Consumentus Digitalis

30 oktober 2014 Inzichten /

De consument is een eigenaardig beestje geworden. U weet dat, ik weet dat, de melkboer weet dat. Maar wat is er precies veranderd, en hoe ga je daar als merk of bedrijf mee om?

Onderstaande presentatie gaf Wijs op een event dat we - samen met Cronos - organiseerden voor de energiesector. Thema van de inspiratiedag: de impact en opportuniteiten van digital. Onderwerp van de openingspresentatie door Wijs: Communicating With Today’s Consumer. Ja hallo.


Krijgt u als marketeer maar niet uitgelegd aan uw baas hoe communicatie is veranderd? Bent u te druk bezig met het runnen van uw zaak om modieuze marketingblogs af te schuimen? Laat deze presentatie uw vogelvlucht zijn.

 

 

Downloaden (in hoge resolutie).

 
Internet (met Google op kop) heeft ervoor gezorgd dat de consument vrije toegang heeft tot informatie. Hij gaat dan ook zelf zoeken naar oplossingen voor zijn problemen. Merken zijn niet langer het eerste of enige aanspreekpunt. Consumenten neem je dus beter niet bij hun pietje, want ze zijn slim geworden, meneer.



Kan je als brand dan geen rol van betekenis meer spelen? Jawel, want consumenten hebben nog altijd noden/problemen waarvoor bedrijven een oplossing kunnen bieden. Door mensen te helpen, in plaats van heel luid te roepen, kom je als bedrijf terug onder de aandacht, en wel op het juiste moment in het beslissingsproces. Relevantie is het woord. Eenheidsworst, dat lust de (digitale) consument niet.

En waarom zou hij? Data rekenen we intussen in petabytes (1 miljoen gigabyte), en alle tools zijn er om die data te gebruiken voor hoogst gepersonaliseerde communicatie. Rekening houden met de context van de consument wordt de standaard. Nieuwe technologieën (wearables, smart homes, Internet of Things, …) gaan de hoeveelheid data alleen nog maar verder doen exploderen.

Een nieuwe technologie waarvan wij al lang niet meer wild worden, is mobile. Mobile is boring. „We hebben een mobile website nodig!” Nee, copain, je hebt een website nodig, en dat die ook op mobile werkt, is evident.

Als wij mobile horen, dan moeten we geeuwen. Niet omdat mobile niet belangrijk is. Integendeel: smartphones en tablets zijn onze beste vrienden geworden. Door (goedkoop) mobiel internet is de consument always-on. Mobile is dan ook veel meer dan een toestel: het is de vrijheid om te doen wat je wil, wanneer je dat wil en waar. Zonder te moeten plannen.

Mobile is ook lijm. De Customer Journey was nooit meer gefragmenteerd dan nu. Van print over TV naar online. Van online naar de winkel (click & brick). Of van de winkel naar online (showrooming). We hadden nooit meer electronica in ons arsenaal (smart-TV’s, phablets, … zelfs onze horloges worden slim). Ook de plekken waar mensen online vertoeven, zijn niet langer te bevatten. Grote sociale netwerken (Facebook: one-to-many, Twitter: many-to-many) worden meer en meer ingeruild voor (of aangevuld door) niche communities (some-to-some). Zelfs ouderwets privé-communiceren is terug aan een opmars bezig, getuige het succes van Whatsapp & Snapchat (one-to-one).

De constante wanneer we van het ene toestel naar het andere switchen, van sociaal netwerk naar netwerk springen, en hinkstappen over verschillende touch points: mobile.

Weg orde, lang leve chaos. Breek doorheen silo’s in uw organisatie, en kom van uw eilandje. Zorg dat je bent waar je consument is, en vooral: zorg dat zijn ervaring altijd en overal uniform én frictieloos is.


Dit is geen nieuw verhaal, maar het is wel belangrijk. Want:

"Dat Internet, dat wordt nog iets, let op mijn woorden" 

- willekeurig lichtelijk dronken persoon op klassiek netwerkevent

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.