Apple gooit een stok in het reclame-hok

26 september 2017 Inzichten / Apple gooit een stok in het reclame-hok

Terwijl Apple op zijn Keynote Event een schijnbaar oppervlakkig verbeterde smartphone voorstelt, zet het achter de schermen de digitale reclamewereld op zijn kop. Zoals eerder aangekondigd zal het in zijn webbrowser Safari tegengaan dat trackers het surfgedrag van gebruikers volgen. De adverteerders staan op de achterste poten.

De functie ‘Intelligent Tracking Prevention’ (of ITP) was reeds aangekondigd begin juni en richt zich tegen het volgen van het surfgedrag van Safari-gebruikers door adverteerders. Zij claimen dat Apple gevaarlijk spel speelt.

Technisch: Wat betekent het?

Stel, je bezoekt een website, bijvoorbeeld bol.com. Je logt je in en bekijkt een aantal producten. Bol.com plaatst een cookie op jouw computer om jou te herkennen. Dat is handig want zo ben jij nog steeds ingelogd wanneer je later terugkeert naar de website.

Anderzijds wordt het ook gebruikt om je aangepaste advertenties te laten zien wanneer je op een andere website aan het surfen bent. In die advertentie zie je het exacte product dat je twee weken geleden bekeken hebt.

Aan deze praktijken stelt Apple nu paal en perk. Als je Safari gebruikt, zal bol.com je nog slechts 24 uur na je laatste websitebezoek kunnen herbereiken met aangepaste advertenties. Het nuttige gebruik van de cookies op de eigen website, staan ze 30 dagen toe, daarna wordt de opgeslagen informatie verwijderd.

If you can’t beat them, change the playing field

Apple trekt hiermee dus ten strijde tegen de adverteerders (maar vooral de ad tech industrie) die, zonder dat u er expliciet toestemming voor heeft gegeven, uw surfgedrag in kaart brengt. ‘We willen hiermee het vertrouwen van de mensen in het internet herstellen.’ roept Apple.

Heroïsche woorden, die echter vreemd klinken voor een bedrijf dat in 2014 nog zijn eigen iAd-platform openstelde aan diezelfde ad tech industrie. In een poging om Google’s platform AdMob enigszins bij te benen, zette het in dat jaar zélf de retargeting-registers open. Uw Apple ID was te koop. Heeft u zich daar ooit voor ingeschreven?

Wanneer in juni 2016 het iAd-platform definitief werd ontboden, was de weg vrij. Apple kon beginnen aan zijn kruistocht naar een advertentie-vrij internet. Dat alles in uw belang uiteraard…

Marktmodel van het vrije internet op de helling

In een open brief uiten de belangengroepen van de advertentiewereld hun frustratie. Niet onbegrijpelijk, want het haarfijn kunnen herbereiken van klanten is één van de grootste voordelen van de digitaal uitgegeven marketingdollar.

Al even heroïsch springen zij dan ook in de bres voor het vrije internet. De veelheid aan gratis informatie die op het internet te vinden is, wordt namelijk gefinancierd door deze adverteerders. Hen de toegang ontzeggen tot de speeltuin is dus rechtstreeks inboeten aan vrije meningsuiting.

U merkt het, beste eindgebruiker: beide kampen hebben het beste met u voor.

Privacy als een hardware-keuze, betaalde apps als gevolg

Nu Apple geen heil meer ziet in de advertentiewereld, kan het dus volop zijn hardware-positie in de strijd gooien. De fans van het merk zullen hun privacy verder beschermd zien, terwijl ontwikkelaars van iOS-apps stilaan op zoek moeten naar een manier om users te overtuigen van hun betaalde apps.

De vraag is wie deze machtsstrijd wint. In een wereld waar de inhoud de waarde van het platform bepaalt, is dit een beslissing op het scherpst van de snee. Is de markt bereid om de kosten te betalen die privacy met zich meebrengt? Of blijven we onze privacy gebruiken als pasmunt?

Die regel zal namelijk niet veranderen: U betaalt voor een product, of u bént het product.

Maarten Van den Bossche
Online Marketing Consultant

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!