Het digitaliseren van uw business model

8 januari 2015 Inzichten /

Bij wijs doen we niet liever dan experimenteren met alles wat digitaal of verbonden is. We gaan hard op vlak van technologie, maar niet enkel wat functionaliteit betreft.

De zakelijke kant van het digitale verhaal is minstens even belangrijk. We kunnen de “3 lenzen van human centered design” van IDEO gebruiken als leidraad:
- desirability: wat wil de consument? niet enkel het product of dienst is hier belangrijk, maar de volledige gebruikerservaring
- feasability: is het doenbaar? Zijn er technologische en organisatorische grenzen en opportuniteiten? De klemtoon ligt hier.
- viability: kan het bedrijf hiervan leven? wat zijn de kosten en hoe gaat het opbrengen?

Het is belangrijk om naar al deze aspecten te kijken bij een digitaal project, niet enkel het functionele gedeelte. Toch onderschatten bedrijven dit nog te vaak. Dat is jammer, want het biedt heel wat mogelijkheden.

De meeste retailers hebben al de stap gezet naar online verkoop, maar zij kopiëren vaak hun oude manier van zaken doen naar het online gedeelte. Toegegeven, deze omschakeling is al een grote verandering op zich en vaak met een positieve impact op de “gezondheid” van het bedrijf. De hedendaagse consument surft nu eenmaal meer op het internet dan dat hij buitenkomt. Toch is er veel meer mogelijk dan dat, voor zowel gevestigde als startende bedrijven, door het digitale aspect dieper in het bedrijf door te trekken.

We spreken ook vaak over de beleving van de consument. Een aangename user experience is namelijk waar we naartoe willen, maar we moeten dit eveneens in de context van het business model plaatsen om dit echt tot zijn recht te doen komen.

Dankzij technologie hebben we simpelweg meer en betere opties in het leven (dit klinkt enorm logisch en generiek, I know). Logisch dat deze evolutie een invloed heeft op de werking van het bedrijf. Laat ons dit toelichten met enkele voorbeelden:

                                   

  • Kostenstructuur verlagen en efficiëntie verhogen. We spreken dan vooral over automatiseren, maar leggen ook de link met de ervaring van de consument. Vaak wordt het kostenvoordeel van een investering in technologie onderschat en wordt er enkel naar potentiële opbrengsten of een betere value proposition gekeken. Paintzen.com is een bedrijf dat schilderdiensten levert, maar hun offertes worden volledig online aangemaakt en gestuurd door de consument. Dit levert een betere user experience op en eveneens een kostenvoordeel vanwege de lagere verwerkingskosten.
  • Extra toegang en online privileges aanbieden. Kijk naar het populaire “freemium model” met als uitbreiding een betaalde premium dienst. Hierbij bieden ze gratis een basisproduct en de consument kan tegen betaling toegang tot extra features aanvragen. Er is een soort directe controle mogelijk, waarbij je letterlijk de “rechten” en opties van de consument kan bepalen in enkele seconden. Maar premium diensten kunnen op elk type bedrijf toegepast worden, zo biedt de kledingzaak “Vestiaire Collective” een premium lidmaatschap aan waarbij personen de nieuwste items kunnen bekijken voordat ze publiek worden. Alles wordt ook sneller geleverd.
  • Het web gebruiken om andere inkomstenmodellen toe te passen. Neem het “subscriptie model” als voorbeeld. Dit is een manier van inkomsten genereren die al jaren bestaat. We betalen recurrent een som geld om gebruik te maken van een dienst of een product, bijvoorbeeld een woning huren of dagelijks de krant ontvangen. Op zich heel klassiek en niks innovatief, maar dit inkomstenmodel wint de laatste jaren enorm aan populariteit in de digitale wereld. Het is online gemakkelijk te implementeren en verlaagt de barrière voor de consument. Zo is Adobe met succes overgestapt naar dit model, maar wist ook “Dollar Shave Club” zich als kleine speler (op vlak van scheermesjes) internationaal op de markt te plaatsen.

Het is duidelijk dat je het niet altijd ver moet zoeken. Als de user experience goed zit in combinatie met een interessant business model, zetten we al een serieuze stap vooruit. Outfittery.be is hiervan een perfect voorbeeld. Eigenlijk is het een online kledingwinkel, alleen versturen zij pakketten kleding op die samengesteld zijn aan de hand van uw persoonlijke stijl. Enerzijds heel leuk, snel en handig voor de gebruiker en anderzijds is het een grotendeels ge-automatiseerd en efficiënt systeem voor het bedrijf (zo moet er bijvoorbeeld geen foto genomen worden van elk product en gebeurt het ondervragen van de klant via een formulier). Maar het is vooral anders dan de rest en ze weten zich hierdoor te differentiëren van grote concurrenten zoals Zalando.

                                    

Dit zijn maar enkele voorbeelden, de mogelijkheden zijn eindeloos. Bekijk het web en alles wat digitaal is niet gewoon als extra kanalen die we kunnen inzetten, maar geef het ruimte om het bedrijf als geheel te verbeteren.

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.