EK 2016: ook voor online marketeers was het moeilijk

7 juli 2016 Inzichten /

Google even ‘EK 2016’ en je zoekresultaten starten hoogstwaarschijnlijk met een zogenaamde knowledge graph. De zoekmachine voorziet dat alsmaar vaker. Interessant voor degene die zoekt, maar misschien minder leuk voor online marketeers die hun zoekresultaten naar beneden geduwd zien worden. Hoe ga je daarmee om?

Wat is een knowledge graph?

Een knowledge graph is een blok info die Google zelf genereert op basis van wat relevant is voor de surfer op dat moment. Het bevat dus heel contextgebonden info en is niet altijd gelinkt aan een website of publisher, in tegenstelling tot andere zoekresultaten.

Knowledge Graph als je zoekt op Gent

Gebruiker centraal

Een knowledge graph wordt door Google zelf gegenereerd en is soms, net als de andere resultaten van de zoekmachine,  sterk gepersonaliseerd. Soms staat er een knowledge graph boven de zoekresultaten, soms aan de zijkant in de rechterbalk. Ook is het mogelijk dat er eerst een aantal zoekresultaten verschijnen en daaronder een knowledge graph. Google zelf bepaalt de resultaten afhankelijk van de relevantie.

Soms verschijnt er eerst een ad en eventueel enkele zoekresultaten, dan de knowledge graph.

Google toont een knowledge graph omdat de zoekmachine zoveel mogelijk wil inspelen op de vraag van z’n gebruiker.

Nieuwe kijk op SEO

De knowledge graph mag dan al interessant zijn voor de gebruiker, het overschaduwt natuurlijk wel de andere zoekresultaten en duwt ze in het slechtste geval naar beneden. Als marketeer moet je dus zoeken naar een andere manier om aan SEO te doen. Om je visibiliteit in de knowledge graph te beïnvloeden, kan je een paar stappen ondernemen.

  • Vermeld in je code zaken als prijs of review. Op die manier verschijnen dat soort zaken in de knowledge graph. Via schema.org vind je eenvoudig welke stukjes code je nodig hebt daarvoor.
  • Is je merk of bedrijf belangrijk genoeg? Zorg ervoor dat je een Wikipedia pagina hebt. Ook dat komt naar boven in de knowledge graph.
  • Maak dat je bedrijf op Google Maps te vinden is. Door Maps-listed te zijn, is er meer kans dat het in de knowledge graph verschijnt. Zoek je op ‘Wijs’, dan krijg je een knowledge graph met onder meer recensies, Google Maps en de virtuele toer.

  • Van short tail naar long tail: short tail zoekwoorden zijn interessant omdat ze veel zoekvolume hebben. Op ‘EK 2016’ Zal er bijvoorbeeld heel veel gezocht worden. Die short tail maakt echter ook dat er een knowledge graph verschijnt. Hier is het dus beter om te gaan voor long tail zoekwoorden. De knowledge graph zal verdwijnen, waardoor je dus hoger zal scoren in de Google zoekresultaten, op zoektermen die waarschijnlijk relevanter zijn voor de inhoud die je aanbiedt. Vergelijk hieronder bijvoorbeeld zoekopdracht ‘EK 2016’ en ‘EK 2016 kalender rode duivels’.

Conclusie: Google maakt meer en meer gebruik van zogenaamde knowledge graphs. Hoewel handig voor de gebruiker maakt dat het voor een online marketeer moeilijker om te scoren in Google. Er zijn echter een aantal manieren waarmee je de zoekresultaten of de inhoud van de knowledge graph kan beïnvloeden.

Hulp nodig bij je SEO? Maak een afspraak voor een onlinemarketingplan.

SEO

Katrien Vermeulen

Katrien Vermeulen
Copywriter

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.