Hackathon 2014: Maak kennis met Fret!

13 augustus 2014 Inzichten / Hackathon 2014 Maak kennis met Fret

De komende dagen wijden we telkens één blogpost aan een project van de afgelopen hackathon. Derde project aan de beurt: Fret.

De uitdaging: De huidige interne Wijs app om op Vettige Vrijdag frietjes te bestellen uitbreiden met meer lunchmogelijkheden en extra features.

Het resultaat: Veel meer dan de uitdaging. Een heuse webshop, inclusief branding, met verschillende lunchmogelijkheden. Tegelijk een efficiënte back-end zodat office manager Liesbeth dagelijks een pak minder tijd moet investeren in het verzekeren van onze dagelijkse voedselinname.

De identiteit van Fret

We werkten met verschillende profielen aan dit project: designers, developers, een informatiearchitect en online marketeers. Om iedereen op dezelfde lijn te krijgen zijn we gestart met een brand persona: Fret. Het idee van een brand persona is om je merk voor te stellen als een persoon, een “levend figuur”.

Je geeft die figuur een karakter, een taalgebruik, enfin, een hele persoonlijkheid. Op die manier weet iedereen perfect waarom we iets op een bepaalde manier aanpakken en wat het achterliggende idee van het hele project is. Zo kon iedereen snel aan de slag met copy, het logo, illustraties en design zonder dat hierover nog discussie ontstond.

Liever zonder Sylius

Oorspronkelijk was het de bedoeling om een eenvoudige uitbreiding te bouwen op de bestaande Friet app die we nu al gebruikten om hier intern bij Wijs op Vettige Vrijdag frietjes te laten leveren. We gingen Sylius gebruiken. Sylius is een framework, gebaseerd op Symfony en specifiek bedoeld voor e-commerce.

De eerste avond, rond middernacht, merkten we dat het met Sylius veel te traag ging om binnen de 48 uur iets degelijk te bouwen. We beslisten unaniem om het framework buiten te gooien en van nul iets op te bouwen. Enkele uren later hadden we al een werkend inlogsysteem met userbeheer. De sfeer zat er weer helemaal in!

De geboorte van Fret

Fret kwam er niet zomaar, daar is over nagedacht!

1. De eerste stap was het opstellen van must-haves en nice-to-haves. Daarna werkten we het concept verder uit om uiteindelijk tot de opstart over te gaan. We benaderden het project vanuit vier richtingen om snel vooruit te gaan:

  • Starten met Sylius development
  • Starten met Sylius front-end
  • Branding
    Brand persona: Fret!
    Communicatie strategie
    Logo
    Mascotte
    Design van de site
  • Marketing

2. Iets voor middernacht was er de fameuze crisis-meeting waarbij we beslisten om Sylius opzij te schuiven. Een uurtje later gingen we van start met Symfony2. We voegden data fixtures toe zoals producten, categorieën en leveranciers. Ook het userbeheer en de login met online portefeuille kregen hun plaats en het volledige boekingsproces om bestellingen toe te voegen, werd uitgewerkt.

3. Wij kunnen Fret wel een identiteit geven, maar dat betekent niet dat de mensen intern bij Wijs zomaar op hem beroep zullen doen om hun lunch te bestellen. Dus we werkten een intern marketingplan uit. Daarbij horen doelstellingen, doelgroepen en een concrete uitwerking.

4. Nu de basis goed zat, werd het tijd voor een prototype van de front-end. Daarbij was een bespreking nodig tussen de informatiearchitect en de developers.

5. Fret is een slimme kerel, dus we moesten sterke copy gebruiken om zijn identiteit te installeren.

6. Zorgen dat de medewerkers van Wijs niet naast Fret kunnen kijken doe je onder andere door het bedrijf vol te hangen met posters!

Het leven van Liesbeth makkelijker maken

Ken je Liesbeth? Zij is de fantastische office manager bij Wijs. Naast haar bergen werk zorgt ze er dagelijks voor dat onze lunch op tijd besteld en geleverd wordt. Dit is momenteel een omslachtige taak voor haar. Fret to the rescue!

  • Fret stuurt bestellingen automatisch door naar de leverancier.
  • Een eenvoudige back-end waar Liesbeth het budget van de medewerkers kan aanvullen.
  • Alle leveranciers in één beheerbaar systeem.
  • Transparant saldo-beheer
  • Gedaan met een Google spreadsheet waar iedereen zelf een broodje aanduidt!

Een technisch woordje

Fret is gebouwd op het framework Symfony2, waarbij Twig het heel gemakkelijk maakt voor een front-ender. Voor de stijl van de front-end hebben we Chopstick gebruikt, wat een framework is dat door Wijs zelf werd ontwikkeld. Tenslotte hebben we voor de back-end stijl voor Bootstrap gekozen.

Waar gaat Fret naartoe?

Het is wel degelijk de bedoeling om Fret vanaf september zijn ding te laten doen intern. Daarna willen we de app verder uitbreiden, iets waar vrijwel het hele kantoor enthousiast over is. Enkele zaken die nog aan bod kunnen komen:

  • Leaderboard
  • Geld uitwisselen tussen gebruikers + de Fret gift card
  • Uitgebreid profiel: persoonlijke Fret + dashboard
  • Mogelijkheden bekijken met de Mobile Vikings API
  • Twitter API voor automatische tweets wanneer er een bestelling gebeurd is
  • Linken van de automaat op kantoor met de online portefeuille van elke medewerker
  • Gamification elementjes (runkeeper integratie)
  • Meer statistieken
  • Persoonlijk karakter uitbreiden, evenals de SVG animatie (karakter animatie)
  • ... (het zal er een beetje van afhangen waar sneaky Fret zelf zin in heeft)

Claire Bracke

Claire Bracke
Online Marketing Consultant

Dieter Peirs
Designer

Ineke van Dam
Informatiearchitect

Jonas De Geest
Designer

Jonas Goderis
Lead Developer

Liesbeth Peyskens
Personnel & Accounting Officer

Michael Bruynooghe
Online Marketing Consultant

Ruth Desmyter

Ruth Desmyter
Sales & Marketing Coordinator

Sophie de Brabander

Sophie de Brabander
Front-end Developer

Tim Vermaercke
Developer

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!