E-mailmarketing slim inzetten: nieuwsbrieven

20 september 2011 Inzichten /

“Ho, wacht, we moeten nog iets met e-mailmarketing doen. We versturen een nieuwsbrief. Dat is gemakkelijk en goedkoop.” Goed idee? Ja en nee. Ja, je moet iets met e-mailmarketing doen. Nee, zomaar een nieuwsbrief versturen is niet zo verstandig. Goedkoop en gemakkelijk is het gelukkig wel, zeker in vergelijking met traditionele gedrukte nieuwsbrieven.

Waarom e-mailmarketing?

Kinderen gaan door een fase waarin ze bij alles “waarom?” vragen. Als ouder kan je er horendol van worden. En toch is het een belangrijke vraag. Waarom zou je een nieuwsbrief versturen? Waarom zou die geadresseerde jouw nieuwsbrief willen lezen?

Top of mind blijven

De meeste nieuwsbrieven hebben als doel dat je bij klanten en prospecten top of mind blijft over een bepaald onderwerp. “Hallo, we zijn hier nog!”, lijkt de nieuwsbrief te zeggen. Daar is niets mis mee, want je hebt een relatie opgebouwd die je moet onderhouden. De uitdaging schuilt erin om die hallo-boodschap zo waardevol mogelijk te maken. Voor jezelf, want je wil er op korte of lange termijn toch return van, maar ook voor je geadresseerde.

Van push naar pull

Het versturen van nieuwsbrieven wordt door velen als een push-strategie gezien. Het kan ook omgekeerd: wanneer je de ontvanger centraal stelt.
Als je volgens de regels van de kunst je adressenlijst doet aangroeien en je abonnees zich expliciet hebben ingeschreven — in een volgende blogpost meer daarover —, dan heb je het vertrouwen gekregen van een geïnteresseerd publiek, kenmerkend voor een pull-strategie. Maar ook op inhoudelijk vlak kan je de focus leggen op pull. Hoe kan je jouw “nieuws” zodanig verpakken dat je nieuwsbriefabonnees ernaar uitkijken om je nieuwsbrief te ontvangen? Stel jezelf in hun plaats en je komt al snel tot enkele mogelijke invalshoeken voor een interessante nieuwsbrief.

8 ideeën voor een betere nieuwsbrief

  1. Tips & tricks doen het steeds goed. Geef vrijblijvend advies in je nieuwsbrief en verstevig je reputatie als expert. De mail kan de aanleiding zijn tot een complexere vraag die in een nieuw project of een nieuwe verkoop uitmondt.
  2. Nieuw! Exclusief! Gratis! Inderdaad: cliché ... maar het werkt wel. Som tijdelijke promoties op die je eventueel ook via andere kanalen de wereld hebt ingestuurd. Sterker nog: beloon de interesse van je nieuwsbrief-abonnees met een exclusieve promotie, een mooie prijs of een primeur. Kondig dat ook op voorhand aan. De waarde van je nieuwsbrief stijgt er meteen door.
  3. Ga de conversatie aan. Het mooie aan online communicatie is dat ze in twee richtingen werkt, van zender naar ontvanger en omgekeerd, en vaak heel laagdrempelig is. Een antwoord op je vraag is slechts een klik verwijderd. Dus vraag je abonnees ook wat ze in een volgende nieuwsbrief te lezen willen krijgen. Of leg via social media je oor te luisteren naar wat je doelpubliek interesseert. Toets er bepaalde ideeën af.
  4. Analyseer vorige nieuwsbrieven. Je houdt toch bij welke links het vaakst werden aangeklikt? Met een doordachte UTM tagging in Google Analytics krijg je te zien welke onderwerpen het interessantst zijn volgens je abonnees. Dat lijkt me een goed signaal om volgende nieuwsbrieven rond op te bouwen.
  5. Een tweede leven. Waarom zou je geen online archief bijhouden van verzonden mailings? Enkele voordelen: juiste verwachtingen (inschrijvingen), extra interne links (SEO!), extra content (long tail SEO), mogelijkheid om de inhoud via social media te delen.
  6. Houd je belofte. Het was al een hele prestatie om iemand zo ver te krijgen om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. Let er dan ook op dat je dit vertrouwen niet beschaamt. Dit doe je onder andere door het kwaliteitsniveau even hoog te houden. Het helpt als je op voorhand alles goed uitdenkt en inplant. Nieuwsbrieven werken het best als ze een vaste frequentie hebben. Wie te kort op elkaar nieuwsbrieven wil versturen, verhoogt de kans op een groter aantal unsubscribes.
  7. Verras! Houden wie niet allen van verrassingen? Personalisatie van je e-mail biedt hier heel wat mogelijkheden, want je hoeft je niet te beperken tot een “Beste Marc”-aanspreking. Afhankelijk van de kwaliteit van je verzamelde data kan je hier mooie dingen mee uithalen, bijvoorbeeld rond de verjaardag of een vorige aankoop. Verrassen kan ook vormelijk. Waarom geen horizontaal scrollende nieuwsbrief, of eentje waarbij andere afbeeldingen getoond worden afhankelijk van het dagdeel? Laat de creatieve gedachten maar stromen.


Heb jij nog bepaalde tips om je nieuwsbrief zo begerenswaardig mogelijk te maken?

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.