Dit was World Information Architecture Day 2015

12 maart 2015 Inzichten /

Op zaterdag 21 februari ging de jaarlijkse hoogmis voor informatiearchitecten door: het WIAD of World Information Architect Day, een wereldwijd initiatief waarbij alle informatiearchitecten en UX specialisten de koppen bij mekaar steken en hun kennis met elkaar delen. Dit jaar was het verzamelen geblazen in Brussel rond het thema informatiearchitectuur en happiness!

De voormiddag startte meteen met workshops rond “Steden, data en happiness” en “Informatie visualisatie.” Zelf volgde ik de visualisatie workshop van Mara Callaert. Het doel was om na 2 uur een verhaal te horen en live getekende nota’s ervan te kunnen nemen. Lijkt een hele klus, maar iedereen ging stap voor stap aan de slag. We startten met het aanleren van de basiselementen: lettertypes, symbolen, kaders, verbindingen, kleuren, diktes,... Zodra we de basiselementen in de vingers kregen, oefenden we met het tekenen van concepten zoals bv. leiderschap. Het deed een beetje denken aan pictionary. Na een uur oefenen kregen we een TED-talk waarbij een verhaal werd verteld en we mochten live sketch notes maken. Hieronder wat iedereen ervan heeft gemaakt.

Conclusie van de oefening: het voelde soms aan als fun, een spel, minder intensief dan werken maar tegelijkertijd kon je een speld horen vallen, zo intens was iedereen wel gefocust. Zullen de deelnemers hier later mee aan de slag gaan? Sommige mensen twijfelden, enkelen absoluut niet. Tekenen, hoe symbolisch en rudimentair ook, leek voor hen niet weggelegd. Het is echter een kwestie van oefenen en discipline, maar ik geloof absoluut dat het je werk wat meer fun en pit kan geven. Dus zeker proberen. Neem alvast even een kijkje op visuality.be.

Na de middag kwamen dan een hele reeks sprekers aan bod over diverse UX topics en cases. Joos Callens had het over het ontwerpen van games en het werken met het concept “play.” Het deed me veel plezier te zien hoe hij van basis research vertrok door in video voor te stellen hoe kinderen spelen en hoe volwassenen spelen. Kinderen hebben een aangeboren fantasie en gebruiken spel als doel op zich. Volwassenen gebruiken eerder het spelelement om een doel te bereiken. Een interessante case.

De case van Koen Peters, en Maarten Segers, heb ik zelf overgeslagen maar het ging over een zeer grote case bij de Europese Commissie

Pieter Rahier en Annie Stewart brachten een framework die ze uittesten om cases te benaderen. Ik zou het omschrijven als een expectations management model. Bij iedere case vertrekken ze vanuit:

  • Visie
  • Governance
  • User experience
  • User knowledge
  • Product / services

Dus vanuit een heel strategisch, naar een heel taktisch perspectief. Hun visie is dat je deze 5 elementen tegelijk moet laten evolueren tijdens de opbouw van het project want ze hebben allemaal direct invloed op elkaar. Zo bouwen ze een matrix met de 5 elementen naast mekaar en 5 niveau’s boven mekaar. Bij iedere progressie in het project nemen ze dit model erbij om af te toetsen of ze alle elementen voldoende onder controle houden.

Klinkt misschien wat abstract, maar dat compenseerden ze ruimschoots door enkele My Little Ponies slides in de presentatie binnen te smokkelen ;-)

Dimitrie Stefanescu was een beetje een vreemde eend in de bijt. Als bouwarchitect en vlotte storyteller vertelde hij hoe hij voor een grote overheidsinstelling een zeer complex bouwproject moest trekken, en welke moeilijkheden hij ondervond om met de klant eenzelfde taal te spreken zodat hij beslissingen kon krijgen en het project laten doorlopen. Het ging over heel ingewikkelde spreadsheets met vele parameters en hoe hij deze complexiteit heeft vereenvoudigd tot een tooltje die enkel de essentie toonde.

Responsive design, daar ging de case van Sjoera Roggeman over. Op zich een mooi gebrachte case en goed te zien hoe anderen zo’n proces benaderen. Er zaten echter weinig grensverleggende zaken in.

Wijs CEO Bart De Waele sloot de dag af met een uitdagende speech rechtstreeks aan het adres van de Belgische IA populatie over het verdwijnen van het scherm. We kregen er een reeks nieuwe trends te zien zoals elektronische tattoos tot phatic expressions. Lees alle 6 trends na in zijn presentatie op Slideshare.

Zodra we de andere presentaties beschikbaar hebben zullen we die delen.

Met een opkomst van een 70-tal IA- en UX-specialisten mag je de dag alvast een succes noemen.

Als trouwe sponsor van het WIAD forum had Wijs dit jaar ook een wedstrijd voorzien. In het verlengde van Bart’s speech riepen we de IA-community op om mee te denken over de toekomstige webevoluties en welke impact dit zal hebben op de job van de informatiearchitect.

We kregen 42 trends ingestuurd. Ondertussen zijn we intern volop deze ideeën aan het verwerken. Binnenkort maken we de selectie van de 10 beste ideeën bekend en belonen we het volgens ons beste idee met een reischeque van 200 euro.

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.