Wijs Hackathon 2017

28 september 2017 Inzichten / Wat we deden tijdens de Hackathon 2017

Elk jaar krijgen de werknemers van Wijs 48 uur vrij spel. Doel: een team vormen met een aantal collega’s en in 2 dagen iets opleveren dat een meerwaarde biedt voor Wijs en haar werknemers. Aan het eind van de 2 dagen pitcht iedereen zijn idee en kent de jury (het management) de prijzen toe. Dit jaar tekenden we onder meer een nieuw imago voor België, probeerden we het welzijn van collega’s in kaart te brengen en werd er geëxperimenteerd met light project mapping.

48 uur los gehen met collega’s, het heeft zo zijn impact. Fastfood laten aanrukken voor elk hongerke, een paar uurtjes crashen in de knusse rode zetels en dan weer doorgaan… het hoort er allemaal bij. Maar het levert ook wat op natuurlijk: na 48 uur kende de jury 3 prijzen toe: most business value, most creative en grand jury prize. Die laatsten krijgen ook 5000 euro om het project verder uit te werken. We belichten hieronder de 3 winnaars.

Hackathon 2017 - the aftermovie

 

Grand jury prize: Tron

Team: Tom Hudders, Stefan Jenart, Caroline Verellen, Timon Riemslagh.

In dit team gingen ze aan de slag met light projection mapping, waarbij je projecteert op objecten en daardoor een soort special effect creëert. Voor de technologie zelf riep het team de hulp in van Nerdlab. Ze doken in de kelder, doofden de lichten, en tekenden een storyline uit: The Grid. Stefan, onze digitaal strateeg, werd vervolgens gesommeerd allerlei moves te doen - wandelen, springen, klimmen, hoverboarden …- daarvan werden filmpjes gemaakt om later te projecteren.

De designers tekenden een futuristisch grid uit waarbinnen Stefan zich zou moeten verplaatsen. En dan het mappen zelf: een huzarenstukje waarbij het team de ruimte moest mappen, en de beamers correct positioneren zodat het digitale (de filmpjes) ook effectief overeenkwamen met de ‘echte’ wereld. Designer Tom Hudders - sinds het project overigens beter bekend als Trom Hudders - was degene die ervoor zorgde dat de filmpjes in de juiste sequentie werden afgespeeld en op de juiste plaats in de projectie. Een straffe prestatie van het Tron-team, dat dan ook terecht bekroond werd met de Grand Jury Prize. Het team kreeg ook 5000 euro om Tron verder uit te werken.

Wat de jury zei:

Opmerkelijk hoe dit team in 48 uur de technologie doorgronde, de techniek van projection mapping onder de knie kreeg, én er nog in slaagde om alles samen te brengen in een sterke storyline. Pal op de kruising van creativiteit en technologie: dat paste perfect bij het DNA van Wijs.

Project Tron

Experiment in projection mapping.

Most business value: HYD

Team: Michiel Pattyn, Tim Vermaercke, Maarten Van den Bossche, Christophe Van Meerbeeck.

Werknemers evalueren is 1 ding, maar weet je ook hoe gelukkig je werknemers zijn binnen je organisatie? Met HYD ontwikkelde dit team een tool om dat na te gaan. HYD staat voor ‘How You doing’ en meet de tevredenheid van mensen binnen een organisatie. Zowel op teamniveau, projectniveau als individuniveau. De aanpak is eenvoudig: via automatische mails op dagelijkse basis wordt er gepeild naar het welzijn van de werknemer. De vraag is simpel en kan beantwoord worden door 1 van de emoticons te kiezen. Elk emoticon krijgt een score, waardoor een HYDindex kan worden opgesteld. HYD past in elk bedrijf en geeft je de kans om het welzijn van werknemers op te volgen. Via verschillende rechten is het eenvoudig om bepaalde mensen meer of minder toegang te geven tot bepaalde teams of projecten. Dankzij het meten van de werknemerstevredenheid kan je niet alleen individuen coachen, maar ook de team spirit analyseren en inzoomen op specifieke projectteams. Door de resultaten op te volgen creëer je uiteindelijk gelukkigere werknemers èn een goede werkdynamiek.

Wat de jury zei:

Vaak spenderen teams te lang aan het zoeken van hét idee, waardoor ze in uitwerking zeer weinig kunnen laten zien. HYD had een duidelijk doel, en werkte zowel het concept, het platform, de technologie als de website en bijhorend marketingplan uit. Met dit idee konden we letterlijk de volgende dag aan de slag.

