Het geheim van online marketing

5 februari 2014 Inzichten /

Het belangrijkste inzicht dat je kan krijgen over online marketing (en marketing in het algemeen) is dat een boodschap bepaald wordt door zijn context.

Zo is het onderscheid tussen informatie, reclame en spam ook afhankelijk van die context.

Informatie en reclame zijn geen zwart-wit begrippen, ze zitten op een glijdende schaal met veel grijstinten. 

Als ik van plan ben om een nieuwe auto te kopen, en in mijn brievenbus zit een stapel folders voor luiers, dan gaat die stapel rechtstreeks de papiermand in.
Maar als in mijn brievenbus een stapel folders van auto's zit, dan zal ik die meenemen in de zetel, en er de ganse avond in lezen.

Of iets informatie is dan wel reclame, is dus afhankelijk van de context van degene die de informatie/reclame tot zich neemt.

In online marketing was het Google die dat in eerste instantie goed doorhad. Vroeger was online reclame een banner die op één of andere website stond, onafhankelijk van de context van de lezer. In het beste geval was er al een zekere ciblage gebeurd - de ene website trok vooral mannelijke lezers aan, de andere vrouwelijke.
Google ging omgekeerd te werk: kijken welke zoekwoorden de lezer ingaf, om de reclame daarop aan te passen. En plots werd die reclame iets minder reclame, en iets meer informatie. Als ik in Google 'goedkope gsm Gent' ingeef, ben ik hoogstwaarschijnlijk op zoek naar winkels die zo'n gsm verkopen - en is de advertentie veranderd in informatie.

We zijn allemaal grootgebracht met reclame, en hebben langzamerhand een ingebouwde bullshit detector om reclame te negeren. Door context van de lezer toe te voegen, verander je reclame in informatie, en zo breek je door de 'banner blindness'. 

De ciblage van websites is een kleine mate van context; zoekwoorden in Google werken goed.

Maar er zijn nog veel meer vormen van context:

  • de locatie van de lezer (België of buitenland? Stad of platteland? Thuis of onderweg?);
  • de weersomstandigheden (als het regent is het zinnig om reclame voor paraplu's of zonnereizen te tonen);
  • tijdstip van de dag;
  • omstandigheid van de lezer (op het werk, thuis, op café...);
  • gemoedsgesteldheid;
  • ...

Elke laag van context die toegevoegd wordt aan informatie, verhoogt de nuttigheid voor de gebruiker. 

Dat is de reden waarom Google het bedrijf Nest overkoopt; dat is waarom Apple aan ijltempo talenten uit de medische sensor sector in huis haalt. Dat is waarom startups als Jini zo interessant zijn.

User-centered design betekent de gebruiker centraal stellen; en dus ook zoveel mogelijk van de context van die gebruiker meenemen in je UX.

Als je een overzicht geeft op je website van alle winkelpunten waar je product te koop is - centreer je dan de kaart op basis van de locatie van je lezer? 
Als je een site hebt met veel leesvoer - pas je dan de kleuren en het contrast aan naargelang het uur van de dag en dus de aanwezigheid van licht of donker?
Als je reizen verkoopt - zijn de promoties op je site dan gebaseerd op het weer en de temperatuur van de locatie van de bezoeker?

Denk eens na: welke context kan jij toevoegen aan je online marketing om die gebruiksvriendelijker en dus succesvoller te maken?

 

De slides van 'The Age of Context' op de #trendsnight

Bart De Waele
CEO & Founder

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.