Facebook zet in op mobile in 2012

23 december 2011 Inzichten /

Het hing al langer in de lucht maar alles lijkt erop te wijzen dat Facebook in 2012 een mobiel advertentieplatform  gaat lanceren. Het verkeer via mobiele telefoons op Facebook neemt inmiddels serieuze vormen aan. Volgens Facebook benaderen bijna 350 miljoen Facebookgebruikers hun profielpagina via de mobiele telefoon. Interessante aantallen die middels advertenties meer inkomsten voor Facebook gaan opleveren. 

Interactie
Facebook heeft meer redenen om in te zetten op mobile. Ten eerste is volgens onderzoeksbureau Nielsen na muziek downloaden/luisteren Social Media de meest populaire activiteit op de mobiele telefoon. Nielsen meldt tevens dat Social Media het meest groeit in populariteit.    

Content
In de tweede plaats hebben bezoekers van het mobiele internet meer controle over hun informatie. Pull-marketing, ook wel inbound marketing genoemd wordt een belangrijk onderdeel van mobiele marketing. Pull-marketing richt zich op relevante content die de interesse moet vasthouden. Populaire Pull-marketing tactieken zijn Content Marketing zoals blogs, vlogs en het uitwisselen van content via Social Media.

Context
Sociale media en mobiel internet zijn ideaal in te zetten in lokale context. Met de aankoop van de locatie-gebaseerde dienst Gowalla heeft Facebook de mogelijkheid locaties te verwerken in Facebook Timeline, waarbij het mogelijk is ervaringen in de timeline op Facebook te linken aan fysieke locaties, die je kan terugvinden op je mobiel met advertenties, natuurlijk. Google Mobile en Apple IAds gaan er dus een interessante concurrent bij krijgen.  

En wat moet u met deze wetenschap? Organiseert of sponsort u events, bent u een retailer of zit u in de reisbranche en wilt u vooral de jongeren bereiken? Dan zal 2012 wellicht een interessant mobile jaar zijn. 

Zorg wel voor een goede mobiele site. Wat u hiervoor nodig heeft leest u in een artikel van collega Bram Vanderhaeghe over responsive web design.

Alvast een gelukkig en mobiel 2012! 

SEO

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.