Een digitale baksteen in de maag van de Belg

20 maart 2014 Inzichten /

Van 20 februari tot 2 maart liep Batibouw, het walhalla voor iedereen op zoek naar betaalbaar (ver)bouwen. Echter, voor slechts 7% van de Belgen is dit een afdoende oplossing om de dorst naar informatie te stillen. 41% van de Belgen die op onderzoek gaat binnen de immomarkt, maakt de mix tussen offline en online bronnen.

En ja hoor, u rekende correct. Voor net iets meer dan 1 op 2 zijn zaken zoals Batibouw, maar ook immokantoren, niets meer dan een misschien wel verplicht laatste contactpunt. Vergelijken we dit met bijvoorbeeld Nederland, het land dat we vaak aanzien als onze voorloper op het vlak van digitale toepassingen en gebruik, dan krijgen we onderstaande tabel:

  België Nederland
Enkel offline onderzoek 7,14% 15,00%
Zowel online als offline onderzoek 41,43% 36,25%
Enkel online onderzoek 51,43% 48,75%
Bron: Consumerbarometer, Belgen en Nederlanders die onderzoek verrichten vooraleer aan te kopen, en onderdeel zijn van de online populatie.

Ten opzichte van Nederland, merken we dat Belgen, wanneer het aankomt op (ver)bouwen, zeer sterk digitaal georiënteerd zijn. Ons startpunt, alsook ons meeste gebruikte bron, is niet verwonderlijk de zoekmachine. Dit geldt zowel voor mannen als vrouwen. Maar daarbuiten verschilt het oriëntatiegedrag van mannen en vrouwen grondig.

Mannen, zo blijkt volgens de Consumerbarometer, willen in de eerste plaats kunnen vergelijken op sites zoals bijvoorbeeld hebbes.be, en gaan met die informatie ten rade bij vrienden/familie/…. Vrouwen zetten die „word-of-mouth” op de eerste plaats als onderzoeksbron. Maar wat vooral opvalt, is dat vrouwen veel minder tot zelfs helemaal niet vertrouwen op vergelijkings- en zoekertjessites. Voor hen is content en online artikels, maar ook reclame, een veelgebruikte en zelf doorslaggevende onderzoeksbron.

De mobiele baksteen

Dat we steeds meer ons mobiel toestel gebruiken om op het internet te gaan, hoeven we u niet meer te zeggen. Ook zo voor (ver)bouw gerelateerde zoekopdrachten. Volgens de New Home Shopper Mobile Survey van Compete en Google in 2012 gebeurde maar liefst 1 op 5 zoekopdrachten mobiel. Voor België ligt dit aandeel wat lager, met 1 op 10 mobiele zoekopdrachten eind 2012. Kijken we naar januari 2012, dan was dit nog geen 4% ofwel 1 op 25, en een jaar eerder (januari 2011) was dit 1 op 100.

Mobiele zoekopdrachten naar Real Estate België
Januari 2011 1 op 100
Januari 2012 1 op 25
December 2012 1 op 10

 

De verhouding voor begin 2014 kennen we niet direct, maar het zou ons niet verwonderen mocht dit rond de 1 op 5 liggen, misschien zelf hoger. Iets dat bijvoorbeeld zoekertjes- en vergelijkingssites niet onopgemerkt voorbij lieten gaan… of toch?

  Mobiele/responsive site Mobiele applicatie
Hebbes.be/immo Neen Neen
Zimmo.be Neen Ja
Immo.vlan.be Ja Ja
Immoweb.be Neen Ja Neen


Edit: rechtzetting mobiele applicatie immoweb.be

Wanneer we kijken naar de vergelijkingssites Hebbes, Zimmo, Immovlan en Immoweb, dan zien we dat slechts 1 (!) van de 4 echt mobiel heeft omarmd: Immovlan. En alhoewel dit niet de enige reden zal zijn, draagt dit volgens ons ongetwijfeld bij aan hun succes wanneer het aankomt op ‚digital unaided brandawareness’. Hebbes daarentegen, die noch een aangepaste site heeft, noch een mobiele applicatie, ziet daarentegen zijn aandeel en interesse binnen de zoekmachine sterk afnemen.

Vastgoed, omgeving en hidden gems.

Veel van de vastgoed-gerelateerde sites focussen zich op het te verkopen perceel en alles wat zich afspeelt binnen de 4 muren. Dit is natuurlijk slechts een onderdeel van het marketen van een huis. De fundamentele vraag bij heel wat consumenten is „hoe zou het voelen om daar te wonen”. We zoeken naar begeleiding bij het kopen van een huis, maar ook naar inzichten en lokale kennis. En dit is waar nog heel wat Belgische vastgoedmakelaars het onderscheid (digitaal) vergeten te maken.

Bijvoorbeeld: voor een vastgoedmakelaar die zich richt op startende families, zou een eerste stap kunnen zijn om, naast het vergelijken van prijzen, ook scholen in kaart te brengen, bezoekers op hun site vastgoed laten vergelijken op afstand tot een kleuterschool of de aanwezigheid van kinderdagverblijven binnen een bepaalde buurt in kaart brengen.

Een misschien wel superieur voorbeeld om die „lokale expertise” te claimen is de Corcoran Group. Bekijk je op hun site naar één van hun aanbiedingen,  dan merk je al snel dat er evenveel (of soms meer) aandacht wordt gegeven aan de buurt als aan het appartement zelf. Zo zie je in 1 oogopslag rechtsboven welke metrolijnen in de buurt zijn, en ook de wandelafstand tot die verschillende lijnen.

Iets lager zien we dan, zowel op wandel als rijafstand, de beste restaurants, supermarkten, fitnesscentra en scholen.

Wil je meer weten over die bepaalde regio? Dan voorziet de Corcoran Group een aparte pagina met zelfs lokale tips en informatie via foursquare.

 

De Belg heeft een baksteen in zijn maag. En meer en meer verloopt de zoektocht naar die baksteen digitaal. De immosector maakte de vertaalslag naar online. Maar - net als in de retail en andere sectoren - wordt enkel het ‚product’ online geplaatst, en verwachten we dat dit zichzelf wel zal verkopen. De ervaring, emotie en verhalen rondom het product worden vergeten, en net die overkoepelende strategie maakt het verschil.

Dries Bultynck
Online Marketeer

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.