Met steun van ESF naar klantenteams

13 april 2018 Inzichten /

In 2012 schreven we het al: onze mensen zijn zeer belangrijk voor Wijs. Ze maken Wijs wijs. En hierin willen we nog een stapje verder gaan.

Ons project: klantenteams
In 2012 kregen we al eens de hulp van ESF, het Europees Sociaal Fonds, om onze toen 45 mensen meer centraal te stellen dankzij de uitbouw van een stevig strategisch HR beleid. Doel was om het engagement en de bevlogenheid te verhogen. Door dat eerste project hebben we toen grote stappen gezet richting transparantie, duidelijke visie en spelregels, groeikansen met persoonlijke ontwikkelingsplannen, coaching en financiële perspectieven voor iedereen, en een werksfeer die continu groeien en helpen groeien ondersteunt. 
In onze vorige jaarlijkse engagementsmeting bleek dat er echter nog grote stappen te zetten waren rond multi-disciplinair en klantgericht samenwerken. Vandaar dat we opnieuw met de steun van ESF een nieuw project, “klantenteams” genaamd, hebben opgestart. Het project zou een fundamentele verandering brengen rond hoe we ons, met ons team van ondertussen een 75-tal mensen, organiseren en hoe we samenwerken. Van aparte silo’s naar klantenteams. Van een centraal aangestuurde planning naar een planning per klantenteam. Dat betekende dus ook het uitschrijven van nieuwe processen, en het overstappen naar nieuwe systemen. Om het grondig aan te pakken gingen we aan de slag met de principes van innovatieve arbeidsorganisatie en zelfsturing van Flanders Synergy.

Waarom klantenteams?
We geloven dat zelfsturende teams gemotiveerder zijn doordat ze een grotere directe impact hebben op hun werk. Ze staan mee aan het stuur.
In het kader van onze customer intimacy strategie klopt het strategisch perfect om het beslissingscentrum te leggen bij de mensen die dicht bij de klant werken.
Met klantenteams werken betekent dat er bij het management meer tijd vrij komt voor het uitstippelen van de langetermijnprojecten en ambities en voor een grotere voeling met de externe markt. Zelfsturende klantenteams zijn overigens ook wendbaarder en schaalbaar.

Wat hebben we tot nu toe geleerd?
We zijn volop in transitie en leren nog elke dag bij, maar deze tips willen we jullie al meegeven: Wacht niet tot je de perfecte teamstructuur getekend hebt, maar start en stuur regelmatig bij. Zeker in een groeibedrijf als Wijs is het belangrijk om het teammodel continu te herbekijken, bij te sturen en te verfijnen. Het is een continu proces. Een bedrijf wordt niet zelfsturend puur op geloof en passie. Je investeert het best in ontwikkeling van soft skills zowel in de teams (zoals oplossingsgericht werken en feedback geven) als in de leiders (coaching en sturen van zelfsturende teams).
Reken erop dat het enkele jaren duurt vooraleer een team elkaar gevonden heeft. Het vergt dus een investering in het begin en een continue opvolging.
Een zelfsturende klantenteamstructuur verwacht bredere profielen die meer businessbreed denken. Het is belangrijk om rekening te houden met de interesse en de talenten van de mensen en ook ruimte te houden voor experten pur sang.


Steun van ESF
Deze grote veranderingen zouden niet mogelijk zijn zonder de ondersteuning van ESF. ESF staat voor "Het Europees Sociaal Fonds”. Dat is het belangrijkste financiële instrument van de Europese Unie voor de ondersteuning van werkgelegenheid in de lidstaten en het stimuleren van economische en sociale samenhang.


Lees meer over ESF en de mogelijkheden tot subsidie via 
 https://www.esf-vlaanderen.be/.

Mieke van Alphen
HR Officer

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!