Google Universal Analytics

2 november 2012 Inzichten /

Google’s Paul Muret kondigde tijdens de Google Analytics Summit op 29 en 30 oktober in Mountain View (California) een nieuwe benadering van analytics aan. Ze doopten het “Universal Analytics” en zal tracking toelaten over meerdere toestellen en platformen zoals computers, mobiele toestellen, POS...

Deze benadering is ook de aanzet voor een unieke bezoeker tracking ID, wat ook offline tracking mogelijkheden met zich meebrengt.

Wat betekent dit concreet?

De doelstelling van deze nieuwe aanpak is Google Analytics gebruikers informatie te bezorgen die de platformen en toestellen overstijgt en de focus van digital analytics te verleggen van een sessie naar een bezoeker.

Met deze update waarin de bezoeker centraal staat, zullen de (meestal 4, afhankelijk van je configuratie) _utm cookies samensmelten in 1 visitor cookie dat toelaat de bezoeker te tracken over verschillende toestellen. Samen met de mogelijkheid om offline conversies te tracken door import van andere data (custom dimensions) zal ons eindelijk toelaten om de kloof tussen online en offline te dichten.

Een voorbeeld

Een enkele gebruiker die zijn iPhone gebruikt om een bepaald product te vinden, die dan dat product later op de website koopt, zal geregistreerd worden als 1 unieke bezoeker. Iemand die online een kortingsbon afdrukt en daarmee in de winkel converteert, zal ook in Google Analytics zichtbaar zijn als een conversie. Dit allemaal op voorwaarde dat er vorm van login bestaat, en data uit een CRM geïmporteerd wordt in Google Analytics.

 

Binnenkort komen we hier uitgebreider op terug en geven we nog meer inzicht in Universal Analytics en andere nieuwe features binnen Google Analytics.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.