Copywriting: jouw about page gaat over klanten, niet over jou

20 november 2014 Inzichten /

“Wij zijn de beste en de meest voordelige. Wij kunnen dit en we doen dat. Dit is onze historie en dat zijn we van plan in de toekomst. Doe ermee wat je wil.”

Zo ziet de copywriting op een about page er helaas uit bij veel bedrijven. Vaak met nog een biografie van de oprichter erbij. Het management is er wellicht trots op. De klant heeft er niets aan.

Trekt jouw about page meer bezoekers aan dan andere pagina’s? Logisch. Naast de homepagina is dat vaak de meest bezochte pagina. Klanten willen eerst weten wat je voor hen kan doen en wie je bent. Dan pas kijken ze meer in detail wat je te bieden hebt.

Bezoekers geven je nog geen 10 seconden 

Een bezoeker beslist in minder dan 10 seconden of hij op je website blijft. De eerste zin moet een bevestiging zijn dat hij juist zit. Door direct over jezelf te beginnen, krijgt hij niet het gevoel dat je zijn situatie begrijpt. Hij voelt zich niet aangesproken. Hij loopt weg.

Grijp die kleuter bij zijn kraag!

We willen je niet aanzetten tot geweld. Maar vergelijk het internet met een grote speelplaats. Jouw website is één tegel. Grijp elke kleuter die over de tegel loopt bij zijn kraag. Dat is wat wervend schrijven doet: vastgrijpen en niet meer loslaten. Doe je dit door de geschiedenis van je bedrijf uit te leggen? Denk je dat prospecten willen weten hoe het bedrijf er in de jaren ’70 voor stond? Neen. Misschien later, als je ze binnen hebt als klant. Niet bij het eerste bezoek.

Begrijp je de functie van een about page?

Copywriting op een about pagina is veel meer dan een droge voorstelling van het bedrijf. Het is een uitgelezen moment om te verleiden en te verkopen. Je spreekt niet over producten, diensten of eigenschappen. Je spreekt over de voordelen en over de waarden en normen. Je verkoopt, nog voor je over prijzen en voorwaarden spreekt.

Kijk eens naar het uitstappercentage

Ken je die term? Dit is het percentage bezoekers dat na het zien van een pagina beslist om de website te verlaten (Google Analytics). Hoe hoger dit cijfer, hoe slechter de copy. Bij ons ligt het uitstappercentage van de “Over Wijs” pagina gemiddeld lager dan 15%. Dit wil zeggen dat meer dan 85% van de bezoekers wil verder surfen op onze website. Missie geslaagd!

5 copywriting tips bij het schrijven van about pages

1 - Zeg wat de klant wil horen, niet wat jij wil vertellen

  • Wie zijn je klanten?
  • Welke problemen kan jij oplossen?

Weet op welke vragen je klanten een antwoord willen. Spreek ze rechtstreeks aan met ‘je’ of ‘u’. Niet met ‘jullie’ en al zeker niet in de derde persoon.

Als jij het probleem duidelijker kan beschrijven dan zij dat zelf kunnen, dan zullen ze verleid zijn om samen te werken. Je snapt hen.

2 - Kort, bondig en gestructureerd

Werk met korte alinea’s. 1 onderwerp, 1 onderdeel per alinea. Heb je het probleem beschreven? Begin een nieuwe alinea om de voordelen uit te leggen waar ze kunnen van genieten. Werk met korte zinnen en gebruik niet teveel jargon. Jij begrijpt het sectortaaltje, jouw klanten misschien niet.

3 - Template van een goede structuur

Jij kiest de structuur, maar hier toch een suggestie voor de opbouw van je about page:

  1. Beschrijf de leefwereld en problemen van je prospecten.
  2. Leg uit wat het voordeel is aan een samenwerking met jouw bedrijf in relatie tot de eerder beschreven problemen.
  3. Wie schuilt er achter de bedrijfsnaam? Mensen weten graag met wie ze te maken hebben. Geef je bedrijf een gezicht door te laten zien wie de medewerkers zijn. Zet er een foto bij. Eventueel doorlinken naar een nieuwe pagina met foto’s en korte bio’s bij elke medewerker.

  4. Social proof: verzamel testimonials van klanten en verweef deze doorheen je about page. Maak het niet te commercieel. Onderschat de kracht van social proof niet, wij besteden hier zelf ook veel aandacht aan.
  5. Rond af met een korte historie. Inderdaad, eerder las je dat je dit beter vermijdt. Maar op het einde van je about page kan je het kort aanhalen. Eventueel linken naar een pagina met een uitgebreide historie. Je doet het beter gewoon niet aan het begin van je pagina. Ondertussen heb je laten zien dat je al dan niet de geschikte leverancier of partner kan zijn. De rest is achtergrond, te lezen door wie het lezen wil.
  6. Geef suggesties. Niet enkel op het einde. Link doorheen de hele pagina naar pagina’s op je website. Beschrijf je de voordelen van een samenwerking? Link dan naar je productpagina. Als ze overtuigd zijn door je uitleg en doorklikken, dan is de kans op conversie groot.

4 - Storytelling: vertel een verhaal

Schrijf niet te stijf. Geef geen droge opsomming van feiten, maar vertel een verhaal. Een idee: schrijf een verhaal over een fictieve klant, zijn problemen en de verbetering na klant te worden bij jouw bedrijf (lees: jouw aanpak en het resultaat daarvan). Mensen reageren positiever op verhalen dan op harde feiten. Je speelt meer in op emoties en emoties zetten sneller aan tot beslissingen dan ratio.

5 - Maak je bedrijf toegankelijk

Laat mensen zien dat ze welkom zijn. Reken er niet op dat bezoekers spontaan naar de contact-pagina zullen doorklikken. Geef hen de pap in de mond:

  • Adres
  • Telefoonnummer (aanklikbaar voor mobiele bezoekers)
  • E-mail adres
  • Sociale media
  • Contactformulier (liefst enkel vragen naar een e-mail adres, de naam en een eventuele vraag of opmerking)

​Conclusie: herlees je about page alsof het de 1ste keer is

Klik de about page van je bedrijf eens open. Stel dat je er voor de eerste keer op landt als mogelijke klant. Raak je overtuigd door wat je ziet? Of is het een zoveelste bedrijf dat een opsomming geeft van wat ze kunnen en kennen? Inspireert de boodschap of moet je jezelf verplichten om verder te lezen? Doe de test desnoods eens met vrienden of familie.

Dit is een informatieve blogpost en geen sales pitch, dus we gaan je niet vertellen dat wij je perfect kunnen helpen bij copywriting. In plaats daarvan nog een laatste tip: zie de about page, of gelijk welke andere pagina, niet als iets statisch. Herlees het regelmatig. Verander wat je nog niet goed genoeg vindt. Twijfel je? Test dan verschillende versies aan de hand van AB testen. Een klein detail kan soms een wereld van verschil betekenen.

Succes en deel gerust je bevindingen in de comments.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.