Google Fred Update: Wat is er gebeurd?

30 maart 2017 Inzichten / Google Fred Update: Wat is er gebeurd?

Paniek bij de SEO-experten begin deze maand. Op 8 maart begonnen verschillende zoekresultaten heviger te dansen en swingen dan het gemiddelde Elvis-concert. Vele websites zien plotse stijgingen en dalingen in hun keyword rankings en in hun organisch zoekverkeer. Wat is er gebeurd?

Een nieuwe Google algoritme-update?

Het algoritme dat jou in enkele seconden tijd het meest relevante zoekresultaat op het web geeft, bevat meer dan 200 factoren. De voorbije jaren heeft Google al een waslijst aan updates doorgevoerd die hun algoritme aanpassen. Zo waren er de Panda-updates waarmee Google irrelevante of ‘dunne’ content bestraft, de Penguin-updates waarmee een spammy linkprofiel bestraft wordt en in 2015 RankBrain, het zelflerend AI-systeem dat nu de 3de grootste ranking factor is.

Waarom al deze consternatie? Wel, verschillende SEO-tools dienen als een soort barometer die bijhoudt hoeveel verschuivingen er zijn in de Google resultaten. En laat ons  zeggen dat verschillende tools een turbulent weertje rapporteerden:
De eerste dagen was er heel wat onduidelijkheid of er al dan niet een update was doorgevoerd. Google zweeg aanvankelijk in alle talen en wees erop dat er zo’n 3 updates per dag plaatsvinden. Afgelopen vrijdag 24 maart werd de update echter bevestigd door Gary Illyes (Google). 

Wie is Fred?

Na de Twitter-discussie over of er al dan niet een update had plaatsgevonden, werd het voorval gedoopt als zijnde de ‘Fred Update’. Niet alleen over het bestaan van de update werd gediscussieerd, maar ook over wat de inhoud van de wijzigingen zou zijn. Laat het ons opdelen in verschillende kampen:

Kamp Content: ‘Google bestraft website die weinig meerwaarde bieden’

SEO-journalist Barry Schwartz kwam met de vaststelling dat veel van de getroffen websites gericht waren op het aantrekken van bezoekers om die dan advertenties of affiliate links te tonen. Wat dat tweede deel betreft, heeft Google al laten weten dat het geen enkel probleem heeft met affiliate links. 

Wat we hier wel van kunnen meenemen is dat Google websites lijkt te bestraffen (voorheen ook met Panda) die geen directe meerwaarde bieden voor de zoeker, maar eerder dienen als een tussenstation. Een belangrijke wijziging voor affiliate marketeers dus. Zij kunnen zich niet meer beperken tot het oplijsten van links en advertenties, maar hun tussenstation moet zelf ook voor een meerwaarde zorgen. Die meerwaarde kan zitten in een persoonlijke aanbeveling, vergelijking van aanbod of bijvoorbeeld simulatoren die je keuze vergemakkelijken.

Kamp Links: ‘Google bestraft PBN’s en andere linkbakens’

De black hat SEO-wereld (zij die zich iets minder aantrekken van de Google richtlijnen) stond nog net iets meer in brand dan de rest. Op verschillende fora werd melding gemaakt van PBN’s die niet meer geïndexeerd waren. PBN’s zijn netwerken van blogs waarop je links kan kopen om de autoriteit van je website te verbeteren. 

Een ander gevolg daarvan zou zijn dat websites met spammy links van zulke PBN’s een groot deel van hun kracht zouden verliezen. Er zijn zelfs cases te vinden waarbij websites met een verdacht linkprofiel hun organisch zoekverkeer volledig zagen kelderen.

Een kleine onderstroom in dit kamp beweert dat het overoptimaliseren van anchorteksten (de woorden waarmee naar jouw site gelinkt wordt) aan de basis ligt van een bestraffing.

Wie moet ik nu geloven?
Laat ons zeggen dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen. De twee kampen sluiten elkaar ook niet eens uit. Gary Illyes kon alvast meegeven dat de update websites bestraft die duidelijk ingaan tegen de huidige Google webmaster guidelines. Helaas geeft dat nog geen uitsluitsel over welk kamp gelijk heeft. 

Baseline is dus dat de jouw SEO-focus (nog steeds) moet liggen op 3 vlakken:

  • Een technisch goede website die zoekmachines vlot kunnen crawlen en indexeren.
  • Relevante pagina’s die inspelen op de intenties van zoekgedrag en een oplossing bieden.
  • Een natuurlijk, clean linkprofiel dat zorgt voor de nodige autoriteit voor jouw website.

 

 

Maarten Van den Bossche
Online Marketing Consultant

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!