Hackathon: de resultaten

16 augustus 2012 Inzichten /

48 uur de medewerkers aan het stuur van Wijs om zaken te ontwikkelen die een meerwaarde zijn voor Wijs. Dat was vorige week donderdag en vrijdag het doel van de Wijze Hackathon. Iedereen was razend benieuwd hoe het ging verlopen.

En dan zijn we erin gevlogen. Van woensdagavond 17u. Kijk gerust eens mee achter de schermen:

De opdracht: je kiest zelf wat, wanneer, hoe, waar, met wie je aan een project werkt. Slechts twee randvoorwaarden: 1. het moet (in brede zin) bijdragen aan het bedrijf en 2. op vrijdagavond moet een afgewerkt resultaat gepresenteerd worden.

Op vrijdagavond werden er dan zo'n twintigtal projecten voorgesteld.

Enkele voorbeelden:

  • De Memory Lane: één van onze medewerkers lanceerde een muur in de gang met een tijdslijn die alle memorabele momenten van het bedrijf verzamelt.
  • Bazinga: een team van een 11 collega's (een informatie architect, 3 online marketeers, een webdesigner, een front-end designer, 3 webdevelopers, een project manager en zelfs een sales consultant en de HR manager) ontwikkelden een intern online game om elkaar uit te dagen en badges te halen zoals "Roger Décaffiné" (1 week zonder koffie) of "Allo" (wanneer je de telefoon opneemt voor een collega). De badges stimuleren hierbij de waarden van sociaal en klantgericht zijn, gezonde competitie en resultaatgerichtheid, exploring en durven innoveren en de passie om net dat ietsje beter zijn.
  • Ver Weg: een team stuurde 150 rode ballonnen de lucht in, vergezeld van een verwijzing naar een custom made landingspagina. Wie een ballon vindt, kan daar berekenen welke afstand die heeft afgelegd, en ineens ontdekken hoe ze hun boodschap verder dan dat kunnen verspreiden. Door bij Wijs ten rade te gaan, natuurlijk. Deze actie was bedoeld als vrolijk tegengewicht voor de meer technische projecten. We hoopten er mooie beelden, zichtbaarheid op sociale media, en misschien zelfs enkele potentiële klanten uit te halen.
  • WEP: een interne tool om van idee naar gerealiseerd project te geraken.
  • KPI document: intern document om de resultaten van klantenprojecten nog beter te kunnen opvolgen.
  • Linkbuilding tool: interne tool om makkelijker te kunnen linkbuilden.
  • CMS: prototype om op een vernieuwende manier met een CMS om te gaan.
  • Alerts: interne tool om de developer alerts die we krijgen (als er iets aan de hand is met een lopende website) nog beter te kunnen opvangen.
  • Wijze Apps: een blog waarop we alle nuttige en gebruikte productiviteitstools verzamelen en met elkaar delen.
  • Sollicitatie: een verbeterd en uitgebreid sollicitatieformulier, waarmee we online marketing sollicitanten een eerste test en selectie kunnen voorleggen.
  • SEO Quiz: zowel een interne als een externe SEO Quiz, waarmee we de kennis op vlak van SEO willen testen en uitdagen.
  • Dashboard: een intern dashboard, dat allerlei bedrijfskritische en minder kritische data ophaalt en in een overzichtelijk dashboard voor iedereen weergeeft.
  • Een interview op studentenradio Urgent.fm.
  • Verzameling van 'coole hacks': van koelkastpoëzie over een YouTube filmpje tot gehackte Facebookprofielen en Wijze snorren.
  • Voor elk van de 4 teams bij Wijs een eigen logo en teamsong.
  • Een interne tool om de efficiëntie van meetings in de gaten te houden en bij te sturen.
  • Een interne nieuws website, met alle laatste nieuwtjes over Wijs.
  • I have a dream: interne tool om ideeën die opborrelen te kwalificeren - een soort ideeënbus 2.0
  • Twitception: tool om de informatiestroom van Twitter beter te beheren en filteren.
  • Klantenwijzer: interne tool om de informatie van onze klanten nog beter op te volgen.

Je merkt het: een bonte verzameling van zuiver bedrijfsgerelateerde projecten over marketingprojecten tot zelfs volledige applicaties. 

De hackathon bevestigde wat ik eigenlijk al weet maar waarover ik me iedere dag toch verbaas: de ongelooflijke verzameling talent die hier aanwezig is, en de verbluffende resultaten die ze - zelfs op zeer korte tijd - kunnen produceren.

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.