Digitale metsers bouwen een sociale muur

13 november 2014 Inzichten /

Breaking Science wil jongeren warm maken voor de wetenschap. Het is dan ook een project waarbij het team en de doelgroep heel actief zijn op sociale media. Die sociale media mochten dus een prominente plek krijgen op de website. De Social Wall was geboren. 

Mobile-first met een sociaal sausje

De social wall is een responsive grid waar recente posts en updates verschijnen. We bouwden deze muur volledig van nul in Fork, het open-source CMS dat bij Wijs het daglicht zag. Gezien het sociale laagje dachten we mobile-first*. Op welk toestel je ook surft, de website en de social wall passen zich optimaal aan. 

*Activiteiten op sociale media gebeuren grotendeels op smartphones en tablets. Meer weten over de mobile revolution?

 

Voordelen van zo'n social wall

  • Snelle manier om op meerdere platformen te communiceren met je doelgroep
  • Communiceren op de kanalen waar je doelgroep aanwezig is en toch die communicatie verzamelen op je website
  • Uitstekende en weinig tijdrovende manier om user-generated content te publiceren
  • Extra interactieve dimensie
  • Bewijs dat jouw bedrijf goed mee is met de social (r)evolution

Van YouTube over Instagram tot Twitter en Facebook, geen enkel kanaal ontsnapt aan onze social wall. Via Fork kan je alle netwerken zelf instellen en beheren. Het systeem zorgt ervoor dat de berichten netjes en visueel prikkelend verschijnen. 

Mooi én overzichtelijk

Om de social wall te ontwerpen (en uiteindelijk de volledige website) hebben we style tiles gebruikt. We werkten er een paar uit. Zo kon de klant beslissen welke stijl het best past bij het project. Elke website brengt een gevoel over, triggert emoties. We hebben onze expertise, maar dringen nooit een ontwerp of een idee op. De klant voelt het project, wij helpen dat gevoel te vertalen. 

Style tile 1                                                                       Style tile 2

 

"Ontwerp eens een breaking logo"

Ja, ook dat doen we bij Wijs. Na vlijtig geschets kwamen er verschillende pistes naar boven. We werkten enkele ideetjes uit in Illustrator en stapten naar de klant. 

We mochten nog iets explosiever gaan in ons ontwerp. Het maken van een moodboard gaf ons de kans om de juiste toon te zetten, waarna we opnieuw gingen schetsen. 

Het resultaat?

 

De waarheid komt uit de kindermond

Op een persconferentie werd Breaking Science voorgesteld. Enkele gelukzakken mochten de website als eerste testen en eens goed hun gedacht zeggen. Voor een copywriter bestaat er een gouden regel: "uw bomma moet het snappen". Wil je de vonk laten overslaan bij de jonge generatie, dan wordt die regel: "een kind moet het kunnen". Kijk zelf of dat gelukt is:

 

 

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.