CMS voor bedrijfswebsite

21 maart 2006 Inzichten / CMS voor bedrijfswebsite

Een CMS (Content Management Systeem) is een "web-applicatie die het mogelijk maakt dat mensen eenvoudig, zonder veel technische kennis documenten en gegevens op internet kunnen publiceren".

Naar mijn gevoel moet élke website een CMS hebben.

Inhoud moet kunnen aangepast worden op de plaats waar ze geproduceerd wordt. Elke extra stap (bv. webdesigner die inhoud moet aanpassen) zorgt voor een onoverkomelijke bottleneck. (Daarom ben ik bijvoorbeeld ook geen voorstander van een workflow systeem in zo'n CMS, waarbij er redacteuren, goedkeurders en schrijvers zijn.)

Er zijn op dit moment duizenden verschillende CMSen op de markt. Vergelijken kan op de website CMSmatrix.org.

Mijn grootste probleem met de meeste CMS software is dat ze volledig tegen het principe van user centered design in gaan. Ze vertrekken vanuit het CMS, en gooien daar, via een paar layouts en templates, een website over.

Onze filosofie is totaal omgekeerd. We bouwen eerst een website, gebaseerd op de noden van doelgroep en eigenaar. Daarna pas injecteren we de nodige CMS-functionaliteit.
Dit zorgt voor 'juist genoeg'. Niet teveel features (dat zorgt alleen voor verwarring, en verminderde bruikbaarheid), en ook niet te weinig.

Op dit moment denken we binnen Netlash hard na over het ideale CMS.

Welke eigenschappen heeft volgens jullie het ideale CMS?

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!