Hij komt, hij komt… Is jouw e-commerce klaar voor Amazon?

16 november 2017 Inzichten / Hij komt, hij komt… Is jouw e-commerce klaar voor Amazon?

Vorige week kondigde Amazon aan dat haar abonnementsdienst Prime beschikbaar is in de Benelux. Wat doe je met zo’n nieuws als retailer? Huiveren en verderdoen zoals je bezig was? Of zorgen dat je klaar bent om ook mee op de kar te springen? Wij onderzochten de tweede optie en zetten een paar voordelen en features van Amazon op een rij. Zodat je straks niet met angst, maar wel verwachtingsvol en reikhalzend kan uitkijken naar het moment dat de e-commerce-gigant haar diensten volledig zal uitrollen in België.

De komst van Amazon Prime naar België is geen klein nieuws. In de VS heeft maar liefst 63% van de huishoudens Amazon Prime (bron: Scott Galloway). Voor een vast bedrag per maand kan je via Amazon zowat alles online kopen en gratis laten leveren. Extra diensten waar je als Prime-lid van kan genieten zijn bijvoorbeeld een streamingdienst voor muziek en video.

Amazon Prime is er nu dus in een light versie in de Benelux. Nederlandstalige klanten gaan via de Nederlandstalige versie van amazon.de voor hun bestellingen en betalen 3,99 euro per maand (introductieprijs tot april 2018) . Ook Prime video is beschikbaar voor hen.

Waarom retailers bang zijn voor Amazon

Amazon is niet zomaar een nieuwe bol.com of Coolblue. Het businessmodel is gestoeld op een nulmarge voor producten. De consument betaalt dus geen cent te veel. Het platform haalt zijn winst daarentegen bij de leverancier. Wat Amazon die retailer dan biedt? Een monsterplatform dat in de VS bij online shoppers altijd top of mind is: wie op zoek is naar een product, zoekt dat niet langer in Google, wel via Amazon. Zo toont onderzoek naar zoekopdrachten in de VS.

Met zo’n straf platform maak je dus maar beter dat Amazon straks een plekje heeft in jouw multichannelstrategie. Zo profiteer je mee van de boost die deze e-commerce-gigant willens nillens zal geven aan e-commerce in België. We geven je een aantal redenen en interessante mogelijkheden om straks aan de slag te gaan met Amazon, of net niet natuurlijk. Je strategie kan uiteraard ook zijn om niet aan te sluiten. Met dit overzicht krijg je meer inzicht in het Amazonverhaal en kan je beslissen wat je strategie zal zijn. Aangezien er nog geen amazon.be beschikbaar is, baseerden we ons voor dit artikel op amazon.co.uk.

Instappen is eenvoudig

Instappen op Amazon is eenvoudig. Je maakt een account aan en registreert je, en vervolgens kan je aan de slag. Het kan interessant zijn om te wachten met instappen tot er een promo-actie loopt. Op momenten dat vraag en aanbod onvoldoende op elkaar zijn afgestemd, biedt Amazon immers vaak tijdelijke kortingen om instappen aantrekkelijker te maken.

In het VK bieden ze nu bijvoorbeeld 20% korting op referral fees of verwijzingsvergoedingen voor bepaalde items. De verwijzingsvergoeding is een vergoeding die Amazon vraagt per product dat je verkoopt. Het gaat om een percentage op de totale verkoopprijs. Via de ASINS-lijsten (ASIN is de Amazon artikelcode) vind je de producten waarop de promotie geldt. Stel dat een artikel normaal gezien 15% verwijzingsvergoeding heeft, zal je daar tijdens de promo maar 12% op betalen.

Amazon is er ook voor de kleintjes en de niche

Amazon mikt niet enkel op bestaande/bekende retailers. Ze willen ook de kleintjes en bepaalde nichemarkten. Zo is er bijvoorbeeld een uitgebreide DIY-sectie van Amazon. Dat is de ideale e-shop voor mensen die zelf producten ontwerpen of maken, die niet bij een retailer binnen geraken. Veelal vindt dit soort product zijn weg via platforms als Shopify of Etsy. Amazon vergemakkelijkt de verkoop ook door geen EAN-nummer te vragen. Je kan simpelweg je eigen SKU-nummer gebruiken. De handmade-sectie heeft wel een groot aantal voorwaarden, wat op zijn beurt wel het authentieke karakter bewaart van dit handmade luik.

tt
Amazon mikt ook op de kleinere verkopers, met een 'handmade'-sectie bijvoorbeeld

Een andere niche is de versmarkt. Amazon Fresh is nog niet overal beschikbaar, maar de service biedt de mogelijkheid om je verse producten online aan te bieden. Jij lijst de producten op in de shop, Amazon voorziet een overzicht van wat je verkocht hebt die dag, jij zet klaar en Amazon pikt de producten op en zorgt dat ze snel en vers bij de klant arriveren.

