De nieuwe Facebook Feed komt eraan. What's new?

08 februari 2018 Inzichten / Facebook Feed update

Closer Together. Onder die kapstok wil Zuckerberg de interacties op Facebook opnieuw meer betekenis geven. Uit studies is gebleken dat je gelukkiger wordt van diepgaande interacties met mensen die je kent. Pagina's van bedrijven en publishers zullen bijgevolg een lager bereik kennen. We zochten uit wat dit precies voor jouw strategie betekent.

Wat verandert er precies?

Het is al enkele maanden aan de gang. Organisch bereik van pagina’s is al een tijdje sterk aan het verminderen. De tijd waarin je dus al je volgers bereikte met je posts, is al lang vervlogen. Tot nu toe was het uitlokken van eenvoudige reacties (of engagement bait) zoals vragen naar een like of taggen van een vriend dé manier om dat bereik toch te creëren. In december kondigde Facebook aan dat ze dit tegen zullen gaan, en daar bouwt de aangekondigde update van januari nog op verder.

Dat gebeurt op twee fronten in het algoritme:

  • Mensen zullen belangrijker zijn dan pagina’s.
  • Interacties die meer tijd vragen (lees: uitgebreide comments) en die verdere interacties uitlokken zullen belangrijker zijn.

De eerste bijsturingen zijn al aangekondigd aangezien veel mensen naast vrienden ook nieuwsberichten verwachten in hun social feed. Facebook is daarom via surveys nagegaan wie de meest betrouwbare publishers zijn en gaf hen een betere ranking. Omdat dit vaak om grote publishers ging, werd er nog een bijkomende aanpassing uitgevoerd om ook lokaal nieuws te boosten.

Wat nu gedaan?

Hoewel de update in de lijn van de verwachtingen ligt, komt er toch een stroomversnelling aan. Bedrijven zullen namelijk minder organisch bereik hebben dan ooit. Dat kan een stevige impact hebben op jouw content strategie, maar ook onrechtstreeks op je algemene Facebook advertising activiteiten.

Organische Facebookstrategie? Doe maar niet.
Bestaat het grootste deel van je content distributie nog uit organische Facebook posts? Dan zal je het ongetwijfeld al moeilijk gehad hebben in de laatste jaren en zal je bereik waarschijnlijk dit jaar een nekschot krijgen.
Wil dat zeggen dat je geen Facebook posts meer moet hebben? Zeker niet. Maar het levert niet langer op om die vervolgens enkel nog organisch te verspreiden. Een uitgekiende distributie naar jouw doelgroep segmenten wordt nog belangrijker dan voorheen.

Toch organisch werken? Er zijn mogelijkheden.
Voor zij die de voorbije jaren van het goedkope bereik gebruik hebben gemaakt om een stevige following te verzamelen die hunkert naar zijn wekelijkse content piece, zijn er nog oplossingen. Echte fans zal je namelijk kunnen overtuigen om posts van jouw pagina aan te duiden als ‘See First’. Wees zeer voorzichtig voor je mensen hiertoe aanmoedigt. Die eerste plaats in de feed is iets wat je met elke post moet bevestigen met goede content!

Een andere mogelijkheid is om Facebook Groups te gebruiken. Die zullen in de komende tijd een stuk volwassener worden en Facebook Group-marketing zal zich verder ontwikkelen als een echte community management-niche.

Paid Content Distribution Betaald bereik wordt een stuk belangrijker binnen je content distributie. Je zal daardoor nog meer gedwongen worden om de persona’s waar je voor schrijft te definiëren en je zal die per stuk content nog nauwer kunnen opsplitsen.

Om je budget zo goed mogelijk in te zetten is het belangrijk dat je de interesse van je doelgroep capteert en verifieert. Zorg er dus voor dat je meetplan daartoe in staat is. Die data kan je dan hergebruiken om je content distributie nog scherper te stellen.

Facebook Advertising wordt duurder
Het klinkt contradictorisch, maar als alles goed verloopt, zullen mensen minder tijd spenderen op Facebook. Doordat ze sneller de juiste berichten zullen zien, is er minder ruimte voor advertenties. Tegelijkertijd zal daar door het verminderde organisch bereik meer vraag naar zijn.

Dat de gemiddelde CPC zal stijgen, staat dus vast. En dat zal dus ook voor retargeting en andere campagnes merkbaar zijn. Of het Facebook als performance kanaal aan het wankelen zal brengen, valt te betwijfelen.

Ontdek andere kanalen voor content distributie
Toch loont het de moeite om op vlak van kanalen je horizon te blijven herbekijken. Misschien wordt native advertising een groter deel van je strategie of wordt het efficiënter om Instagram, YouTube of andere kanalen meer in te zetten.

Contacteer Wijs als je samen met ons je content strategie wilt herbekijken. Wil je samen met de klant meedenken? We zoeken naar Online Marketeers om ons team te versterken!


Maarten

Maarten Van den Bossche
Online Marketeer

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!