Facebook custom audiences: targeten op maat van je doelstelling

16 juni 2016 Inzichten /

Wie adverteert via Facebook, kan zijn doelpubliek heel gericht targeten. Dat kan op basis van socio-demografische gegevens, maar ook op gedrag. Nog specifieker wordt het met ‘custom audiences’ waarbij je zelf een doelgroep aanmaakt op basis van jouw data, bijvoorbeeld een klantenlijst met e-mailadressen. Door die te koppelen aan de data van Facebook, krijg je een schat aan informatie. Dat maakt op zijn beurt dat je heel gedetailleerd kan targeten en consumenten bereikt op het juiste moment om je doelstelling te behalen, of dat nu gaat om conversie of nieuwe leads.

Wat is Facebook targeting?

Om het juiste doelpubliek te bereiken, kan je op Facebook gericht targeten. Je duidt dus een aantal eigenschappen aan van je doelgroep, om ervoor te zorgen dat alleen zij je campagne te zien krijgen.

Targeten op levensgebeurtenis

Je kan bijvoorbeeld targeten op socio-demografische gegevens als geslacht, leeftijd, beroep... Maar je kan ook kijken naar de levensgebeurtenissen die mensen aangeven op Facebook: net verloofd, nieuwe baan, verhuisd... 

Als je de levensgebeurtenis kent van je doelgroep, geeft dat inzicht in waar ze zich bevinden in hun leven en weet je waar het aanbod van een specifiek product of dienst relevanter wordt. Iemand verhuist? Dan kan je als meubelzaak bijvoorbeeld inpikken met een aantrekkelijk aanbod. Als iemand van job verandert, is een advertentie rond meubels veel minder relevant.

Targeten op interesse

Uniek aan Facebook is dat het een kanaal is waar iedereen heel veel over zichzelf vertelt. Je leert waar een consument mee bezig is, waar hij van houdt en waar net niet van... Dat levert een schat aan informatie op en het geeft veel mogelijkheden op vlak van targeting op gedrag of interesse. Het voordeel is ook dat je mensen bereikt op een moment dat ze al wat verder staan en bijvoorbeeld op het punt staan een aankoop te doen. Stel dat je weet dat je doelpubliek net verhuisd is, en interesse toont in ecologie, dan zou je als meubelzaak een meubel kunnen promoten dat gemaakt is van gerecycleerd materiaal. De informatie die je hebt, maakt dat je 1 concreet product aanbiedt.  

Nieuw: customize je doelgroep

Een uiterst interessante mogelijkheid om te targeten is ‘custom audiences’. Aangepaste doelgroepen dus, waarbij je externe data koppelt aan Facebook. Die gegevens worden dan waar mogelijk gelinkt aan een Facebookprofiel. Het kan gaan om data van klanten, maar ook om data van potentiële klanten. Bovendien kan je binnen de samengestelde doelgroep ook nog eens targeten op basis van locatie, leeftijd, geslacht, interesse.

Custom audiences opzetten

Om een aangepaste doelgroep op te zetten, koppel je eigen, externe data aan Facebook.

Een aangepaste doelgroep maak je op basis van:

  • E-mailadressen: kan één op één gelinkt worden aan een Facebook-profiel. Wel belangrijk: klanten moeten expliciet toestemming geven om hun e-mailadressen te gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld een aangepaste doelgroep maken op basis van e-mailadressen van klanten die onlangs een smartphone kochten. De kans is groot dat die doelgroep geïnteresseerd is in beschermhoesjes. Naar hen zet je dan een gerichte campagne op met als doel om meer beschermhoesjes te verkopen.  Uiteraard blijft het altijd belangrijk om de aangepaste doelgroep up-to-date te houden.
 
  • Telefoonnummers: worden waar mogelijk gelinkt aan een Facebook-profiel. Als je als bedrijf veel telefoontjes krijgt van potentiële klanten die op zoek zijn naar wat extra informatie, is het interessant om ook naar hen een gerichte campagne op te stellen. 

  • Mobiele advertentie-ID: Dit geeft de mogelijkheid aan ontwikkelaars van mobiele apps om te achterhalen wie hun mobiele apps gebruikt. Deze ID wordt automatisch toegekend door het besturingssysteem (Apple, Android). Een aangepaste doelgroep opstellen op basis van mobile advertentie -ID kan nuttig zijn als je personen wilt bereiken die in je app een specifieke actie hebben uitgevoerd, bijvoorbeeld een aankoop.

  • Website-gedrag: Door een Facebook-pixel te implementeren op je website, kan je het gedrag van een bezoeker linken aan een Facebookprofiel. Dat maakt de targetingmogelijkheden onbeperkt. Zo kan je bijvoorbeeld een doelgroep samenstellen op basis van:

     - Iedereen die je website de afgelopen 30 dagen bezocht

     - Mensen die een winkelmandje vulden, maar niet overgingen tot aankoop. Via remarketing kan je hen terugbrengen naar je website om hen verder te begeleiden in de customer journey.


    Een voorbeeld van retargeting: advertentie voor iemand die de website bezocht heeft.
  • Sinds kort kan je ook mensen targeten die een zekere betrokkenheid toonden met je Facebookpagina. Zo kan je bijvoorbeeld een lijst aanmaken op basis van mensen die 25% van je video’s bekeken hebben.

  • Doelgroep uitsluiten: in plaats van een gemaakte doelgroep te targeten, kan je ze ook uitsluiten. Dat is interessant als je bijvoorbeeld een campagne opzet die specifiek bedoeld is om nieuwe klanten te werven. Bestaande klanten sluit je uit via custom audiences. 

  • Vergelijkbare doelgroepen opzetten. Aan de hand van een aangepaste doelgroep kan je gelijkaardige personen aanspreken. Personen met een vergelijkbaar profiel als je huidige klanten zijn immers misschien ook geïnteresseerd in jouw business. 


Met welk resultaat?

Onlangs zetten we voor een klant een heel gerichte targeting op. Het ging om een kleinschalig experiment om zo een latere campagne beter in te schatten. Doel was conversie: de klant wilde personen die twee jaar geleden een product bij hem kochten, aanzetten om dat product opnieuw te kopen.

Op basis van interne data werd een beperkte e-mailadressenlijst opgesteld, met adressen van klanten die aan de voorwaarden voldeden. De lijst werd geüpload en Facebook koppelde de data aan haar eigen data.

Zo ontstond er een heel beperkte custom audience.

  • Doelgroep bestond uit 733 personen

  • 39,9% werd bereikt

  • 4% CTR

  • 20% van die 4% ging over tot aankoop


Die cijfers lijken niet erg spectaculair, maar als je kijkt naar het budget en de opbrengst, is dit toch een bijzonder geslaagde campagne.

  • Door de erg nauwe doelgroep kostte de campagne amper €6,05.

  • De conversiewaarde lag rond €70.

  • ROI is dus: €6 investering en €420 return.


Hulp nodig bij targeting voor jouw campagne? Kom eens praten.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.