Via Amazon Fresh shop je online je wekelijkse boodschappen

De kracht van Amazon zit dus evenzeer in hun aandacht voor de lokale kleine handelaar. Die laten ze niet achterwege, maar geven ze alle middelen om mee te strijden voor hun plaats in het e-commerce landschap.

Ben je een grote retailer met een goed draaiende webshop? Dan lijkt het ons een goed idee om die niet meteen op te zeggen, maar te bekijken hoe Amazon een traffic driver kan zijn. Ben je een starter of kleine organisatie, en wil je je eerste stappen zetten? Dan is Amazon misschien wel een perfect begin.

Doe het omgekeerd: word een Amazon associate

Amazon maakt het heel eenvoudig om vanop jouw site of blog te linken naar Amazon via affiliate marketing. Een slimme tactiek waarmee ze de zogenaamde box movers overslaan en onmiddellijk bij de bron terechtkomen. Het principe van Amazon affiliate is eenvoudig. Jij voorziet op jouw site of blog links naar producten in de Amazon-shop, bezoekers kopen via die link de producten, jij krijgt een advertentievergoeding. Om het goed te doen, zorg je uiteraard voor een geoptimaliseerde site die bezoekers aantrekt door onder meer SEO, goede content en een stevige social-strategie.

Bron: selfstartr

Amazon affiliate kan je aardig wat opleveren. Op de co.uk-site belooft Amazon tot 10% advertentievergoeding. Niet enkel op de producten die je adverteert, maar ook op Qualifying Purchases, specifieke aankopen dus die Amazon kwalificeert als waardevol.

Amazon Associates: mee profiteren van het Amazon-succes via affiliate marketing.

De addertjes onder het gras

Bij het gebruik van zo’n gigaplatform, zijn er uiteraard een aantal regels te volgen. Slaag je daar niet in, dan word je genadeloos afgestraft. Enkele voorbeelden:

  • Als verkoper kan je een productdetailpagina aanmaken, die vervolgens wordt opgenomen in de Amazon catalogus. Het aanmaken van zo’n detailpagina voor een product dat al vermeld staat op een van de Amazon websites, is niet toegestaan. Amazon kan de pagina dan verwijderen.
  • Versturen binnen de 2 dagen doet Amazon niet vanaf de start. Je zal eerst moeten bewijzen dat je een goede reseller bent. Dat kan bijvoorbeeld door goede reviews te verzamelen, snel op berichten te antwoorden, ...
  • Amazon zal zelf een inschatting van de verzendkost maken op basis van ingegeven afmetingen, gewicht, adres van de klant … Het kan dus dat je een andere vergoeding krijgt dan degene waarop je had gerekend.
  • Er zijn strikte regels rond reviews. Zo is het niet langer toegelaten incentives zoals kortingen of gratis producten te bieden in ruil voor reviews. Amazon monitort de reviews voortdurend en kan je account afsluiten als je bijvoorbeeld valse reviews plaatst of laat plaatsen bij je product.

Verdere voorbeelden geven aan dat je doordacht te werk moet gaan en maar beter de regeltjes van Amazon volgt, wil je ook echt succesvol zijn.

Gezien worden op Amazon

Amazon biedt diverse manieren om te adverteren op de site. Zo zijn gesponsorde advertenties mogelijk om je product een boost te geven. Dat kan interessant zijn als je bijvoorbeeld werkt met seizoensproducten. Gesponsorde advertenties verschijnen in de zoekresultaten met de vermelding ‘sponsored’.

Sponsored ads verschijnen in de zoekresultaten met subtiele vermelding 'sponsored'.

Daarnaast zijn er ook zogenaamde Headline Search Ads. Dat zijn advertenties gebaseerd op keywords die bovenaan in de zoekresultaten verschijnen.

De advertenties werken via een CPC (cost per click) pricing model, gebaseerd op biedingen. Je biedt het maximumbedrag dat je wil betalen als een shopper op een advertentie klikt van jouw product. Hoe competitiever je bod, hoe hoger de kans dat je ad wordt getoond in de zoekresultaten van de Amazon shopper. Om te adverteren op Amazon heb je wel een selling account nodig. Het is dus erg gelijkaardig aan het Google Adwords systeem. Iemand in huis die met Google Adwords overweg kan? Dan zal die ook snel weg zijn met het Amazon Ad systeem.