Een nieuw imago voor België

Most creative: Team Belgium

Team: Bram Vanderhaege, Evi Desender, Sarra Mauquoi, Dries Bultynck, Jonas De Geest, Anja Verschaeve, Liza Knockaert, Simon Coudeville, Mirthe Mertens, Jonathan Decoster, Tom Raman

Dit team vertrok van de wedstrijd van Brussels Airlines om een 6de Belgian Icon te kiezen. Belgian Icons is een reeks van beschilderde vliegtuigen die tonen waar België trots op is. Zo is er al de Rackham, een vliegtuig in de vorm van de beroemde haai-duikboot uit het Kuifje-album en de Trident van de Rode Duivels. Op zoek naar een tof idee voor deze wedstrijd, beseft het Team Belgium al snel dat er een groter concept nodig is. Na wat brainstormen komen ze tot de vaststelling dat België zich naar de buitenwereld altijd positioneert op basis van de traditionele dingen zoals chocolade of frietjes, of typische bezienswaardigheden. Nooit gaat het over de eigenschappen van ‘de Belg’. Die Belg is volgens dit team iemand die zich aanpast. Diegene die de moeite doet om een vreemde taal te proberen in het buitenland. Diegene die nét eens iets anders bestelt op de menukaart. Altijd vriendelijk ...

Vanuit dat soort waarden werd er een creatief concept ontwikkeld, namelijk ‘Be like a Belgian’, dat zowel België kan vertegenwoordigen in het buitenland, maar ook Belgen zelf trotser kan maken op zichzelf en op België.

Op basis van het creatief concept ontwikkelde het team tal van afgeleiden, zowel visueel als tekstueel. Iedere waarde wordt vertaald in een slogan waarbij het beeld de context geeft. Dat kan zowel een product, bekend persoon of zelfs sfeerbeeld zijn om zo de context visueel te maken. De slogan start altijd met ‘Be’, zowel de afkorting voor België als het werkwoord ‘zijn’. Voor de wedstrijd werd er uiteindelijk gekozen voor Adolphe Sax, de uitvinder van de Saxofoon. De begeleidende slagzin werd dan ook ‘Be Saxy’.

Wat de jury zei:

Af en toe zijn er teams die een monumentaal grote challenge aandurven. Team Belgium wou ons land rebranden. Dat greep uiteraard meteen de aandacht. Van marktstudie, tot creatief concept, tot volledige uitwerking: een geweldig idee tot in de details uitgewerkt. Straf voor zo’n groot team op zo’n korte termijn.

De wedstrijdinzending

De resultaten van de andere teams:

Teem

Team: Bert Pattyn

Met Teem ontwikkelde dit team software om structureel bij te houden welke meeting rooms beschikbaar zijn en welke niet. Via Teem kan je ook gemakkelijk meeting rooms boeken en meer. Het systeem wordt binnenkort ook effectief uitgerold binnen Wijs.

Ingenico

Team: Matthieu Calie

Uitwerking van een nieuwe feature in Harmony, waarbij payment integration voor ingenico mogelijk wordt. Een meerwaarde voor elke eCommerce klant.

Alexa

Team: Koen Vinken, Stijn Spanhove

De mogelijkheid om producten te bestellen via Amazon Echo. Zoek een product, voeg het toe aan je winkelmandje en plaats een bestelling. Harmony gebruikt de gegevens in je Amazon account om het pakketje naar het juiste adres op te sturen. De bestelling gebeurt via Alexa, de de intelligente ‘personal assistant’ die Amazon ontwikkelde, meest bekend dankzij Amazon Echo. Een onwaarschijnlijk cool experiment, waar we binnenkort op inzoomen in een nieuwe case study.

Canvas Sketch

Team: David De Baets

De mogelijkheid om op een HTML5-canvas elementen te plaatsen en aan te passen, waarvan vervolgens een image gemaakt kan worden.

Showcube

Team: Els De Troch, Philippe Gunst, Daan De Ridder, Bart Buytaert, Pieter Versmesse, Mieke Van Alphen.

De ontvangstruimte voor klanten van Wijs werd gepimpt met schermen en een salontafel waar ons werk getoond kan worden. Een soort live overzicht van alle cases van Wijs.

Cygi

Team: Mattias Berlamont, Annelies Van Extergem, Michael Bruynooghe, Jonas Verdickt

Ontwikkeling van een dashboard waarop teams hun belangrijkste KPIs en andere handige team-info kunnen zien. Bedoeling is dat de dashboards zichtbaar zijn op schermen die bij de teams staan. Om dit te ontwikkelen werd er gebruik gemaakt van een Rasberry Pi. De aanwezigheid van deze cijfers zorgt niet alleen voor duidelijke, altijd beschikbare informatie maar creëert ook meer betrokkenheid van het team bij de teamdoelstellingen.

Zin gekregen om mee te doen aan de volgende Hackathon? Dat is eenvoudig. Solliciteer nu.


Katrien Vermeulen
Copywriter

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!