Beter rekruteren: CPC-campagnes kunnen helpen!

25 september 2012 Inzichten /

Hoe trek je als bedrijf vers bloed aan? Wie deze blog een beetje volgt, weet: goeie employer branding, contentcreatie en het inzetten van social media brengen je al een heel eind.
In deze post zoomen we in op de verschillende mogelijkheden om via cost-per-click-kanalen kandidaten aan te trekken. Want een killer advertentie, at the right time, in the right place, kan je vacatures soms dat extra zetje geven dat ze nodig hebben.

Voordelen van CPC-campagnes voor recruitment

  • je beslist zelf hoeveel je eraan uitgeeft.
  • meestal goedkoper dan offline advertenties (krant, magazines,...)
  • je betaalt per klik en dus alleen voor potentiëel geïnteresseerde mensen. Er zijn geen vaste kosten zoals wel het geval is op andere platformen.
  • bijkomend brandingeffect. Vertoningen zonder klik kosten geen geld maar zetten wel je bedrijf in de kijker.
  • controle over timing. Wordt een vacature ingevuld? Dan zet je je advertenties met één muisklik uit (geen verspild budget!). Nieuwe vacature uitgeschreven? Na enkele minuten kan je advertentie al online staan.

Opgelet!

  • cpc-campagnes zijn vooral interessant voor HR als je een goed afgebakende doelgroep voor ogen hebt. Is je targeting te vaag, dan is het goed mogelijk dat je advertentie verloren gaat in de massa. Een advertentie targeten op alle mensen in België, is dus niet zo’n goed idee.
  • zoals bij alle vormen van adverteren moet je op voorhand nadenken over de verwachte ROI. Hoeveel is een goede kandidaat je waard? Zorg ervoor dat je kosten daarmee in evenwicht zijn.

Adverteren via AdWords Search

Google AdWords is een gedroomd kanaal om actieve jobzoekers aan te spreken.
Mensen die òf werkloos zijn, òf ontevreden in hun huidige job, gaan zowel offline als online op zoek naar hun nieuwe droomjob. En wie online zegt, zegt Google.

Enkele tips:
  •  maak je advertentietekst specifiek genoeg. Maak duidelijk welke functie er precies vrij is en in welke regio. Vermijd te algemene advertenties.
  • duidelijke targeting: deel je campagnes op per locatie. Zo krijgen mensen die een job zoeken in Gent, enkel relevante advertenties te zien. Voeg ook locatiespecifieke zoekwoorden toe.
  • vermijd te brede zoekwoorden. Wees niet bang om je op een te kleine doelgroep te richten. Je kan altijd zoekwoorden toevoegen.
  • kies zoekwoorden die aansluiten bij je doelgroep. In Nederland zoeken mensen bijvoorbeeld naar een ‘baan’, terwijl dat in Vlaanderen iets is om met de auto over te rijden, en wij het over een ‘job’ of ‘werk’ hebben. ‘Vacature’ wordt in beide landen gebruikt.
  • pas op met functietitels. Veel jobs hebben verschillende formele én informele synoniemen. Best mogelijk dat je officieel op zoek bent naar een ‘Floor Manager’ of ‘Hygiënisch Verantwoordelijke’, maar neem in je zoekwoordenlijst toch ook maar ‘poetsvrouw’, ‘werkster’ en zelfs ‘kuisvrouw’ op.
  • vergeet je negatieven niet! Mensen die op zoek zijn naar een opleiding, cursus, of naar het salaris van een bepaalde functie, moeten jouw advertentie niet te zien krijgen.
  • bepaal je USPs en speel die uit in je advertentietekst. Geen overuren? Bedrijfswagen? Toffe collega’s? Laat het weten!

Passieve jobzoekers

Het liefst van al wil je ook mensen bereiken die niet expliciet op zoek zijn naar een job. Mensen met een sterk profiel zijn meestal al ergens aan de slag. Maar niets houdt je natuurlijk tegen om hen een onweerstaanbaar voorstel te doen!  We lichten hier enkele platformen uit waarmee je deze passieve jobzoekers kan bereiken.

1. Google AdWords Display Advertising

You know the drill. Je selecteert relevante zoekwoorden, categorieën of specifieke URL’s. Op basis daarvan verschijnen jouw  tekst- of beeldadvertenties op relevante sites in het Google Display Netwerk. Het is een hardnekkige mythe dat Display Advertising duur zou zijn. Target zorgvuldig en stuur regelmatig bij. Zo hou je kosten makkelijk onder controle. Maak gebruik van de mogelijkheden van een banner. Vergeet ook de verschillende uitsluitingsopties niet!

2. Facebook Advertising

In België heeft Facebook bijna 5 miljoen gebruikers. De gegevens die elk lid bij het aanmaken van zijn account opgeeft, zijn een grot van Ali Baba voor recruiters, en maken zeer gerichte targeting mogelijk. Geen wonder dat veel bedrijven hier al op inzetten.

Je kan onder meer targeten op basis van leeftijd, woonplaats, gezinssituatie, geslacht, connectie met een bepaalde Facebookpagina of -groep, interesses...
Een Gentse dansschool die een nieuwe yogalerares zoekt, kan haar campagne dus perfect richten op vrouwen die wonen in Gent en die geïnteresseerd zijn in yoga.

Daarnaast kan je targeten op basis van hun werkgever en opleiding. Iets waar elke HR-manager lyrisch van wordt, ware het niet dat deze targetingopties nog niet helemaal op punt staan in België. Hoewel zo goed als alle Wijs-collega’s zich outen op hun Facebookprofiel, kan je ‘Wijs’ niet opgeven als getargete werkgever. Voorlopig is het daarop dus nog even wachten.

3. LinkedIn Advertising

LinkedIn is het grootste professioneel sociaal netwerk ter wereld en groeit ook in België elke dag.  Een ideale plek dus om je vacatures in de kijker te zetten.

Net als Facebook biedt ook LinkedIn interessante targetingopties. Woonplaats, bedrijf, functie, geslacht, leeftijd...allemaal manieren om je doelgroep af te bakenen zodat je geen advertentiebudget over de balk gooit. En ook hier geldt: pas op met functietitels! Ieder bedrijf lijkt wel zijn eigen titels uit te vinden. Neem dus ook varianten mee op in je selectie. Uiteraard zorg je voor een interessante, up-to-date LinkedIn-bedrijfspagina.

Sinds kort kan je op LinkedIn ook in het Nederlands adverterteren, wat uiteraard nog meer mogelijkheden biedt op vlak van HR. To be continued...

Conclusie

CPC-campagnes bieden enorm veel mogelijkheden voor recruitment. Ze zijn een extra wapen in de war for talent, en laten toe om zowel actieve als passieve jobzoekers te bereiken...als je het op de juiste manier doet. 

Maar om vers bloed aan te trekken, is meer nodig dan een goeie advertentie. Gebruik je campagnes in combinatie met een goeie employer branding, met interactie via social media en klassieke kanalen. Victory will be yours!

 

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.