Opstappen naar Amazon Business

Ook voor B2B biedt Amazon opportuniteiten. Dat kan gaan om zowel kleine klanten als grote bedrijven of zelfs zorginstellingen en instituten. Interessant is dat er bijvoorbeeld aangepaste offertes gemaakt kunnen worden op prijs en volume. Afhankelijk van de kwantiteit kan het ook zijn dat de fees verlagen. Daarnaast is er de mogelijkheid om prijzen zonder btw te tonen, automatisch offertes te maken en is er een speciale badge voorzien om meer visibiliteit te krijgen. Overstappen van B2C naar B2B is eenvoudig. B2C bedrijven kunnen met één klik ook B2B verkopen.

Aan de andere kant maakt Amazon het voordelig om als bedrijf te kopen bij Amazon. Zo is er Purchase Order Tracking beschikbaar, kan je budgetlimieten instellen en zijn accounts met meerdere gebruikers mogelijk. Dat alles bovenop de voordelige prijzen voor hoge volumes natuurlijk.

Fulfilment op grote internationale schaal

Nog een stapje verder kan je gaan door FBA: Fulfilment by Amazon. Daarmee maak je gebruik van de logistieke diensten van Amazon zoals stockage, orderpicking, verpakken en verzending. Je bereikt meer dan 340 miljoen online kopers (schatting door Amazon tegen 2018). Een duizelingwekkend aantal klanten, die je via Amazon kan servicen met snelle en gratis leveringsopties voor al je producten. Bovendien voorzien ze in het VK bijvoorbeeld een klantenservice in de lokale taal per land.

Je kan ook vanuit je eigen catalogus of in-store de bestelling plaatsen en Amazon regelt de rest.

Dit is vooral een kosten-baten oefening voor retailers die al een stevige voet aan wal hebben, maar het kan evengoed een strategische kost verantwoorden om net een go-to-market strategie uit te rollen.

Een blik op de toekomst

Het is een beetje gissen wat Amazon België allemaal nog zal brengen, maar we doen toch een gok naar de toekomst.

Voice search raakt meer en meer ingeburgerd. Recente cijfers tonen dat tot 20% van de zoekopdrachten via gesproken opdrachten gebeurt. Consumenten voelen zich steeds vaker comfortabel om zonder getypte commando’s zoekopdrachten te verrichten. Assistants zoals Google Home, Siri, Cortana en natuurlijk ook Alexa zijn namen die momenteel dat landschap domineren. Het openstellen van Alexa Skills maakt bestellen met voice commands makkelijk. Héél gemakkelijk.Ook hiervoor zal Amazon een verdienmodel voor partners uitwerken, als je tenminste deel uitmaakt van het platform. Een uitbreiding van de sponsored product account is een heel simpele en logische stap.

Daarnaast is het ook enkel een kwestie van tijd vooraleer de kracht van hun intelligence gecombineerd zal worden met het krachtige AWS cloud platform om machine learning door te trekken. Logisch vervolg zal zijn dat het Amazon koopplatform nog betere en gerichtere adverteermogelijkheden kan aanbieden. Amazon is mogelijk in staat jouw doelgroep beter te begrijpen dan jij kan, een betere inventory handling, personalisatie en meer. Dat biedt je een competitief voordeel en een berg gegevens. Het is een voorsprong die de gemiddelde retailer vandaag onmogelijk kan bekomen in de Benelux...

En zo zijn er wel nog andere zaken die er aan komen. De footer van Amazon.com geeft alvast inzicht in de indrukwekkende roadmap van Amazon. Services als Amazon Home Services (een klusjes- en poetshulpdienst aan huis) of Comixology (online strips, manga’s en comics) zijn nog niet beschikbaar in Europa. Enkel een kwestie van tijd?

De footer van Amazon.com geeft een blik op de mogelijke roadmap in Europa.

Klaar voor Amazon

Het moge duidelijk zijn: Amazon België is in de maak en zal ongetwijfeld zijn impact hebben. Laat je niet verblinden door alle mogelijkheden, en neem de tijd om een platform-strategie uit te tekenen. Eigen autoriteit verder uitbouwen, en een platform als Amazon gebruiken als traffic driver? Prima idee. Eerder op zoek naar een volledige facilitator voor jouw productverkoop? Dan is Amazon uitproberen, en bij de eerste Belgische Amazon partners horen zeker aan te raden.

Honger naar meer advies in je e-commerce? Maak eens een afspraak.

Dries Bultynck
Online Marketing Consultant

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!