Google Engage Event: online adverteren in 2013

30 november 2012 Inzichten /

Op woensdag 21 november ging in Brussel het Google Engage for Agencies Event door. Wijs was aanwezig en maakte kennis met de nieuwste trends en aanpassingen voor Google Analytics.

De rode draad doorheen alle presentaties was video. Google schuift YouTube duidelijk naar voor als dé manier van online adverteren in 2013. Daar hebben ze goede redenen voor. Op YouTube worden dagelijks 4 miljard video’s bekeken terwijl er per minuut 72 uur aan nieuwe video’s wordt geüpload.

Als adverteerder kan je op 2 manieren te werk gaan. Je kan voor de ‘klassieke’ manier gaan en advertenties plaatsen op en rond de video. YouTube helpt je door de advertentie op elk device perfect weer te geven. Er zijn ook geen verloren kosten, want je betaalt enkel wanneer je advertentie getoond wordt. Bijvoorbeeld: Je werkt voor het jeugdhuis van Idegem. Je hebt ervoor gekozen om een bepaalde banner te tonen bij de clip van de laatste hit van Justin Bieber als jongeren tussen 14 en 16 uit Idegem de video bekijken tijdens de krokusvakantie. Maar wat blijkt: de Idegemse jeugd trekt dan op sneeuwklassen naar Zwitserland. Gevolg: 3 views van Björn die noodgedwongen drie dagen vroeger naar huis moest met een gebroken been. Geen nood. Je betaalt enkel voor die 3 impressies.

Een tweede manier is zelf content aanleveren. Maak bijvoorbeeld van je laatste presentatie op Slideshare een leuk filmpje waar je zelf de inhoud presenteert. De voordelen: het uploaden is gratis, er is een hoog engagement want de gebruiker kiest zelf om de video te bekijken, de video kan gedeeld worden via sociale media en je kan je publiek perfect targetten door het gebruik van YouTube Analytics en Google Adwords for video. Gebruik YouTube Analytics trouwens ook om je video’s te verbeteren. Je kan namelijk zien hoe lang video’s gemiddeld worden bekeken of wanneer er weggeklikt wordt. Leer je doelgroep kennen en herdefinieer ze indien nodig.

Christopher Skinner (@Makebuzz) bracht ons de laatste nieuwtjes op gebied van remarketing. Google werkte de afgelopen maanden hard om de mogelijkheden van remarketing uit te breiden. De meest opvallende updates: ondersteuning bij het vinden van interessante, gelijkaardige gebruikers door middel van ‘similar audiences’; het toevoegen van geslacht en leeftijd aan segmentatie criteria; Remarketing For Search om beter aan cross- en upselling te doen; na Android zijn nu ook downloads via iOS trackable.

Ook op vlak van Dynamische Advertenties zet Google een stap vooruit. Die advertenties zijn genereerbaar op basis van paginatitels of zelfs content. Handig: de dynamische advertenties overschrijven je vorige advertenties niet. Verder kan de advertentie uitsluitingszoekwoorden bevatten. Als een gebruiker bijvoorbeeld op zoek gaat naar ‘free e-books’, maar jij enkel betalende e-books in je webshop aanbiedt, is het uitsluitingszoekwoord ‘free’. Daardoor verschijnt jouw advertentie niet bij die gebruiker (en je betaalt er dus ook niet voor).


David Booth (@DavidaBooth) liet zijn licht dan weer schijnen over Google Analytics. De nadruk lag tijdens zijn presentatie op event tracking. Daaronder verstaan we een actie die de gebruiker onderneemt op de website. Denk aan het downloaden van een pdf bestand, het klikken op een link, het invullen van een antwoordformulier,het bekijken van een video, … Waarom zou analyseren van die events handig zijn? Om bijvoorbeeld na te gaan waar een bezoeker afhaakt bij het invullen van een formulier. Elk invulveld is namelijk te meten als event. Zo kan je ontdekken dat het invullen van de naam weinig bezoekers tegen houdt, maar het geven van een telefoonnummer een brug te ver is. Leuk om te weten: event tracking is ook mogelijk op YouTube.

Gebruikt u zelf ook Google Analytics of Adwords? Of hebt u tips voor de volgende updates?

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.