Alle hackathon 2014 projecten: van geniaal tot nog genialer

15 augustus 2014 Inzichten /

De laatste paar dagen kon je kennismaken met een aantal van de hackathon projecten die we vorige week in 48 uur tijd gerealiseerd hebben. Het waren 48 intense uren, maar de resultaten mogen er wel zijn! Hier een overzicht van alle projecten.

Wie, wat, waar hackathon?

Voor wie denkt dat we tijdens een hackathon werkelijk aan het hacken slaan, we kunnen je geruststellen. De Wijs hackathon is bedoeld om alle medewerkers 48 uur te laten experimenteren met verschillende technologieën. De enige voorwaarden: eens iets doen wat je op gewone werkdagen nooit zou doen, het had liefst iets te maken met “the internet of things” en het heeft graag ook een meerwaarde voor Wijs zelf.

We gingen van start op woensdag om 17h en stopten op vrijdag om 16h30 om dan de resultaten te presenteren aan Het Management. Ook zij hebben hun eigen variant van een hackathon meegemaakt tijdens die twee dagen. Ze trokken zich terug om de toekomst van Wijs verder vorm te geven. Spannend! 

Newbrary

"Tech for no-nerds". Met deze slagzin maakt het Newbrary-team duidelijk waar het project voor staat. Telkens opnieuw research voeren over een bepaalde technologie, terwijl diezelfde research wellicht al veel gevoerd is, betekent tijdverlies.

De bedoeling is om een bibliotheek aan te leggen met werkboxen, telkens rond een specifieke technologie. Het doel: de technologie begrijpen en kunnen gebruiken zonder dat je een techneut hoeft te zijn. Ondernemers met een wild idee zouden dit bijvoorbeeld kunnen gebruiken om hun eerste onderzoek te doen.

Er komen verschillende elementen aan bod:

  • Een introductie in mensentaal
  • Infographic van de beperkingen
  • 1.000 ideeën: Iets begrijpen is één ding, weten hoe je het kan implementeren is al iets anders. Daarom zou het interessant zijn om in elke werkbox een hoop praktische ideeën te hebben dankzij bestaande concepten of aangevuld met ideeën van mensen in de omgeving. Bladeren door die ideeën zou heel wat inspiratie geven en een idee van wat je met de technologie kan doen.
  • Liefst is de Newbrary niet digitaal en zit het ook niet netjes in een mapje. Ideaal zou zijn om een echte werkdoos te hebben waar ook de besproken technologie in zit. Zo kun je er echt praktisch mee aan de slag.

Interactieve dashboards met automatische updates

Het dashboard-team maakte interactieve dashboards met data die automatisch refresht om de x-aantal seconden. Het doel is om het dashboard als basis te gebruiken met verschillende praktische functies. Zo zou het agenda-gedeelte kunnen gekoppeld worden aan iPads die aan de deur van vergaderzalen hangen om te zien wanneer het wel of niet vrij is die dag. Er kan ook een scherm opgesteld worden bij het salesteam waar elke lead en de voortgang via Salesforce getracked en weergegeven wordt. De mogelijke toepassingen zijn talrijk.

Gebruikte technologie

De applicatie is gebouwd via Dashing.io, een dashboard tool die gebouwd is op het microframework Sinatra (Ruby). Daarnaast is er ook gebruik gemaakt van Coffeescript. Dit is een taal die compileert naar JavaScript en zorgt voor het renderen van grafieken en het refreshen van data. Het refreshen is belangrijk, want het is de bedoeling om de dashboards overal in het kantoor op te stellen, telkens met relevante data voor die plek of situatie. Wanneer je je ogen op het dashboard werpt, wil je dan ook zeker zijn dat je recente gegevens ziet.

Data connecties

Om dashboards en grafieken te genereren heb je uiteraard data nodig. Zonder cijfers en feiten, geen dashboards.

  • Github API: om data uit de Wijs github enterprise op te halen en om te vormen tot statistieken.
  • Salesforce API: om data op te halen uit Salesforce in verband met onze sales.
  • Connectie met Google Calender: om te weten welke vergaderzaal wanneer precies vrij is.
  • Chuck Norris API: om onze awesomeness uit te drukken in Chuck Norris taal!

Dit jaar geen kip, wel een vogeltje

Fotografie-adept Evi besloot van de gelegenheid gebruik te maken om de team-pagina op onze website in een nieuw kleedje te steken. Of op zijn minst een nieuw concept te bedenken hiervoor. Ze koos voor een flatterend vogelperspectief in zwart-wit, met een tweede, meer close-up foto die getoond wordt bij mouse-over. 

Bump it met NFC

We hadden voor de hackathon twee NFC-ringen liggen op kantoor. Wat doe je daar dan mee? Experimenteren, natuurlijk!

Top Secret: Net wat automotive nodig heeft

Shhh, dit moet tussen ons blijven, want we zijn nog aan het verfijnen. We hebben iets in petto voor de automotive sector. Al kunnen we wel al een fotografisch tipje van de sluier lichten.

Dankzij DeskHop met gebouwen communiceren

DeskHop legt de link tussen digitaal en offline dankzij een mobile first web app en het gebruik van Bluetooth Low Energy (BLE) tags. Klaar voor coworking 2.0?

We gaan je niet vervelen met veel technische uitleg, want we hebben aan DeskHop al een uitgebreid artikel gewijd. Toch nog eens het fameuze informatieve filmpje.

 

Een aMAZEing high-tech game

A-Maze laat je een fysieke, op Arduino gebaseerde game op afstand besturen met je smartphone. Meer daarover las je in één van de vorige blogposts.

 

Maak kennis met Fret!

Fret als brand persona biedt een interne webshop om lunch te bestellen, wat het leven van de office manager aanzienlijk vereenvoudigt!

Fret demonstreert dat je prachtige concepten kan creëren als je voldoende aandacht besteedt aan design, tekst en een omkaderend verhaal. Sterk staaltje.

Ken je Videodinges nog?

Misschien is dit geen candid camera, maar het is minstens even grappig als de meer gekende Videodinges. Team Videodinges wilde experimenteren met online video. Ze begonnen van nul en werkten zich door elke stap van het creatieproces.

Video is een groeiend medium en zal in de toekomst enkel aan belang winnen. Dus ze wilden het onderwerp ook wat futuristisch maken. Daarom kozen ze voor service design in de horeca, aan de hand van een customer journey. We schreven er al een artikel over, maar hier toch nog eens dé film!

 

Bij deze willen we nog eens iedereen bedanken die bijgedragen heeft aan Hackathon 2014. En dat zijn er heel wat! Bedankt!

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.