Google Adwords: wat blijft en wat komt erbij

16 april 2015 Inzichten /

Ieder jaar voegt Google nieuwe features toe aan hun advertentieplatform Google AdWords. In 2014 was dat niet anders. Maar welke gebruiken we nog in 2015? Waar kijken we nog naar uit en waar houd jij best rekening mee?

 

Uitbreiding van advertentie-extensies

Advertentie-extensies geven de mogelijkheid om meer informatie over je product of bedrijf op te nemen in een advertentie.

In 2014 startte Google met de uitrol van 2 nieuwe opties, namelijk:
  1. Highlight-extensies

  2. App-extensies


1 - Highlight-extensies

Met highlight-extensies kan je bepaalde voordelen of speciale acties extra benadrukken. Deze vermeldingen zijn extra stukjes tekst onder de AdWords-advertentie. Je kan heel gemakkelijk meten of advertenties met highlight-extensies een hogere CTR (doorklikratio) hebben ten opzichten van de advertenties die er geen hebben. Onze ondervindingen zijn alvast positief.

2 - App-extensies

App-extensies verwijzen naar apps in de Apple App Store of Google Play en geven er meer informatie over. Apps zijn enkel te downloaden op mobiele apparaten, daarom verschijnen app-extensies ook enkel op deze devices. Het is vooral interessant voor uitgevers van nieuwe apps, die nog heel wat branding nodig hebben, of voor uitgevers die een nieuwe boost willen geven aan het aantal downloads.

 

Gedaan met exacte zoektermen....

Vroeger kon je advertenties enkel op exacte zoektermen richten. Sinds kort koppelt Google ook varianten aan de zoekterm. Varianten zoals meervoud, typefouten, spellingvarianten … De nieuwe werkwijze maakt het opzetten en optimaliseren van een campagne een stuk gemakkelijker. Tot die update moest je een waslijst aan varianten aanmaken om een zo groot mogelijk zoekvolume te bereiken.

 

Productbeoordelingen

De kern van wat Google doet is relevante inhoud op het juiste moment bij de juiste persoon laten zien. Daarom zijn beoordelingen en reviews van gezochte producten en diensten belangrijk. Google plaatst die dan ook steeds vaker op Google Shopping. Dit is op zich geen afzonderlijk advertentieplatform, eerder een verzameling van verschillende advertenties op andere websites en webshops. Minimum 3 recensies heb je nodig vooraleer Google ze op Google Shopping zet.

 

Call Tracking

Tot nu toe was het niet mogelijk om te meten of een telefoongesprek het gevolg was van een bezoeker via AdWords. Dit probleem tracht Google op te lossen met call tracking. Hiermee kunnen we de impact van de advertenties nog gedetailleerder meten. Google doet dit door je een nieuw nummer te geven, een forwarding number. Het telefoontje komt op je gebruikelijke toestellen terecht. Maar aangezien ze eigenlijk het forwarding number gebeld hebben, weet je dat het dankzij de advertentie is.

Call tracking is nog niet beschikbaar in België, maar is zeker een feature om naar uit te kijken en om meteen mee te experimenteren na de lancering.

 

Google AdWords Editor 11.0

De laatste nieuwe techniek is niet echt een nieuw techniek, maar een vernieuwde tool. Google lanceerde de AdWords editor in 2006 en maakte het mogelijk om offline te werken en bulkbewerkingen uit te voeren. De vorige versie was heel duidelijk niet mee met zijn tijd op vlak van design.

Met de nieuwe 11.0 release is de lay-out weer hedendaags. Belangrijker nog: de navigatie tussen en het beheer van verschillende accounts is veel efficiënter. Zo kan je nu werken in verschillende accounts tegelijk en kan je bepaalde gegevens van account naar account overzetten, bijvoorbeeld een opsomming van een specifieke locatie targeting.

 

2015, een boeiend jaar

2015 is alvast een interessant jaar om te zien hoe mobile-first advertenties worden opgezet. De Google update van 21 april is alvast een signaal dat je nu niet meer anders kan dan rekening houden met mobile. Een goede evolutie, want de bezoeker wil kwalitatieve content, ook op de smartphone. Ook wat er gebeurt met videoadvertenties wordt boeiend, zowel voor grote als kleine merken. De kans is reëel dat grotere adverteerders in 2015 niet meer hun televisie spot gebruiken op YouTube, maar aangepaste spots zullen maken voor de online kanalen en platformen. Het is ook perfect mogelijk dat we in 2015 nog meer extensies of uitbreidingen zien voor advertenties.

 

Wijs en Google, een mooi koppel

Al onze online marketeers zijn Google Certified. Dankzij onze nauwe samenwerking met deze fijne partner zijn we altijd goed op de hoogte van nieuwe evoluties en mogen we meestal de bèta-versies testen. Kom met één van onze online marketeers praten om te zien wat we voor jou kunnen doen.

Verder nog iets toe te voegen aan dit verhaal? Welke recente features vind jij nog het vermelden waard?

Deel gerust in de comments.

Michiel Pattyn
Account Manager / Online Marketeer

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.