Google AdWords focust op mobile. Wat betekent het voor jou?

3 oktober 2014 Inzichten /

Mobile groeit, zo ver waren we al. Maar volgens Google zouden er tegen eind 2014 meer pageviews zijn via mobiel dan via PC en laptop samen. Vanaf 15 oktober wijzigt Google AdWords dan ook haar mobiele advertenties. De focus komt zo nog meer op de context van de gebruiker te liggen. Wat houdt de verandering in en hoe optimaliseer je?  

Advertentie-extensies vervangen beschrijvingsregel 2

Daarmee heb je de essentie al vast. Zo ziet een Google AdWords advertentie er vandaag uit:

  • Titel - max. 25 karakters
  • Zichtbare URL
  • Beschrijvingsregel 1 - max. 35 karakters
  • Beschrijvingsregel 2 - max. 35 karakters

In de praktijk wordt de tweede advertentieregel nu al vaak afgebroken op mobiele apparaten. Vanaf 15 oktober ben je überhaupt niet meer zeker dat de tweede regel nog wordt vertoond. Google zal dit op mobiele apparaten meestal vervangen door advertentie-extenties, bijvoorbeeld tot 6 extra sitelinks per advertentie. Wie hier gretig gebruik van leert maken, kan meer gerichte en contextuele informatie aanbieden. Een winkelketen zou bijvoorbeeld een link naar een store locator kunnen opnemen als sitelink om mobiele gebruikers de weg te wijzen.

Let op leesbaarheid

Ons advies: kijk je Google AdWords advertenties grondig na in aanloop naar 15 oktober. Anders zou je wel eens in deze situatie kunnen terecht komen:

Bescherm je schoonmoeder. Zorg voor correcte advertenties!

Een goed voorbeeld van een mobiele advertentie mét sitelinks, oproepextensies en locatie-extenties:

De voordelen voor adverteerders

Aangezien het mobiele zoekverkeer stilaan dat van laptops en PC's inhaalt, heb je er alle belang bij om je advertenties hier zo goed mogelijk op af te stemmen. Daarom redeneren we bij Wijs al een tijdje vanuit "mobile first". Vanaf 15 oktober laat ook Google AdWords je weinig keus meer. Maar als je het goed aanpakt, kan je er absoluut je voordeel uit halen:

  • Meer sitelinks per advertentie
  • Meer aandacht voor specifieke producten of acties
  • Nuttige informatie over je dichtstbijzijnde verkooppunt dankzij locatie-extensies
  • De mogelijkheid voor klanten om je rechtstreeks te bellen met één tik op het scherm

De voordelen voor surfers

Consumenten zullen veel vlotter hun weg vinden naar de informatie die ze zoeken. Dankzij de advertentie-extensies kan de inhoud aanpassen aan de omgeving en context waarin de zoeker zich op dat moment bevindt. Iemand die on the go snel iets wil opzoeken, heeft weinig boodschap aan een tweede regel tekst. Extra links, adresgegevens of een knop om meteen te bellen, zullen hem dan wellicht meer van dienst zijn.

Tips voor sterke mobiele Google AdWords advertenties

Veel hoef je niet te doen om je aan de nieuwe situatie aan te passen:

  • Vermeld de meest relevante boodschap of call to action in de titel en eerste regel
  • Zorg ervoor dat regel 1 los van regel 2 kan bestaan
  • Wees nog directer en concreter dan voordien 
  • Activeer alle relevante extensies zoals locatie, applicatie, verkoopsbeoordelingen, sitelinks ...
  • Denk "mobile first"!

Hulp nodig bij het opzetten van een mobiele strategie? Kom gerust eens praten.

Evi Desender
Online Marketeer

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.