Hoe analyse van surfgedrag je conversie kan verbeteren

05 januari 2017 - Hoe analyse van surfgedrag je conversie kan verbeteren

Bij de optimalisatie van je website wil je natuurlijk de instroom van de juiste bezoekers doen groeien. Maar wat als die bezoekers er eenmaal zijn? Denk je ook dan nog voldoende na over conversie-optimalisatie?

Dat je bezoekers aantrekt naar je website, betekent nog niet dat ze ook converteren. Soms zijn er ergens obstakels in de flow op je website en heb je geen idee waar het zit. Dan kan analyse van surfgedrag interessant zijn. Bij Wijs zetten we op zo’n moment graag Hotjar in. Dat is een visuele tool die op bepaalde gebieden net iets dieper graaft dan Google Analytics. 

Wat is Hotjar?

Hotjar is een conversieoptimalisatietool waarmee je meer inzicht krijgt in je bezoekersgedrag. Door op zoek te gaan naar het waarom van een bepaald gedrag, kan je vervolgens gaan handelen om de flow te verbeteren. Je installeert het door middel van een script op je website. Binnen Hotjar heb je een zevental tools waarmee je bezoekersgedrag kan meten. 

Klikgedrag

Een van die tools is heatmapping. Een heatmap is letterlijk een warmtebeeld. Het geeft een visuele weergave van waar je bezoekers scrollen, klikken en bewegen op de website. De click-heatmap bijvoorbeeld toont je waar bezoekers klikken. Stel dat je merkt dat er weinig geklikt wordt op een belangrijke CTA of converterende knop, dan kan je proberen dat op te lossen en te A/B-testen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de copy op de knop aanpast? Of de knop van plaats verandert naar rechts boven in plaats van links onder? 

Zonder assumpties

Heatmaps kunnen ook dingen aan het licht brengen zoals afbeeldingen waarop steevast geklikt wordt, maar die eigenlijk geen link bevatten. Of omgekeerd: elementen die klikbaar zijn, maar waarop niemand klikt. Bij de afbeeldingen zullen we dan een link toevoegen, in het laatste geval zullen we duidelijker maken dat het klikbaar is.
Net als bij alle gegevens die je via Hotjar verkrijgt, is het belangrijk niet zomaar te interpreteren en assumpties te maken. Als we zien dat er ergens een obstakel is op de website, zullen we de data verder uitspitten om uit te zoeken waarom de bezoeker zich zo gedraagt, om vervolgens daarnaar te handelen om de site te optimaliseren.

Blijven scrollen

Hotjar biedt ook heatmaps van scrollgedrag. In de heatmap hieronder zie je bijvoorbeeld dat er weinig naar beneden gescrold wordt (het groene vlak). 
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Misschien is de pagina niet interessant genoeg? Of haken mensen af bij een rij logo’s van merken? Of misschien lijkt het alsof de pagina stopt aan de ‘fold’, het virtuele einde van je pagina? Hier kan je gaan A/B-testen door bijvoorbeeld de content van je pagina aan te passen en meer af te stemmen op je bezoeker, of door designelementen net onder fold iets hoger te plaatsen en te testen of dat helpt. 

Visitor recordings: interessant, maar tijdsintensief

Willen we echt diep duiken, dan kunnen we via Hotjar kijken naar visitor recordings. Daarin zie je een volledige sessie van een bezoeker: hoe hij navigeert door de site, waar hij klikt en waar niet, in welke volgorde hij alles bezoekt... Zo’n analyse vraagt veel tijd, maar het kan belangrijke inzichten bieden, bijvoorbeeld waar bezoekers vastlopen in de funnel. Door grondig te analyseren waarom ze precies daar vastlopen en te werken met A/B-testen, kan je obstakels wegnemen en zo de conversie bevorderen. 

Vraag het aan de bezoeker

Het is misschien verleidelijk om zelf te interpreteren en te analyseren waarom bezoekers ergens vastlopen, maar veel eenvoudiger en efficiënter is om gewoon aan die bezoeker zelf te vragen waarom hij/zij niet verdergaat. Hotjar biedt ook een pop-up-optie, die je kan instellen op de pagina die je wil. Zo kan je meteen vragen aan de bezoeker zelf waarom hij niet doorgaat in het proces. Op een van onze sites maakten we daar gebruik van bij de vacaturepagina. Iemand die even bleef hangen maar uiteindelijk niet doorklikte, kreeg de vraag wat hem tegenhield. Dat leverde nuttige info, zodat we de pagina konden optimaliseren, en een interactie met de bezoeker, die zo misschien een duwtje in de rug krijgt om alsnog te solliciteren.

Creatief met Hotjar

Een pop-up kan ook uiterst creatief worden ingezet: voor een Batibouwcampagne voor Van Marcke lieten we een poll verschijnen op de website, met als onderwerp ‘Zin om Batibouwtickets te winnen?’. In de bedankingsboodschap kwam er vervolgens een link naar de app die we ontwikkelden om je badkamerstijl te ontdekken. Dat maakte dat we via de site ook mensen bereikten die de campagne op social media niet gezien hadden. En het leverde zeer interessante data op voor Van Marcke.

Wijs gaat graag tot op het bot om je conversie te optimaliseren. Daarvoor kiezen we steeds de juiste tool voor het juiste doel. We vertrekken van data, en analyseren die om ook echt tot de juiste conclusies te komen. Analytics is hierbij incontournable, Hotjar biedt extra mogelijkheden voor de analyse van bezoekersgedrag. 

Jij weet heel goed wanneer en hoe je Hotjar kan inzetten? Wijs zoekt nog een allround online marketeer. Solliciteer meteen.

Manon Atlass
Online Marketeer

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!