De Evolutie van mobiel surfen

De Evolutie van mobiel surfen

Mobiel surfen maakte de laatste jaren een evolutie, misschien zelfs een revolutie mee. Ook de aanpak die online agency's en website-eigenaars daarbij hadden, veranderde hevig mee.

De laatste maanden is er echter een specifieke aanpak die steeds meer gezien wordt als ideaal en toekomstgericht. Als voorbereiding op een volgend artikel daarover, wil ik eerst die mobiele evolutie even schetsen.

Voor de volledigheid, met mobiel surfen bedoel ik hier: “op het web surfen met een apparaat dat ontworpen is om het al dragend makkelijk te kunnen gebruiken”. Ik focus ook vooral op de Belgische markt.

Het begon allemaal met de smartphone...

2003-2007: De Middeleeuwen van het mobiele web

In die tijd waren er drie problemen die het succes van het mobiele web tegenhielden:

  1. mobiel surfen was peperduur en übertraag
  2. mobiele apparaten waren niet gebruiksvriendelijk
  3. er waren weinig mobiele websites

Mobiel surfen deed je in die tijd op een smartphone die je – als je geluk had – bediende met zo’n stylus pennetje. Je moest goed mikken en dan lang wachten, want echt snel was dat mobiele internet toen niet.

Er waren geen goeie mobiele browsers. De weinige mobiele websites die gemaakt werden, zagen er dan ook verplicht erg basic en spartaans uit.

Die drie problemen hielden elkaar in stand. Niemand durfde echt grondig te innoveren en er werd vooral afgewacht.

2007-2009: Het iPhone tijdperk

In 2007 lanceerde Apple de iPhone. De iPhone was makkelijk te bedienen via een touch-scherm. Het toestel bevat als eerste een mobiele browser die probleemloos dezelfde websites kon tonen die je op je desktop computer raadpleegde.

(Nu ja, met uitzondering van websites die Flash gebruikten maar da’s een technologie die toch niet meer thuishoorde op het web.)

Vooral iPhone-gebruikers begonnen mobiel te surfen. De tarieven voor mobiel verkeer daalden en dat deed het gebruik nog meer stijgen.

Sommige bedrijven kozen er dan ook voor om een mobiele website te laten maken. Omdat de overgrote groep van mobiele surfers uit iPhone-gebruikers bestond, werden websites in die periode vooral daarvoor geoptimaliseerd.

2009-2010: Android en iPhone: twee alleenheersers

Google broedde er al een tijdje op en lanceerde eind 2008 dan ook het mobiele besturingssysteem Android. Eindelijk volwaardige concurrentie voor Apple. Net zoals bij de iPhone waren de beschikbare browsers makkelijk te bedienen. Ze waren ook voorzien van ruime ondersteuning voor verschillende webtechnieken.

Bij het maken van mobiele websites werd nu zowel rekening gehouden met iPhone als met Android.

2010-2012: Mobiel surfen breekt door

Begin 2010 doet Apple het weer: het bedrijf uit Silicon Valley lanceert de iPad. Het toestel sloeg in als een bom: het was de eerste tablet die enorm populair werd. Veel fabrikanten sprongen op de kar en begonnen ook tablets te produceren.

Het gevolg is dat er vandaag een groot aanbod is aan apparaten waarmee je makkelijk mobiel kan surfen.

Enerzijds zijn er verschillende toestellen:

  • smartphones
  • tablets
  • netbooks
  • tv-toestellen?

Anderzijds draaien er verschillende besturingssystemen op die toestellen. Dit zijn de 3 meest gebruikte:

  • iOS (Apple)
  • Android (Google)
  • WindowsPhone (Microsoft)

Hoe speel je hier als bedrijf op in?

Een mobiele website, naast je 'gewone' website, is niet meer voldoende: die is slechts geoptimaliseerd voor 1 soort toestel. Vrees niet, er is een zeer goeie oplossing die zelfs nog een heleboel andere problemen in één klap mee aanpakt. Maar da's voor volgende week.

In afwachting daarvan: hoe spelen jullie in op die groeiende diversiteit aan mobiele apparaten?

Bram

Bram Vanderhaeghe
UX Architect & Strategist

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!