Gaat CPC voor Facebook Advertising in stijgende lijn?

4 juli 2011 Inzichten /

Facebook als branding tool
Maar zelfs als zou blijken dat de CPC inderdaad in stijgende lijn gaat, blijft het ons inziens  zijn geld meer dan waard om te investeren in Facebook Advertising. Voor een betrekkelijke lage kost genereer je miljoenen views, en dit voor precies de gewenste doelgroep. Op vlak van ROI moet Facebook Advertising –o.a. gezien het push-karakter van de advertenties- misschien onderdoen voor Google AdWords, maar als branding tool is het een enorm krachtig en veelzijdig medium.

Groeiende mogelijkheden voor adverteerders
Het aantal Facebookgebruikers blijft maar stijgen, ook in België. In 2011 alleen al maakten in ons land meer dan 350 000 nieuwe gebruikers een profiel aan op de social networksite. Daarmee staat het totaal op 4.2 miljoen Belgen met een Facebookprofiel. Dit biedt natuurlijk gigantische opportuniteiten voor advertising. Zeker gezien de doorgedreven mogelijkheden naar segmentering toe, is het geen verrassing dat steeds meer bedrijven meespringen op de Facebook Advertising-kar.

Adverteren op Facebook is niet meer louter weggelegd voor de early innovators in de bedrijvenwereld. Facebook wordt wat adverteren betreft stilaan een gedegen concurrent voor Google AdWords. Steeds meer spelers beginnen dit platform op te nemen in hun marketing mix, wat uiteraard ook de gemiddelde CPC omhoog duwt. Het zou dus best kunnen dat de CPC-stijging die we waarnemen op zijn minst gedeeltelijk blijvend zal zijn.

Schommelingen in CPC Anderzijds hangen CPC-schommelingen ook af van tal van andere factoren, zoals o.a. seizoensgebondenheid en sector. Mei en juni zijn bijvoorbeeld traditioneel sterke maanden voor de reissector. Daardoor zal de kost per klik voor adverteren naar mensen met interesse in ‘reizen’ in deze periode omhoog gaan, zoals de grafiek hierboven illustreert. Of neem de periode rond Valentijn: in februari zal het duurder zijn om te adverteren naar jonge koppels die als status ‘in een relatie’, ‘verloofd’ of ‘getrouwd’ hebben staan. 

Na verloop van tijd zullen deze tijdelijke fluctuaties uitgevlakt worden. Voor echte conclusies blijft het dus wachten op meer data.

Facebook als branding tool
Maar zelfs als zou blijken dat de CPC inderdaad in stijgende lijn gaat, blijft het ons inziens  zijn geld meer dan waard om te investeren in Facebook Advertising. Voor een betrekkelijke lage kost genereer je miljoenen views, en dit voor precies de gewenste doelgroep. Op vlak van ROI moet Facebook Advertising –o.a. gezien het push-karakter van de advertenties- misschien onderdoen voor Google AdWords, maar als branding tool is het een enorm krachtig en veelzijdig medium. 

Merken jullie ook een stijging van de Facebook cpc's? Of net niet? Laat het ons weten!

Noot : Robin, Isabel en Claire, online marketeers bij Netlash-bseen werkten mee aan dit artikel.

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.