E-mailmarketing: 4-traps conversie

24 april 2014 Inzichten /

E-mail is dood. Die boodschap wordt jaar na jaar na jaar na jaar herhaald. Zelfs Facebook’s Mark Zuckerberg ziet het einde van e-mail naderen.

We moeten echter nuanceren. One-size-fits-all e-mail is dood. E-mailmarketing als instrument om een 1-op-1 relatie op te bouwen en versterken met je bezoeker, prospect of bestaande klant, is meer levend dan ooit. Bovendien is het gebruik van e-mail sterk veranderd en dus ook het verwachtingspatroon. E-mail is nog steeds één van de meest populaire toepassing op smartphones en laat Facebook en andere social toepassingen ver achter zich. Bovendien is e-mail, veel meer dan social, een echt conversiekanaal.

Maar een succesvolle e-mailmarketing strategie implementeren doe je niet op 1-2-3. De instapdrempel is vrij hoog en de coördinatie complex. Een succesvolle e-mailstrategie vraagt immers een doorgedreven inspanning op vier verschillende fronten:

  • Opt-in
  • Open
  • Klik
  • Landing page

Bij Wijs definiëren we op elk van die vier niveau’s tactieken om tot een maximaal resultaat te komen.

1. Opt-in: kwalitatieve inschrijvingen werven

Zonder publiek ben je nergens. Dat geldt evengoed voor e-mailmarketing. In het beste geval heb je vandaag al een zorgvuldig opgebouwde lijst van contacten. Zo niet is het zaak om voldoende, kwalitatieve opt-ins te verzamelen.

Wat e-mailmarketing onderscheidt van andere marketingkanalen is dat het echte ‘permission marketing’ is. Een expliciete opt-in is wettelijk verplicht in België. Ik heb expliciet aangegeven dat ik op regelmatige basis jouw nieuwsbrief wil ontvangen. Dat is krachtig. Dat is een privilege. En dat geeft aan dat ik de intentie heb om mijn relatie met je bedrijf verder uit te bouwen. Het versturen van commerciële e-mails en nieuwsbrieven is een voorrecht waar je dan ook beter niet licht mee omspringt. Het is dus zaak om een sterke case te bouwen. What’s in it for me?

Stuur daarom ook niet elke boodschap naar de hele lijst. Segmenteer je adressenbestand op basis van je huidige relatie zodat ieder een aangepaste boodschap krijgt.

2. Open rate: stand out from the crowd

Ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de gemiddelde inbox veelal complete chaos is. Je hebt slechts afzender, onderwerp en de eerste lijnen van je e-mail om boven de clutter uit te stijgen. Een goede segmentatie, timing en boodschap helpen je al een heel eind vooruit.

Een eenvoudig A/B testing traject waarbij verschillende onderwerpen tegen elkaar worden uitgespeeld kan met een minimum aan middelen al grote vooruitgang betekenen voor je open rate.

3. Click rate: content is king

Hier begint het echte werk. Zowel technisch als inhoudelijk. Is je e-mail geschikt voor mobiel? Is de content interessant genoeg voor je doelpubliek?

Bijna 50% van de e-mails wordt intussen al op mobiele toestellen bekeken. Dit terwijl lang niet alle newsletters voorzien zijn op het kleine scherm. Dat betekent twee zaken voor je e-mail strategie. In de eerste plaats moet de opbouw van je mail aangepast zijn voor mobiele toestellen, enerzijds de code, maar bijvoorbeeld ook de grootte van de afbeeldingen die je meestuurt. Zo lang 4G niet de standaard is, zal laadsnelheid op mobiele toestellen altijd een bepalende factor blijven.

Ten tweede is het cruciaal dat de pagina’s waar je naartoe linkt ook aangepast zijn aan het toestel. Een responsive site is de meest ideale oplossing. Een dedicated landingspagina voor je e-mailcampagne kan een alternatief zijn al heeft dit ook een aantal grote nadelen (dubbel werk, deelbaarheid, …).

4. Landing page: wat is het doel?

Om kwaliteit te kunnen bieden heb je dus content nodig. En niet zomaar content, maar content die perfect aansluit bij wat ik, op dit moment in onze relatie, wil lezen. Bij een eerste contactmoment krijgt dat een hele andere insteek dan voor een prospect die bijna klaar is om over te gaan tot een aankoop, of een bestaande klant bij wie je vooral top-of-mind wil blijven als autoriteit binnen je vakgebied.

Die content moet geschreven worden en daar durft het schoentje al wel eens te wringen. E-mailmarketing is vrij eenvoudig in te passen in een bestaande content marketing strategie. Als die er niet is, vraagt dit een zekere organisatie.

De klik is niet het einddoel. Bepaal vooraf de toptaken van elke landingspagina. Stuur je aan op een online verkoop of kan je de bezoeker verleiden tot een zachte conversie, een like op Facebook, een productreview, …


Kan jij hulp gebruiken bij jouw e-mailmarketing? Aarzel niet en contacteer ons!

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.