop op die specifieke pagina of het kopiëren en plakken van de url, dan krijgt die alles netjes ingevuld in z'n status update en hoeft die niets qua omschrijving of kadering te geven over die pagina.

Even een screenshot bij plaatsen voor een 'aha-dat-bedoel-je' -moment:

Weetje: Als je geen FB meta voorziet dan zal Facebook de meta overnemen die je invult voor de zoekmachines.

Tip: Vul ze toch maar in, die Facebook meta's. Je doelpubliek op Facebook trigger je best met een andere omschrijving, titel of foto.

Wat komt er aan?

Vers van de pers. Google heeft een platform gebouwd om sociale data op te slokken van andere sociale netwerken. Er zijn er al een paar die het gebruiken, Google Plus natuurlijk. De bedoeling? Ze willen de return on investment meten van sociale netwerken in Google Analytics en daar hebben ze logischerwijs zoveel mogelijk data voor nodig want je deelt een beetje overal hé.

Vooral de verplichte metrics die ze vooruitschuiven zijn zeer interessant. Facebook doet nog niet mee. Zal afwachten worden, maar die gaan ongetwijfeld dezelfde toer op betreft hun Insights. Ze gaan dus verder dan rich snippets alleen en gaan de sociale data ook koppelen aan context. Een voordeel voor bedrijven: meer meten = meer weten.

Afsluiter

Tot zo ver het praktische gedeelte. Tijd voor wat strategie. Don't you think? Hou de blog maandag in de gaten. Dan post ik deel 2 en ga ik meer in detail over semantische strategie, wat je ermee kan doen en hoe je bijvoorbeeld de kerstperiode kan aanpakken.

Dries Bultynck
Online Marketeer

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.