Dood aan de dropdownmenu's

30 oktober 2012 Inzichten /

We zijn niet zo'n fan van dropdownmenu's, nooit geweest. Je kent ze wel, de menu's die te voorschijn komen wanneer je met je cursor een knop uit de hoofdnavigatie streelt.  Ze komen niet meer voor op de websites die we bouwen. Het waarom in acht argumenten.


1. Ze zijn overbodig.
Surfen door een website is keuzes maken. Zo kom je steeds dichter bij je doel: de informatie die je wilt vinden. Daarvoor gebruiken we 2 soorten pagina's:
- Een keuzepagina: een pagina waar een overzicht wordt geboden van de verschillende keuzes binnen die tak van de website
- Een detailpagina: een pagina waar de detailinfo komt op te staan. Bijv. een productpagina.
De keuze vervangt  hier de taak van de dropdownmenu's en zo worden deze overbodig gemaakt.

2. Een linktitel zegt niet genoeg.
Een goede linktitel is kort en dekt de lading van de pagina (of het deel van de site) die hij beschrijft. Een dropdownmenu waar enkel de titel van de pagina vermeld wordt, geeft vaak te weinig info over die lading. Deze valkuil omzeil je door een keuzepagina met meer tekst en beeld.

3. We klikken er naast.
Mensen lezen maar beperkt op een scherm, ze scannen veeleer de inhoud van een pagina. Zeker wanneer ze een keuze moeten maken. Wanneer je een lijstje aan mogelijkheden overloopt (bijv. een dropdownmenu) kan het zijn dat je eentje overslaat of verkeerd leest. Deze manier van kiezen is dus een stuk foutgevoeliger, veel moeilijker om een overzicht te krijgen van welke keuzes je hebt en de juiste te maken. 

4. Die extra klik is het waard.
" That users do not want an extra click is a myth. Users don't mind this extra click or two, so long as they are confident they are getting closer to what they are looking for."
In een dropdownmenu kan je veel minder context voorzien en dus ook moeilijker een bezoeker verleiden. Een surfer heeft een doel op de website, maar de eigenaar van de website ook,  toch?

5. Niet bruikbaar op touch devices.
Een dropdownmenu opent wanneer je met je muis over een bepaalde link gaat. Op touch devices is dat een stuk lastiger. De 'over'-status bestaat niet, maar kan worden vervangen door één tap om te openen en één om een pagina te kiezen. Maar dat brengt een hoop andere problemen mee: hoe kan ik de hoofdpagina bezoeken, hoe sluit ik het dropdown menu weer en waar is de tijdswinst naar toe?


6. Er is geen standaard gedrag.
Je weet nooit op voorhand hoe een dropdownmenu zich zal gedragen. Zenuwslopend! Wanneer zal het dichtklappen? Mag ik nog even denken of moet ik met mijn cursor blijven bewegen? Hoe sluit ik het als ik iets wil zien dat verborgen wordt door het dropdownmenu?


7. Enkel voor eenvoudige structuren.
Stel je voor dat je een site hebt waar de pagina's tot vier niveau's diep zijn geordend. Hoe ziet dat menu er dan uit? Wat als een website 12 subpagina's heeft onder 'fietsaccessoires'? Dan is scrollen de enige manier om de opties te zien te krijgen.

8. Extra laadtijd.
Dacht u zachtjes: "baat het niet, dan schaadt het niet" dan moet ik u meteen teleurstellen. Uitklapmenu's zijn vaak opgebouwd uit Javascript en afbeeldingen die mee worden ingeladen. Dit zorgt voor een vertraging van de pagina en is zowel voor bezoekers onprettig als negatief voor uw ranking in Google.

Bronnen
http://www.webmasterymadesimple.com/blog/why-99-of-all-drop-down-navigation-menus-must-die.html
http://www.isl.ca/en/home/enewsletter/mar09-dropdowns.aspx
http://www.useit.com/alertbox/mega-dropdown-menus.html
http://www.useit.com/alertbox/20001112.html

Nog redenen? Spam mag hieronder komen.
Niet akkoord? Daag me uit!

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.