Ecommerce in China - potentieel of gevaar?

05 juni 2014 Inzichten / Ecommerce in China potentieel of gevaar

China is met zijn 296 miljard dollar omzet (2013) de grootste online retailer ter wereld. Hiermee haalt het land de Verenigde staten in, dat ‘slechts’ 262,5 miljard omzet maakt uit e-commerce in 2013.
 Haar nummer één positie in de wereldwijde e-commerce index maakt China ook het land met het grootste potentieel voor de komende jaren. Hoe hebben ze dit kunnen bereiken? We duiken dieper in de cijfers van e-commerce in China.

640 miljoen internetgebruikers

Wanneer we de Chinese markt willen analyseren, kunnen we beginnen met enkele indrukwekkende cijfers:

• Het land met het grootst aantal inwoners. 1,39 miljard, gevolgd door 1,26 miljard Indiërs.
• Meer dan 640 miljoen internetgebruikers. Dit is ongeveer een vijfde van alle internetgebruikers ter wereld.
• Zo’n 580 miljoen gebruikers van minstens 1 sociaal media platform.
• Meer dan 300 miljoen online shoppers, wat meer is dan alle Amerikaanse internetgebruikers (280 miljoen) samen.
• De gemiddelde online shopper in China maakt minstens 20 online aankopen per jaar, voor een totale waarde van zo’n 1000 dollar.
 

bron: www.internetlivestats.com/internet-users-by-country

 

Hoe gaan de chinezen dan om met deze exponentiële groei? Een recente enquête onder 1762 mensen toont ons de volgende cijfers:

• 80% van de consumenten is bereid aankopen te doen online.
• 62,7% heeft minstens 1 online aankoop gedaan het afgelopen jaar.

Het hoeft dus niemand te verbazen dat China de nummer 1 positie heeft bemachtigd in de e-commerce index. Dit heeft het land vooral te danken aan zijn sterk stijgend aantal internetgebruikers en verbeterde infrastructuur.

Hoe e-commerce zich een weg baant naar het binnenland

Het land ondervond in het verleden vooral sterke logistieke uitdagingen. Tot voor kort duurde het veel te lang om pakketjes te leveren in kleinere dorpen in het binnenland.
JD.com (2de grootste online retailer van China) nam dus het heft in eigen handen en investeerde 580 miljoen dollar voor de aanleg van een eigen logistieke infrastructuur waarmee ze al in 23 steden kunnen leveren op dezelfde dag van bestelling en in 151 steden de volgende dag.

Grootverbruiker van luxe goederen zoekt leverancier!

De steeds groeiende groep ‘nieuwe rijken’ in China blijken gek te zijn van westerse luxe producten. Zo’n 10% van de totale e-commerce omzet in China wordt gerealiseerd door de verkoop van Europese en Amerikaanse topmerken aan woekerprijzen. Tegen 2020 wordt verwacht dat China 40% zal bedekken van de globale luxe markt.

Toch blijkt dat slechts 60% daarvan wordt gekocht via binnenlandse e-commerce platformen. Hoewel buitenlandse producten dus hoog aangeschreven staan bij de rijkere klasse in China, verkiezen ze toch een gelokaliseerde winkelervaring.

Hierin schuilt natuurlijk enorm veel potentieel voor buitenlandse merken. Wie de chinezen een platform kan aanbieden in hun eigen taal, met lokale infrastructuur, aanbevelingen en werknemers kan dus nog een deel van die enorme koek bemachtigen.

Sociale media is hot in China

Meer dan 91% van de internetgebruikers in China heeft een account op een sociale media website zoals Qzone (vergelijkbaar met Facebook), Sina Weibo (variant van Twitter) en WeChat (vergelijkbaar met Whatsapp). Meer dan 80% van de Chinese consumenten verklaart een vorm van sociale media te gebruiken om bij te leren over een product en 66% schrijft reviews na de aankoop ervan. Deze post-purchase reviews worden door de webshops vaak beloond met loyaliteitspunten en kortingscoupons.

Stijgende dreiging of ultieme kans?

Er wordt verwacht dat de Chinese e-commerce markt in 2015 meer dan 400 miljard dollar omzet zal halen! Meer nog, de Chinese groei blijkt momenteel nog in zijn kinderschoenen te staan.
Een enorm grote markt gaat dus voor ons open, met een stevige infrastructuur en veel logistieke mogelijkheden. Er is ook een enorm grote vraag naar Europese producten!

In tegenstelling tot België biedt China sowieso een groter potentieel door hun marktomvang en de internet adoptie. Daarnaast speelt mentaliteit hierbij een rol, ze nemen zelf het heft in handen waarbij wij vaak een meer afwachtende houding aannemen.  

Los van wat wij denken van de chinezen (lees: namaak etc.), hebben zij ook de behoefte aan de invulling van 'experience' en 'convenience' bij het shoppen. China is misschien wel een geduchte concurrent, maar zij hebben ook de uitdaging om de echte noden van de consument te beantwoorden.

Dries Bultynck
Online Marketing Consultant

Thomas Leeters

Thomas Leeters

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!