Haal meer inkomsten uit zoekmachine adverteren met Bing Ads

26 november 2015 Inzichten /

Loont het de moeite om tijd, inspanning en budget te steken in adverteren op Bing? Onze Online Marketeers vinden van wel.

Bing in België

Bing is niet erg groot in België, daarover zijn we het allemaal eens. Met amper 3% marktaandeel in 2015 (eigen data) is het een zeer klein broertje van Google in de familie van de zoekmachines. En dus ook in bereik van advertenties. Je zal niet de massa trafiek kunnen halen of je totale omzet plots zien vertienvoudigen als je Bing Ads in je mediamix betrekt.

Channel Agnostic Advertising

Als agency of adverteerder ben je niet getrouwd met Google Adwords. Het is een middel om je doelstellingen te behalen en vanuit dat perspectief willen we ook de verschillende advertentiemogelijkheden op de markt bekijken en de beste fit voor een bepaalde doelstelling, doelgroep of merk vinden.

“If it makes money, it makes sense” leert een quote van 50 Cent in de film Southpaw ons. En Bing kan je wel degelijk klanten en dus geld opleveren. In deze blog hebben we het specifiek over Bing Ads, maar dit uitgangspunt geldt even goed voor andere netwerken.

6 redenen waarom je Bing Ads moet gebruiken

Er is weinig concurrentie

De kans dat al je concurrenten op Bing adverteren is klein. Bij Adwords is die vele malen groter. Doe zelf maar de vergelijking op een aantal van je keywords. Waar je in Google misschien 8 ads ziet, zal je in Bing er maar 2 zien.

De CPC is bijzonder laag

We zien op Bing Ads CPC’s die makkelijk 60% lager zijn dan op AdWords door de lagere concurrentie. Je betaalt dus heel weinig voor een klik, zelfs op een top advertentiepositie. Je hebt er dus geen groot budget voor nodig.

Hoge Return on Investment

Voortvloeiend uit voorgaande redenen is de kans dus zeer groot, als alle andere factoren ook in orde zijn, dat je veel rendement uit je campagnes haalt. Meer leads aan een lage kost per acquisitie, of een hoge ROI voor e-commercesites.

Bing Ads heeft interessante opties

Een iets meer technisch voordeel: Bing Ads heeft een aantal andere mogelijkheden dan Adwords waarmee je kan experimenteren. Heel wat opties die bij Adwords enkel op campagneniveau in te stellen zijn, kan je bij Bing Ads op advertentiegroep instellen. Bovendien zijn er social extentions en krijg je meer inzicht in de zogenaamde zoekpartners. Ook sociodemografische targeting in search is mogelijk bij Bing Ads, waar Google het alleen in het Display Netwerk beschikbaar heeft.

Beperkte inspanning nodig

De setup en het beheer van de campagnes hoeft ook niet heel veel extra tijd te vragen als je al een goede Adwords setup hebt waarop je je kan baseren. De basisprincipes van Google Adwords en Bing Ads zijn ook hetzelfde waardoor je er snel mee aan de slag kunt.

Specfieke doelgroepen op Bing

Een aantal doelgroepen zijn goed vertegenwoordigd op Bing. We gaan hier misschien kort door de bocht, maar we hebben wel al kunnen vaststellen dat campagnes op volgende doelgroepen bijzonder goed werken. Eerst en vooral de iets oudere mensen of minder technisch onderlegde surfers omdat ze vaak niet weten hoe ze hun zoekmachine moeten aanpassen en hun PC “comes with Bing”. Anderzijds vind je er ook nog veel B2B-gebruikers omdat ze de zoekmachine niet mogen/kunnen aanpassen.

Google Adwords aan de kant?

Nee, daar pleiten we helemaal niet voor. Hoewel Bing Ads mooie resultaten kan opleveren, zal het bijdragen tot je doelstelling, maar niet het leeuwendeel uitmaken. We pleiten wel om goed na te denken over je doelstellingen en daar de beste kanalen bij te betrekken.

Wil je ook je mediamix herbekijken in functie van je doelstellingen en ontdekken of Bing of een ander advertentienetwerk kan bijdragen tot de realisatie ervan? Contacteer ons.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.