Ben jij Wijzer dan Wijs? - Bazookas

15 oktober 2013 Inzichten /

Bazookas, hét gamebedrijf uit het Heaven-Can-Wait-ecosysteem, werd gecontacteerd door het Wijs-team om samen de handen in elkaar te slaan, om een challenge op poten te zetten voor Digital Marketing First 2013: de "Ben jij Wijzer dan Wijs"-quiz. Zij geven hier alvast een kleine preview van de game en gaan dieper in op gamification en de achterliggende technieken.

“Ben jij Wijzer dan Wijs’

Een dynamische quiz die de gebruiker uitdaagt zijn kennis te beproeven

Het resultaat van de samenwerking is een quiz die de digitale kennis over informatiearchitectuur, strategie, design, development en online marketing test.

10 dagen lang, maximaal 1 keer per dag, kan de speler zijn kennis beproeven en op die manier een zo hoog mogelijke score neerzetten. De hoogste individuele scores na 10 dagen maken kans op een gratis digitale audit door Wijs.

Aanpak, een enquête met een kwinkslag

We hadden een simpele enquête kunnen opzetten, die zowel via papier als digitaal kon worden ingevuld tijdens de beurs. Elke deelnemer zou dan een kans kunnen maken op de gratis digitale audit van Wijs. Maar naast het weinig innovatieve hiervan, stelt zich een ander mogelijk probleem, namelijk de vaak ellenlange vragenlijst...

De ervaring leert dat het verlatingspercentage tijdens een enquête zeer hoog ligt. Door de prijs te verhogen - bijvoorbeeld een Porsche ipv fiets - kan dit verlatingspercentage dan wel verlaagd worden, maar er zullen nog steeds een heel pak van de starters doorheen het proces afvallen. Hierdoor kunnen de antwoorden ook vaak niet als één geheel aanzien worden.

Tijdens de conceptfase kwamen we al snel tot het idee om een quiz te maken. Maar wanneer je een digitale quiz lanceert, duikt een mogelijk gevaar op: 'het antwoordenlijstje'. Het antwoordenlijstje (of de cheat-list) is een fenomeen dat snel naar boven komt drijven wanneer er een aantrekkelijke prijs te winnen valt. Om dit tegen te gaan combineerden we verschillende gamification-technieken.

Elke dag wordt er een nieuwe vragenlijst gepubliceerd. En voor elke vragenlijst moeten er 10 vragen beantwoord worden. Maar wanneer je een vragenlijst vervolledigt, dan zal deze vaak niet dezelfde vragen bevatten als die van de collega naast jou. Er is namelijk voor elke dag een veel grotere pool aan vragen dan dat er gebruikt wordt voor deze dag. Zo krijg jij bijvoorbeeld de vragen "ABCDEFGHIJ" en jouw collega "AIGEYOTQH". Dit had anderzijds ook wel zijn impact in contentcreatie, waar de geïnvesteerde tijd - van 100 vragen naar meer dan 300 vragen - verdrievoudigde.

Het tijdselement moet er voor zorgen dat er spanning wordt opgebouwd en de deelnemer snel en accuraat moet antwoorden. Er is namelijk geen tijd om te twijfelen want elk verkeerd antwoord kan ervoor zorgen dat je net niet de koning van het klassement wordt en naast de prijs grijpt. Dit tijdselement zorgt er daarnaast ook voor dat spelers geen tijd hebben om snel het correcte antwoord te Googlen.

Een ander element dat gebruikt wordt is de "moeilijkheidsgraad". In traditionele games verhoogt de moeilijkheidsgraad tijdens het spelen. Voor de "Ben jij Wijzer dan Wijs"-quiz werd dit op een andere manier geïmplementeerd. Alle vragen kregen een bepaalde moeilijkheidsgraad mee. Zo levert een vraag met moeilijkheidsgraad "1" jou bijvoorbeeld 10 punten op, en één met graad "3" 15 punten. Naast het onderscheiden van de beginners van de echte kenners, voegt dit ook waarde toe door ervoor te zorgen dat de "topscore" niet zomaar op dag 1 voor alle spelers wordt bereikt, en er dus een verminderde motivatie is om de volgende dagen ook nog deel te nemen aan de quiz.

Het beestje “gamification”

Gamification, een nog al te vaak misplaatste (marketing) term, kan een zeer goede manier zijn voor bedrijven om aan de hand van gametechnieken gebruikers in een bepaald proces te betrekken om individueel of in groep problemen op te lossen.

Deze technieken kunnen worden gebruikt:

  1. met het oog op marketing doeleinden om aan klantenbinding te doen,
  2. in kenniscentra om educatieve materie over te brengen,
  3. op de werkvloer voor personeelstrainingen,
  4. om zelf de gehele interne HR diensten te verfijnen.

Eén ding is zeker: bij het goed en accuraat toepassen van deze technieken werkt gamification heel goed en daarin helpen we onze klanten graag verder.

Dergelijke game-gebaseerde campagnes of mobiele webapplicaties zijn een krachtige tool voor de interactieve beleving van een merk of dienst. Door het inzetten van verschillende drijfveren, zoals bijvoorbeeld het uitlokken van competitief gedrag, zijn mensen bereidt de uitdaging aan te gaan.

Game technieken in de bedrijfswereld

Entertainment games, applied gaming (games die niet enkel een fungehalte hebben, maar waar mensen ook van opsteken) en mobiele (web) applicaties kennen de laatste jaren een grote opmars. Gaming heeft al even zijn weg gevonden naar de grote massa en niet alleen in de entertainmentsector.

Meer en meer bedrijven en kenniscentra zien het nut in om gaming en game technieken in hun dagdagelijkse omgeving te integreren. Het brengt mensen namelijk in beweging en motiveert hen om het onderste uit de kan te halen.

Over Bazookas

Bazookas is een gamestudio die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van games en apps waarin de gebruiker centraal staat. Games kunnen voor verandering zorgen, niet alleen bij de grote massa maar ook de manier waarop je dit integreert in je organisatie. Samen met de klant helpen we efficiënte gametechnieken vertalen in goed werkende, attractieve games/apps die voor gebruikers en de klant het verschil kunnen maken.

Hoe Wijs ben jij?

Speel mee met onze quiz “Ben jij wijzer dan Wijs?”, vanaf 17 oktober 2013, 10 dagen lang, en bezorg zo jouw bedrijf een gratis digitale audit. Voor meer info, surf naar quiz.wijs.be.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.