Hackathon 2016

24 augustus 2016 Inzichten /

Elk jaar geeft het management van Wijs 2 dagen lang de sleutels van het bedrijf aan het team. Tijdens die 48-uren-hackathon is er plaats zat om te innoveren, te testen, te doen, te leren. Mensen die normaal niet samenwerken, vormen teams om tijdens 2 intense dagen heel gericht de meeste diverse bedenksels vorm te geven. Missie: tot inzichten of ontwikkelingen komen die een meerwaarde zijn voor Wijs èn die bedrijf en werknemers een stevige boost geven.
Mensen die normaal niet samenwerken, vormen teams om tijdens 2 intense dagen heel gericht de meeste diverse bedenksels vorm te geven.

ERIC (Epic Responsive Intelligent Calendar)

In een bedrijf met meer dan 60 medewerkers is het niet altijd evident om een meetingroom te boeken. Om frustraties als ‘Hee, ik had deze zaal nodig!’ of ‘t is mijn beurt!’ geen kans meer te geven, ontwikkelde dit team een applicatie om meeting rooms efficiënt te beheren. Virtuele assistent Eric zorgt dat je eenvoudig de juiste ruimte reserveert. Daarnaast werd Eric ook een beetje een mascotte om iedereen de meeting room etiquette mee te geven...

Na 48 uur hackathon was er een Eric 0.1: een chatgesprek met de grote vriendelijke agenda maakt dat je altijd de juiste vergaderruimte kan boeken, op basis van parameters als beschikbaarheid, maar ook benodigdheden (vb. projector) en aantal deelnemers.

Content en campagne

Naast een constante online marketing-strategie, is een straffe eenmalige campagne vaak een belangrijke opportuniteit. Alleen is het moeilijk om aan klanten uit te leggen wat de meerwaarde is van de investering in zo’n campagne. Voor dit project werd er daarom gewerkt aan een duidelijke presentatie die aan een klant kan duidelijk maken wat bijvoorbeeld een eenmalige video kan opbrengen in de algemene strategie. Het team werkte een proces uit rond het opzetten van creatieve campagnes zonder daarbij de digitale waarden als ROI of user first uit het oog te verliezen. Een interessante denkoefening!

Wijs Website en huisstijl

Even een spannend nieuwtje ter intro van dit project: nog heel even en Wijs laat een nieuwe website op je los! Omdat er nog flink wat werk was om de content in te voeren, werd ook dat een hackathon-project. Een nieuwe website is zo’n typisch project dat uitgesteld worden omdat er klantenwerk ligt, maar de hackathon was het moment om nu ècht in laatste rechte lijn naar de lanceerdatum te gaan. Er werd een team van content boys opgericht die zich verenigden in een content farm om efficiënt teksten in te voeren in Sitecore. Het resultaat van de invoermarathon: een hele hoop pagina’s die ook echt klaar staan en een website die vorm begint te krijgen. Bovendien konden we al heel wat personalisatieflows implementeren.

Ook de huisstijl van Wijs werd naar aanleiding van de nieuwe site onder handen genomen en stevig opgefrist. Die nieuwe huisstijl had nog een offline vertaling nodig: iets waar dit team zijn tanden in zette. Het resultaat: geslaagde ideeën voor briefpapier tot visitekaartjes, tot zelfs bierkaartjes toe. Daarnaast werd er al een stapeltje wijze T-shirts ook echt gezeefdrukt voor het Hackathon-team. Dit is zo’n project dat wellicht snel een staartje krijgt: als alles drukklaar staat, kan Wijs zichzelf ook offline in (nieuwe) stijl presenteren.

Projecten

Iets minder spectaculair, maar daarom niet minder belangrijk, was dit team rond de documentatie van projecten. Bij Wijs werken we met geïntegreerde teams, waardoor er vaak erg veel mensen meewerken aan een project. Bij Wijs gaat het zoals in zovele bedrijven: projectdocumentatie raakt verspreid en het soms even zoeken naar de juiste documenten. Team ‘projecten’ kwam to the rescue en bouwde een centraal verzamelpunt om alle documenten rond een project, van offerte tot meeting minutes, overzichtelijk en gestructureerd te bewaren. Resultaat: niemand die nog moet vragen: ‘iemand die weet waar de meeting minutes van de kick-off zijn?’ én opnieuw een project dat de teams binnen Wijs nog gesmeerder doet lopen.

Talking Windows

Wie Wijs zegt, zegt digitaal. Maar hoe kan offline het digitale verhaal versterken? Hoe werkt een goed huwelijk tussen on- en offline? Dit team ging op zoek naar antwoorden en vertrok vanuit een offline verhaal. Daarvoor deden ze het voor één keer omgekeerd: ze kozen zelf een klant, Decathlon, en bedachten een sportieve offline campagne.

Als supporter kies je een team, waarna je door zo hoog mogelijk voor de camera te springen, je team kan doen winnen. Aan de hand van hoe hoog je springt, krijg je bovendien een korting op een shirt van jouw team. Het idee was om deze campagne in XL-formaat in een etalage te plaatsen. Supporters zouden dus voor het scherm moeten gaan staan en dan ‘praten’ en handelen met de etalage: talking windows dus.

Naast de creatieve uitwerking, kwam er ook heel wat mechanisch geknutsel bij kijken, met onder meer arduino-componenten om Meccanomotoren aan te sturen. De developers gingen aan de slag in Python. Flask maakte de communicatie tussen de app en Python mogelijk. Om gezichten te tracken via webcam, gebruikten ze Tracking.js.

Het resultaat: een straffe campagne waarbij er echt interactie met de consument is: via de webcam wordt die eerst ‘herkend’, waarna ook het springen wordt vastgelegd en meteen omgezet in een korting.

De sterkte van een offline-verhaal door Wijs: het werkt automatisch ook online. Vervang het scherm in de etalage eenvoudig door een website waarbij je moet springen voor de webcam en je hebt een interactieve campagne die sportieve supporters doet converteren. Na je sprong zie je jouw ‘jumpkorting’ en kan je meteen bestellen in de webshop. Kom gerust eens praten voor de volledige uitwerking van jullie campagne, Decathlon!

Van Sfeerbeeck en de sporty spices

‘Zitten is het nieuwe roken!’: die gezondheidswaarschuwing werd het uitgangspunt van een sportief project. Om de Wijs-werknemers aan te zetten tot meer beweging op de werkvloer, hulde dit team zich gewillig in strakke eightiespakjes voor een aantal motiverende work-out-video’s. De bijbehorende leus was even simpel als geniaal: Stop Dying!

De filmpjes zelf zijn nu al legendarisch, of we bij Wijs nu ècht elke dag gezamenlijk work-outs doen voor ons scherm, behoort tot de goed bewaarde kantoorgeheimen. Het past alleszins mooi in onze hele bedrijfsfilosofie rond een goede werk/leven-balans, met vers fruit voor iedereen, bedrijfsfietsen, yoga op woensdag...

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.